Jag förstår inte den västcentrerade matematiken!

Länder som erkänt Palestina

Min inställning till Sveriges erkännande av Palestina är väl känd, så jag behöver inte lägga ut texten alltför mycket. Det får räcka med att jag än en gång säger att jag är glad att den svenska regeringen så snabbt förverkligade löftet i regeringsförklaringen.

Det som förvånar mig lite en sån här dag, är en del mycket förvånande  kommentarer  till beslutet. För en stund sedan satt jag där i min TV-fåtölj och tittade på nyheterna i TV 4 och fick en märklig känsla av att jag befann mig i en dröm. Det lät som om Sverige var helt ensam om sitt erkännande och att resten av världen inte kunde förstå den svenska positionen. När jag lämnade TV:n tog jag mig ett glas juice och en bulle och norpade till mig senaste numret av Kyrkans tidning och fick ögonen på en rubrik ”Ensam om sin åsikt” på ledarartikel skriven av Barbro Matzols. När jag började läsa artikeln insåg jag att artikeln handlade om Sveriges erkännande av Palestina. Jag förstår inte behovet av att hävda den felaktiga bilden av att Sverige på något sätt står ensamt i världen med sitt erkännande. Inte ens i Norden står vi ensamma. Island tog beslutet några år före Sverige. Inom EU finns det också länder som erkänt Palestina.

Studera kartan som jag snott ur DagensArena. Stora delar av Europa har erkänt Palestina. Likaså merparten av Asien, Afrika och Latinamerika. Egentligen är det ganska fantastiskt att de länder som hittills vägrat erkänna Palestina till stora delar är de forna europeiska kolonialmakterna och USA/Kanada. Kan det ha något samband?

Tolkningen och analyserna i många av våra medier visar på en något begränsad syn på vad som är världen! Jag är inte förvånad, så har det ju analyserna och förståelsen varit så länge jag varit medborgerligt aktiv. Sverige är ensamt, trots sällskapet av 134 andra länder! Tänk att vi inte kommit längre!

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

19 Responses to Jag förstår inte den västcentrerade matematiken!

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Tänkvärt! (Vad är det med Kamerun och Colombia egentligen – DOM ser väldigt ensamma ut på sin kant?). Hoppas det här kan leda till att fredssamtalen kommer igång igen på mer jämbördig men också ömsesidigt respektfull nivå.

    Sen hoppas jag att regeringen och Svenska kyrkan engagerar sej lika starkt för Västsahara också, se http://www.dagen.se/debatt/palestina-men-v%C3%A4stsahara-d%C3%A5-1.275234

    (Jag är inte ironisk: jag kan alltså tycka att det är helt OK att erkänna även Palestina – liksom vi erkänt t.ex. Kosovo – och är ingen anhängare av den obotfärdiga åsikten att man inte bör hjälpa någon bara för att man inte kan hjälpa alla. Jag blir bara störd av att palestinafrågan är något slags stående inslag i vissa kyrkokonferenser medan många kristna knappt ens känner till sahariernas självständighetskamp gentemot Marocko och länge Mauretanien).

  2. LeoH skriver:

    Svenska kyrkan är väl påverkade av diskussionen som förs i många kristna kretsar, att Israel skulle ingå Guds plan för världen. Då blir andra konfliktområden i världen inte lika viktiga.
    Jag för min del ser det mer som en naturlig konflikt mellan förtryckare och förtryckta. Västsahara borde erkännas av alla världens stater. Jag har vid något tillfälle också stött kraven på en kurdisk stat. Assyrier, syrianer, kaldéer borde också erkännas som ett folk med rätt till åtminstone stark autonomi.
    Under mina riktigt aktiva år prioriterade jag för min del kampen mot apartheid, i Sydafrika, Vietnam, befrielsekampen i Latinamerika främst kanske Chile. Andra internationella oroshärdar blev mer styvmoderligt behandlade.

  3. Jag håller med de sk. Israelvännerna ( motståndare till en tvåstatslösning?) Påstår att det är bara dikaturer och länder som erkänt Palestina men så är det inte. Att så många länder i Sydamerika erkänt Palestina kan bero på där fins så många palestinska flyktingar ( Island erkänner Palestina ”En historisk dag, sade en mycket nöjd Amal Tamimi, alltingsledamot med palestinsk bakgrund.”)

  4. LeoH skriver:

    Nu kan jag passa på och tacka dig för ett gott arbete, med dina ansträngningar att sprida kunskap och ta diskussioner!

