Jag sökte inte en politisk plattform när jag återvände till Svenska kyrkan!

Visst har jag många gånger funderat över vad det var jag sökte, när jag gick tillbaka till Svenska kyrkan efter drygt 20 års frånvaro och än mer har jag grubblat över vad Gud ville, när han kallade mig tillbaka. De frågorna har jag inte fullt ut hittat svaren på under de snart 23 åren jag varit medlem av Svenska kyrkan.

Det jag däremot vet med stor säkerhet, är vad jag inte sökte med mitt medlemskap i Svenska kyrkan.

Jag sökte inte en plattform för mitt internationella engagemang. Jag hade ända sedan ungdomsåren haft internationell solidaritet som ett av mina fyrbåkar. Ända från motståndet mot apartheidpolitiken som ung SSU:are i 60-tal. Stöd och solidaritet med Vietnams folk i deras kamp mot stormakten USA:s angrepp. Stöd till folkens frihetskamp i Afrika och Latinamerika. Jag kan göra uppräkningen hur lång som helst. Det viktiga är att medlemskapet i Svenska kyrkan inte var något svar på något behov hos mig, som fick mig att söka mig tillbaka. Jag hade hur många plattformar som helst att aktivera mig i eller att stödja. Vilket jag också gjort genom åren och fortsätter att göra.

Jag har en liknande syn när det gäller försöken att göra Sverige till ett mänskligare samhälle. Med den ambitionen har jag genom åren engagerat mig i olika politiska partier och politiska organisationer. Jag har deltagit i solidaritetsaktioner med strejkande arbetare, tagit ansvar som facklig förtroendevald, suttit i kommunfullmäktige i två kommuner för två olika partier och varit aktiv i kommunala nämnder. Svenska kyrkan tillförde inget nytt eller ny kraft till mitt politiska och samhällsengagemang. Jag fortsatte att sträva på och så har det fortsatt ända till i dag. Den stora skillnaden på ett personligt plan var att jag försökte ha Gud i centrum för allt jag gjorde och att jag bad mer än jag gjort som en sekulär ateist. Det jag också lärde mig, att det inte var så enkelt, att kristna alltid hade likartade politiska uppfattningar. Utifrån vår kristna bakgrund kan vi dra olika politiska slutsatser. Den insikten innebar också att jag inte upplevde det märkligt att jag fortfarande har skilda politiska uppfattningar i förhållande till andra kristna och på ett naturligt sätt delar uppfattningar med människor utan någon speciell tro alls. Fullt naturligt. Hur skulle det annars vara?

Mycket tidigt, efter att jag blev medlem i Badelunda församling i Västerås, framförde jag vid ett antal tillfällen att jag önskade vägledning av församlingen om hur jag skulle vara kristen i min vardag. Vardagen var min familj, mina vänner, mitt arbete och mitt politiska arbete. Jag blev mycket förvånad när jag upplevde, att de flesta jag talade med, inte verkade förstå mina önskemål. Jag fick mer och mer känslan av att jag till mitt tidigare politiska arbete också tillfört medlemskapet i Svenska kyrkan. Den känslan förstärktes av det märkliga förhållandet att politiska partier var med och styrde i kyrkan. Jag fick och har fortfarande känslan av att de politiska partierna anser, att de har uppdraget att missionera sina politiska uppfattningar till kyrkan istället för att kyrkan för ut kyrkans tro till samhället inklusive de politiska partierna. Kyrkans mission kan ju rimligtvis inte vara att sprida det glada budskapet att vi vill höja skatterna eller att vi anser det viktigt att skolan ska vara obligatorisk från 6 år till 18 år. För att ta till två nu aktuella exempel i samhällsdebatten. Jag är för höjda skatter, men inte obligatorisk förskoleverksamhet. Inte heller obligatoriskt gymnasium. Det glada budskapet handlar inte om dagsaktuella politiska ställningstaganden.

På ett personligt plan har jag mer och mer börjat omfatta den lärdom Runebergs dikt om bonden Paavo förmedlar. Paavo gräver allt djupare diken, men av Gud väntar han växten. Den ödmjukheten vill också jag tillägna mig. Mitt samhällsengagemang blir inte fruktbart om jag inte av Gud väntar växten. En bra grund för ett politiskt engagemang! Jag har också lärt mig, att inte vara så dömande av andra kristna. Jag tror det är en stor synd, att dömande hävda att en medmänniska, som bekänner Jesus, inte är kristen. Då säger Jesus, att då kommer jag att dömas med samma mynt. Men den kanske viktigaste insikten jag fått under de år jag varit kristen är högmässans betydelse. Där knäböjer vi, oavsett bakgrund, politiska uppfattningar, ålder, ras, gemensamt inför mysteriet att det finns frikännande och nåd för oss alla. Ingen nämnd och ingen glömd! Vid nattvardsbordet får evangeliet sin storslagna verklighet. Den verkligheten frågar inte efter vad de enskilda runt nattvardsbordet har för uppfattning i frågan om erkännandet av Palestina. Nej, upplevelsen av förlåtelse och nöd ger deltagaren en glädje och vilja att berätta för andra om den underbara händelsen. Ingen kyrklig verksamhet, hur bra den än är, ger samma känsla som en lyckad högmässa! Det är min fasta övertygelse!

Det här måste jag utveckla mer, men då får jag tänka ett varv till. Se inlägget som ett första utkast.

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

 

 

5 Responses to Jag sökte inte en politisk plattform när jag återvände till Svenska kyrkan!

  1. Alma-Lena skriver:

    Håller helt med dig, som så ofta förr. En mässa där Andens är tydligt närvarande slår allt.

  2. LeoH skriver:

    Amen till det!

  3. Klaus skriver:

    Som nybörjare så blev jag väldigt överraskad hur pass starkt jag upplevde högmässan, och att det tog mig emotionellt, trots att jag varit mitt vanliga torra jag alldeles innan.

  4. LeoH skriver:

    Du tillhör en stor skara som fått uppleva den härliga känslan!

  5. Rebellas andra skriver:

    Nu kommenterar jag bara en liten liten del av texten. Men jag tror att trons privatisering är en väldigt stor faktor här. Tror gör man i kyrkan och i sin inre andlighet, sitt inre andliga rum, liksom skilt från vardagen. Det där med hur man är kristen i vardagen – det har man nog inte talat om i Svenska kyrkan på ett par generationer. Däremot i frikyrkan.

    Vad säger de i din nuvarande katolska församling, om att vara kristen i vardagen? Upplever du dig få mer respons där, eller har situationen inte kommit upp?

Kommentera

