Ryssland har nog redan invaderat Sverige enligt Aftonbladet!

De senaste dagarna bör vi medborgare känna stor oro om jag förstått svenska medier rätt. Det är, vad jag förstår fullt klarlagt, att en rysk u-båt finns i våra farvatten. I Aftonbladet varnas det för, att det är fullt möjligt att besättningsmän från ryska u-båtar redan befinner sig på öar i Stockholms skärgård! Den ryska undervattensverksamheten har tydligen enligt Aftonbladets experter till uppgift att kartlägga (för femtioelfte gången) skärgården, men vad värre är de kanske lägger ut minor, planerar sabotage mot svenska militära fartyg och anläggningar.

Alla dessa braskande nyheter och spekulationer i våra medier skulle kännas riktigt oroande, om jag och många med mig, inte skulle minnas att allt det här också hände för ca 30 år sedan. Det är som en dålig sommarrepris på TV! Då var det trovärdiga vittnen som sett båtar, det fanns skuggiga bilder att se i både TV och tidningar. Jag tror att inte ens jag, som nästan aldrig tar bilder skulle lyckas med att fota med så dålig skärpa, som alla de bilder som då som nu publiceras. Det är samma upphetsande tonfall nu som då. Om jag blundar skulle jag känna mig förflyttad till 80-talets ubåtsjakter, när jag lyssnar på TV-nyheterna. Det är nya pensionerade militära experter som uttalar sig, men de säger stort sett samma saker som de pensionerade experterna sa på 80-talet. Det finns en liten skillnad, dagens pensionerade militära experter var de som misslyckades med att visa på en enda sovjetisk u-båt som kränkte våra vatten. Den enda U-båt vi fick se var den som ryssarna själva körde på grund! Det spekulerades då som nu om landstigna spetnaz förband och ö-bor och ägare till fritidshus uppmanades till vaksamhet.

Jag har några minnesbilder från 80-talet, som hittills inte upprepats. Det ena är att militärledningen inte verkar vilja säga vems u-båtar det gäller och det innebär att att Löfven inte pressas till att lämna en officiell protest till Ryssland, som Palme blev tvingad till. Jag är helt övertygad om Palme mådde oerhört illa av, att på det underlag som militärledningen presenterade behöva gå sta och officiellt protestera! Jag har också en personlig minnesbild, som nog de flesta inte var medvetna om existerade. Idag verkar det inte finnas några stalinistiska grupper som tror att Ryssland hotar Sverige, men då fanns det! Medlemmarna i de organisationerna kan ju sitta med skammens rodnad på kinderna och se och läsa alla de upphetsande rapporterna kring dagens händelser. Jag kunde inte låta bli att påminna om delar av vänsterns misslyckade analysförmåga i gången tid. Jag vet  – det är illvilligt och långsint av mig, men vissa saker etsar sig fast i minnet!

Jag trodde inte på 80-talet på våra militära experter, Carl Bildt eller mina stalinistiska vänner. Jag var helt övertygad om att det Sovjetiska militära hotet mot Sverige var struntprat och det innebar för min del att jag inte drabbades av hysterin kring alla ”bevisade” sovjetiska u-båtarna i våra farvatten. Självklart behöver inte dagens uppgifter i sig vara osanna bara för att det ser ut som en repris av gårdagen, men jag tar risken och säger sturskt,  det finns ingen rysk u-båt i våra farvatten. Det föreligger inte heller något ryskt hot mot Sverige. Lika lite som det fanns ett sovjetiskt militärt hot mot mot väst på 70- och 80-talen. Det militära hotet mot världsfreden som är reell idag, är hotet från Nato, USA och EU. Sverige blir en del av det hotet ju mer vi allierar oss med Nato. Den utvecklingen stod Alliansregeringen för och den nuvarande tvåpartiregeringen avser att följa den fastslagna kursen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

 

Kommentera

