Hemlösa, fattiga och får inte gå i skolan – romska barn i Sverige 2014

Micael Grenholm tar upp en viktig fråga. Jag delar hans slutsatser.

Hela Pingsten

En flicka som var hemlös, men vars familj fick en lägenhet genom Stefanushjälpen En flicka som var hemlös, men vars familj fick en lägenhet genom Stefanushjälpen

Idag kunde man höra mig i P4 Upplanddär jag klagade över att barn, inklusive spädbarn, sover i bilar i Uppsala kommun. Det handlar om barn till EU-medborgare från främst Rumänien som ber om pengar på Uppsalas gator. Jag har uppmärksammat de hemlösa barnen både här på bloggen och i lokaltidningen UNT. Jag och några vänner har startat en förening vid namn Stefanushjälpen för att hjälpa hemlösa EU-migranter, och jag har också startat en facebookgrupp som heter Hjälp till tiggande EU-migranter i Uppsala.

Som om det inte var illa nog att de är hemlösa och sover i bilar (vilket enligt dem själva är väldigt kallt på nätterna) så får barnen till tiggande EU-migranter inte gå i skola i Uppsala kommun. I vissa andra kommuner får de någon form av pedagogisk verksamhet, men här springer de runt…

View original post 769 fler ord

Kommentera

