Änkan fick nog ingen skatteåterbäring

Jag har haft anledning att glädja mig åt två beslut som den nya regeringen tagit under sin första korta tid vid rodret. Det första beslutet berörde en hjärtefråga sen många år tillbaks. Beslutet att erkänna Palestina som stat, fick mig att känna nästn samma glädje, som jag kände när jag i TV såg hur USA:s flagga halades på dess ambassad. Jag hade då levt i i ett decennium, bokstavligt dagligen, med vietnamesernas kamp mot USA-imperialismen och nu fick det ett segerrikt slut. USA var tvungna att lämna Vietnam. Parallellt med engagemanget i solidaritetsarbetet för Vietnam fanns frågan om Palestinas befrielse. Den frågan är inte löst, utan Israels stegvisa annektering genom sina beväpnade bosättningar fortsätter, vilket självfallet försvårar en fredsprocess. Därför är varje beslut av staten ett stärkande av Palestinas rätt till en egen nation. Så det var naturligt att regeringsförklaringen gladde mig.

Regeringens förslag till budget har väl inte fått mig att steppa av glädje här i Kyrkbyn, men en liten detalj i det stora hela gladde mig. Inte på samma överväldigande sätt som beslutet att erkänna Palestina som stat, men även små frågor kan kännas som hjärtefrågor. Den som följer min blogg vet att jag inte varit glad åt den förra regeringens beslut att ge skatteåterbäring för gåvor till vissa ideella föreningar. Av vad jag förstår så föreslår regeringen, att den skatteåterbäringen avskaffas 2016. Tack för det!

Tidigare inlägg om rätten till avdrag för gåvor, här, här, Det finns fler men jag nöjer mig med de här exemplen,

KT

 

9 Responses to Änkan fick nog ingen skatteåterbäring

  1. Staffan Wadström skriver:

    Ja, du Leo – har vi bara ett tillräckligt kraftigt rödgrönt raster för ögonen, är väl allt bra i vänsterregeringens budget. Ser man det hela utan raster (eller åtminstone mindre rött), klingar dina hurrarop nog lite ihåligt.
    Vad gäller Palestina så är terrororganisationen Hamas de som bestämmer. Deras mål, och avsikt med enhetsregeringen är glasklar: Att utplåna Israel. Innan den bildades uttalade Ismail Haniye följande: ”Återföreningen görs för att ena det palestinska folket mot huvudfienden, den sionistiska fienden, och att fortsätta med motståndet” (Al-Hayat Al-Jadida 28 maj). På Al-Aksa TV, dagen efter sade Haniye «de som befriade Gaza, med Allahs hjälp, kan befria Jerusalem, Västbanken och resten av Palestina».
    Så vad är det du applåderar, egentligen?
    När det gäller frågan om en begränsad avdragsrätt för gåvor till ideella organisationer, är det svårt att hålla med dig. Synes vara helt politiskt/ideologiskt betingat. Om nu denna avdragsrätt leder till att mer resurser tillförs till de som aktivt arbetar med integrationsfrågor verkar avskaffandet vara en beställning från sekulära vänster- och miljöpartister. Eller gillar man inte integratiosarbete.

    Tycker du att det också är bra man tar stora resurser från de som är i störst behov av stöd – 8,1 miljoner tas från bistånd till de fattigaste bland fattiga, för att gå till Migrationsverket och flyktingmottagning i Sverige. Alla utgifter är finansierade – krona för krona-upprepade finansminister Magdalena Andersson. Ja, finansierat genom att ta pengar från vårt kanske viktigaste åtagande och solidaritetshandling. Vem kan vara stolt över detta?

  2. Staffan Wadström skriver:

    Hupp, några nollor för lite – ska stå
    Tycker du att det också är bra man tar stora resurser från de som är i störst behov av stöd – 8,1 miljarder tas från bistånd till de fattigaste bland fattiga,

  3. Alma-Lena skriver:

    Jag känner mig tveksam till erkänanndet av Palestina där Hams finns med i regeringen, men tycker precis som du i frågan om avdragsrätt för gåvor. HUGA! Den som ger och tar igen han är tjuvens bästa vän.

  4. LeoH skriver:

    Staffan, här plockar jag fram ett exempel ur regeringens budget som jag är positiv till, då anklagar du mig för ägna mig åt hurrarop över regeringens budgetförslag.
    Det borde vara mig väl unt, att jag är glad över att regeringen verkar ha en likartad inställning i en fråga, som jag skrivit om och protesterat mot innan ens skatteåterbäringen infördes.

  5. LeoH skriver:

    Genom alla dessa år som jag följt, deltagit i debatter och också tagit ställning i Palestina/Israelkonflikten, så har det alltid framförts allehanda ursäkter varför det inte går att erkänna Palestina som stat.Hamas har inte alltid funnits som politisk maktfaktor. Vilka var ursäkterna tidigare? Jag har hört mängder genom åren och kan bara konstatera att det finns starka krafter både här i Sverige och internationellt som aldrig kommer att acceptera ett erkännande av Palestina.