  5. Staffan Wadström skriver:

    Ursäkta att jag stör den sköna samsången, men är det ändå inte lite mer problematiskt än att räkna upp länder som erkänt Palestina. Vad exakt har de erkänt? Och hur formulerades dessa erkännanden. De flesta länderna erkände faktiskt PLO-ledaren Yassir Arafats självständighetsförklaring 1988. Då var ju läget rätt annorlunda.
    Det är väl också oomstritt att Palestinierna varit politiskt splittrade sedan 2007. Gaza domineras idag av Hamas, som betecknas som en terrororganisation som aldrig erkänt Israels rätt att existera. Fatah styr på västbanken, men har inte full kontroll över denna del. Några val har inte ägt rum på många år, och också på västbanken saknas det mesta av både press- och yttrandefrihet.
    Visserligen tog samlingsregeringen med Fatah och Hamas formellt över makten i juni, men denna regering har ju ingen kontroll över gazaremsan. Och Abbas anklagar Hamas för att ha en ”skuggregering” som fortsätter ha den egentliga kontrollen över Gaza. För några månader sa han: Om Hamas inte accepterar en palestinsk stat, med en regering, en lag och ett vapen, då kommer det inte vara något partnerskap mellan oss, enligt New York Times.
    Så vad är det vi erkänner? Kan vi verkligen erkänna en stat innan de folkrättsliga kraven för en statsbildning är uppfyllda. Palestina saknar tom en regering som kan visa upp någon kontroll över sitt territorium, och sin befolkning. Erkänner vi inte, och ger legitimitet åt, en djupt antidemokratisk och antisemitisk terroriströrelse, med uttalad avsikt att med våldet som medel utplåna sitt grannland. Det grannland som är regionens enda utvecklade demokrati.

  6. Jonas Nilsson skriver:

    Tänkvärt också som mediainsikt. Den svenska mediabilden är inte hela verkligheten om ens någon huvuddel. Tankarna går för min del till ubåtsjakten men också bilden, eller rättare sagt inklusive bilden av Ryssland. Huvuddelen av Sverige tror fortfarande på vad de flesta media förmedlar? Men SD:s framfart skakar om ordentligt. Om bilden inte ens stämmer till övervägande del – vad ska vi då tro på?

  7. LeoH skriver:

    Kvällen är sen och jag orkar inte upprepa argumenten jag redan använt några gånger.
    Låt mig säga som jag gjorde på torget i Sundsvall i slutet av 1966, när jag blev påhoppad med det dräpande argumentet att USA var en demokrati, Jag svarade lugnt och sanningsenligt att USA:s krig i Vietnam visar att en demokrati kan bedriva ett orättfärdigt krig. Då gällde det Vietnam idag gäller det Irak.
    Jag kan svara på samma sät när det gäller Israel. Det är tydligt att en demokrati kan ägna sig åt en orättfärdig ockupation. Varje bosättning är en terrorhandling mot det ockuperade folket. Det är ingen tröst för palestinierna att det är en demokrati som håller på att stegvis annektera deras land.

    Jag anser det vara bra att Sverige erkänner Palestina, för det ger också en signal till Israel, att Sverige inte godkänner smygannekteringen av palestinskt territorium.

    Men sist och slutligen handlar det också om vad du själv anser Staffan. Sen jag började intressera mig för Israel och Palestina. Har jag mött argumentet att just nu går det inte att erkänna palestiniernas rätt till en egen stat. Jag börjar misstänka att du och många andra innerst inne inte anser att palestinierna har någon rätt till en självständig stat, utan ni ser det som självklart att Israel har den moraliska rätten att
    annektera. Enbart av skälet, att de beslutar om väpnade bosättningar på Västbanken i ”demokratisk ordning” i sitt parlament. Det ockuperade folket behöver tydligen inte höras.

    .

  8. LeoH skriver:

    Det gäller att våga käfta emot, Jonas, Det finns alltid en sanning att leta fram. Det fick jag lära mig när bedrv folkbildning på torgen i Sundsvall och Västerås. Första lördagarna var folk förbannade över att vi hade mage att kritisera USA som var en demokrati och minsann räddat Europa under kriget.

    Vi fortsatte, trots det, lördag efter lördag att stå på torgen runt om i landet och till slut vände opinionen och alltfler insåg att vi hade rätt. USA förde ett orättfärdigt krig i Vietnam och dess grannländer.

  9. Staffan Wadström skriver:

    Leo, jag var också ”FNL-are” på 60-talet, tills ålder och visdom lärde mig att världen aldrig är svart-vit.
    Vad gäller Israel-Palestina så är jag klart för en lösning där palestinierna kan bilda en egen, självständig stat. Det är väl f ö också Israels ståndpunkt. Jag tycker också behandlingen av palestinerna och de många bosättningarna är mycket illa.
    Visst har denna process pågått alldeles för länge – men det kan ju inte enbart skyllas på Israel. De olika fredsavtal och överenskommelser som skett under årens lopp, åtminstone 30-år tillbaka, har oftast brutits av palestinierna själva – av såväl PLO som Hamas. Även sex-dagarskriget startades av Israels grannar – bl a med ständiga terrorräder in i Israel och andra militära angrepp mot Israel. Som jag ser det är det främst arabvärldens vägran att erkänna Israel, och acceptera statens existens, som hittills omöjliggjort en bestående fred. Och varför, efter alla dessa år, finns ingen form av ett ordnat och demokratiskt Palestinskt samhälle? Israels och USA’s fel, är standardsvaret. Men finns verkligen en fredsvilja – vare sig PLO eller Hamas vill väl fred med Israel. Kan man sitta och förhandla med en motpart vars avsikt är att förinta dig? Kan en stat förhandla med en terrororganisation? Skulle t ex Irak sätta sig ner och förhandla med ISIS om bildandet av deras kalifat?