    FN:s generalförsamling har uppgraderat Palestina till observatörsstatus på samma nivå som Vatikanstaten. Beslutet grundades på en ansökan om medlemskap som president Abbas lämnade in för en stat med 1967 års gränser och Östra Jerusalem som huvudstad. EU-länderna inklusive Sverige röstade för förslaget. Tjeckien röstade nej och Storbritannien la ned sin röst.
    Alliansregeringen uppgraderade kontakten med palestinierna till ambassadörsnivå. Heder åt alliansregeringens agerande i FN och upphöjelsen av det palestinska informationskontoret till en ambassad. Vi har en palestinsk ambassadör här i Sverige, men han skulle inte få representera en stat?
    Jag vet inte hur Sverige röstade i Unesco, men Unesco har valt in Palestina som medlemsstat. Den Palestinska flaggan vajar utanför Unescos huvudkontor tillsammans med de andra medlemsstaternas nationsflaggor. Även det gladde mig oerhört.

    Palestina har också erkänt staten Israel. Däremot har aldrig Israel erkänt Palestina utan fortsätter med sin stegvisa annektering av Västbanken. Antalet bosättningar ökar för varje år och inte bara det, de befintliga bosättningar ökar också sitt omfång. Bosättningarna är delar av den ockupantmaktens militära grepp om västbanken. Bosättningarna är väpnade utposter, men stora befogenheter att trakassera och terrorisera palestinierna.

  6. Alma-Lena skriver:

    Jag håller med i stora stycken, men NU är Hamas en part och Hamas är en farlig part både för israeler och palestinier. 15 år sedan hade varit en bättre tidpunkt, NU är fel tidpunkt. För 15 år sedan hade kanske ett erkänannde kunnat stoppa Hamas och IS, vars mål är att utrota judar (och typ alla andra utom de som tror exakt som de själva) och utplåna staten Israel.

    Ser du inte alls faran i att Hamas och IS har Israels utplånande på agendan?

  7. LeoH skriver:

    Nu vet jag inte på vilket sätt IS är part i konflikten, men Hamas har inte militär kapacitet att utplåna Israel inte idag och inte på hur lång sikt som jag kan överblicka. Det är ju bara att se det senaste kriget i Gaza. 28 döda varav 2 civila på israeliska sidan och var det inte drygt 2000 döda varav minst 500 barn på den palestinska sidan.
    Det är faktiskt så, att Israel helt uppenbart vill utplåna Palestina, som ett politiskt möjligt alternativ.

  8. Staffan Wadström skriver:

    Leo, ber om ursäkt om du såg min kommentar som en anklagelse. Det var inte min avsikt. Ibland är det man inte säger väl så intressant som det man säger, dock. När det gäller Hamas, känns det naivt att tro att man skulle uppnå någon varaktig stabilitet i förhandlingar med en motpart som har som mål att förgöra den andre. Frågan är också om Mahmoud Abbas verkligen kan representera det palestinska folket. I mer än fyra år har Abbas skjutit upp parlaments- och presidentval därför att han vet att han inte skulle bli vald. Vilket värde kan då ett avtal ha som undertecknats av en person som inte åtnjuter sitt folks stöd?

    Beträffande avdragsrätten för gåvor, är det svårt att förstå motståndet. Men Almas beskrivning – den som ger och tar igen är tjuvens bäste vän – säger det mesta. Men vill vi ha ett samhälle där bara staten ska vara aktiv. Där staten-från vaggan till graven-styr och ställer. Vad är det för fel att uppmuntra individer till ideellt arbete, eller ge bidrag för det man vill stödja i ett civilt samhälle. Istället för att staten först beskattar, och sedan delar ut till de som man gillar. Så exakt vad är det som är så fel med att man ger ett litet bidrag i form av skatteavdrag just i detta fall. När det är OK att staten bidrar till att grannen bygger en veranda, eller familjen K får sin villa städad.

  9. LeoH skriver:

    När det gäller demokratiska val i Palestina är det kanske lite övermaga att kritisera Abbas för att inte vilja ha val. Den minnesgode, som t ex jag, minns hur bl a Sverige underkände ett mycket demokratiskt genomfört val januari 2006. Resultatet föll inte USA och EU på läppen. Abbas gjorde fel som accepterade västs underkännande och spelade med i spelet.
    Jag skrev en minnesruna i januari 2009 om händelsen:
    https://holtter.wordpress.com/2009/01/07/jag-vet-det-ar-kontrafaktiskt-men-hur-skulle-utvecklingen-blivit-om/

    När det gäller gåvor så fanns det väl inga hinder att ge gåvor före beslutet om skatteåterbäring. Jag har då aldrig märkt att staten önskat hindra mig från att ge.
    Om det nu är nödvändigt att staten skall vara inblandad i mitt givande, då kan de väl införa ett system där godkända mottagare informerar skattemyndigheten om att jag gett minst 200 kronor vid ett och samma tillfälle. När staten fått informationen skickar de 50 kronor till min gåvomottagare, då har t ex Läkare utan gränser fått 250 kronor istället för 200 kronor och jag slipper få skatteåterbäring på 50 kronor.

Kommentera