  10. LeoH skriver:

    Vilka andra än Israel kan beskyllas för de illegala bosättningarna på Västbanken. Det är väl ändå Israel som beslutat och godkänt de väpnade bosättningarna? Inte har någon tvingat Israel att ta det steget.
    Vilka arabiska grannar står beredda att angripa Israel? Irak, Syrien, Libyen? De länderna har inga militära förutsättningar att militärt hota Israel. Egypten och Jordanien har erkänt Israel på samma sätt som legitima företrädare för palestinierna gjort. Däremot har väl de militanta extremistgrupperna som USA, Nato och EU (Sverige var med på ett hörn, som militärt allierad med Saudiarabien i Libyen) skapat, kanske de möjligheterna.
    Saudiarabien är USA.s främsta allierade och det verkar väl inte troligt att USA tillåter Saudiarabien att angripa Israel.

    Det är helt uppenbart att Israels bosättningar och vardagsprovokationer mot palestinier har till syfte att försvåra alla möjligheter till fred. Som nu det senaste att på olika sätt försvåra eller rent av hindra palestinierna tillträde till sina heliga platser.

    Det är nog barafilosofiska personer som inte vill se tillvaron i svart och vitt, som tror att Israel vill fred med palestinierna

  11. Staffan Wadström skriver:

    Må så vara. Men vad kalla de som bara vill se tillvaron i svart och vitt, och som tror att Hamas vill fred med Israel?

  12. LeoH skriver:

    Nu har vad jag kan se ingen på den här tråden hyllat Hamas. Tråden och mitt inlägg handlar om Israels förbrytelser. De blir inte mindre eller större av vad någon eventuellt anser om Hamas. Hamas tvingar inte Israel att bygga illegala väpnade bosättningar på Västbanken. Hamas tvingar inte Israel att försvåra för palestinier att besöka sina heliga platser. Hamas tvingar inte Israel till kollektiva bestraffningar.

    Allt detta och mer till, gör Israel helt efter egna beslut. Enbart av skälet att de vill och har makt att göra det.

  13. Fredrik skriver:

    Tack, Leo, för att du påpekade det här!

  14. LeoH skriver:

    Tack själv för att du återkopplade!

  15. Staffan Wadström skriver:

    LeoH, läs gärna dagens huvudledare i DN. Din bild är verkligen svart-vit. Du talar ständigt om Israels förbrytelser – men avstår konsekvent att belysa bakgrunden och helheten. Hamas spelar ju en central roll i allt detta. Har Hamas erkänt Israel?

  16. LeoH skriver:

    När regeringen erkänner Palestina, då har Sverige erkänt Palestina. Trots att FP inte gör det. På samma sätt är det i Palestina, när legitima företrädare (enligt internationella samfundet) för Palestina erkände Israel, då har Palestina erkänt Israel.

    Att du också med stora delar av svenska medier jämställer ockupanten och ockuperade har jag vant mig med. Den ockuperade har rätt till motstånd både fredligt och militärt, däremot har inte ockupanten rätt att kollektivt bestraffa de ockuperade.

    Jag har växt upp med uppmaningen i telefonkatalogen som hävdade att alla uppgifter om att Sverige gett upp motståndet var falska. Sverige tänkte sig fortsätta motståndet, även militärt, även om vi blev ockuperade. Det är den ockuperades rätt. Ockupanten har inte rätt att kollektivt bestraffa pga det militära motståndet. Det här folkrättsliga principerna bryter Israel mot dagligen. I stort som smått. Väpnade bosättare, skyddade av israelisk militär, trakasserar ständigt palestinier. När palestinska ungdomar kastar sten på israelisk militär då riskerar ungdomarnas familjer få sina hus raserade. Eller som nu senast. Israeliska myndigheter hindrar eller försvårar palestiniernas rätt att besöka sin helgedomar. Det är helt uppenbart för den som vill se, att Israel vill provocera fram våldsamt motstånd. När så sker, himlar, de som anser sig se helheten och inte hemfaller åt svart-vitt tänkande, med ögonen och säger: titta så de gör! Använder våld!

    Jag vet inte värdet av att vi fortsätter käftandet. Motsättningen är ju klarlagd, du försvarar ockupantens våld som självförsvar och jag erkänner inte den rätten.

  17. Staffan Wadström skriver:

    Nej det är nog ingen mening med att fortsätta. När du inte ens efter allt detta skrivande förstår vad jag säger..

  18. LeoH skriver:

    Du har helt rätt, Staffan jag förstår inte vad du säger!

Kommentera

