Jag förstår inte ilskan!

Alldeles nyss läste jag en artikel ur Arbetaren på FB. Artikeln handlar om hatbrott mot romer. Jag är genuint förvånad över att så många människor i min omgivning känner ilska och kanske också hat mot tiggande romer. Min erfarenheter av tiggare, utanför ICA i Delsbo eller utanför systemet inne i Hudiksvall, kan inte förklara ilskan. Fredligt sitter de där och oftast säger de ingenting, annat än tack om de får något i muggen.

Varför blir ilskan så stor, att det leder till misshandel och mordbrand?

Förklaring. Någon?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

10 Responses to Jag förstår inte ilskan!

  1. Peter skriver:

    Det är ju för det första så att livet ”på samhällets botten” är ganska våldsamt. Det blir konflikter mellan tiggare och andra som lever mycket av sitt liv på offentliga platser, inte minst gäller det missbrukare – som ofta är hobbybettlare och därmed konkurrenter. Men där missbruket gärna föder ilska och våld.
    För det andra finns en konkurrens mellan tiggarna, som på flera ställen har lett till stora gängslagsmål eller där ”frilansare” tagits om hand av dem som har reviret – eller bara kräver hyra för de mest inkomstbringande platserna.
    Men vad du frågade efter var nog den negativa attityden hos den breda allmänheten, även om den inte bränner ner läger osv.
    Min tro är att det beror på konflikt mellan olika känslor: dels en omedelbart träffande medkänsla, men också en insikt att tiggandet inte bara är nesligt, och i Sverige något nytt där vi tidigare känt oss förskonade från sådana utslag av fattigdom. Utan det är också provocerande för en luthersk kultur med personer som hanterar sitt armod med en sysselsättning som så uppenbart utesluter all riktig förändring utan låser fast tiggaren i en passiv, parasitär och ibland påträngande tillvaro. Tiggandet elimineras heller inte av givmildhet, tvärtom blir det fler tiggare ju generösare allmänheten är.

  2. LeoH skriver:

    Tack för kommentar, Peter. Jag får se om jag kan samla mig till ett svar i morgon. Jag känner, att jag inte är helt enig med dig och dina slutsatser. Är alldeles för trött för att få reda i tänkandet.

  3. Staffan Wadström skriver:

    Peter, det är väl ändå inte så att det våld och hot som romerna utsätts för i Sverige, främst utförs av andra på ”samhällets botten”, eller av ”konkurrenter”?
    Förstår inte heller kopplingen till en luthersk kultur. Jag tror man måste utgå ifrån grunden för att dessa män och kvinnor sitter på våra gator i regn och kyla, för att skrapa ihop några hundringar. Ingen tycker nog att detta är någon bra lösning för någon. Men vad är alternativet. De flesta kommer från Rumänien och Bulgarien. Från en situation som en svensk har svårt att förstå. Helt utestängda från all form av arbete eller möjlighet att försörja sina familjer. Där barnen nekas såväl sjukvård som skola, eller utsätts för förnedrande diskriminering. Som tvingas bo i hälsofarliga soptippsliknande miljöer. Som för att klara vinterkylan tvingas elda gamla bildäck och därigenom utsätta sig själv och hela familjen för livsfara.
    Detta problem kan inte romerna själva lösa – utan det krävs förstås gemensamma insatser från både EU och de olika hemländerna. Tyvärr tycks viljan saknas från båda hållen. Jag tycker att Sverige och vi svenskar istället ska stå upp och visa vad vårt tal om människors rättigheter och lika värde betyder. För den som gett en slant, och mött de glittrande och tacksamma ögonen hos tiggaren, känns inte detta vare sig nesligt, parasitärt eller påträngande.

  4. LeoH skriver:

    Tack Staffan! I det stora hela skulle mitt svar varit likartad!

  5. Thorsten Schütte skriver:

    Inte lätt med förklaring, men ”Klintbergare” om tiggare som plockas upp av fina mercor eller gör stora inbetalningar på banken – de fick jag redan höra som barn. Och devalveringen av trygghetssystemen och avregleringen av arbetsmarknaden väcker möjligen en omedveten ångest – nästa år är det jag som är tiggaren. Den ångesten projicerar man som vrede på dagens tiggare.

  6. LeoH skriver:

    Thorsten, du kan ha hittat en trolig förklaring. Vi omvandlar vår egen ångest på romer och hemlösa. Inte alls otroligt!

  7. Klaus Seigel skriver:

    Man får ett dåligt samvete som man inte vill ha + Torstens teori.

  8. LeoH skriver:

    Tillägget ökar förståelsen!

  9. Klaus Seigel skriver:

    Utanför ämnet, men jag tror att du skulle gilla denna text, då du är engagerad i själva ämnet.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ronniesandahl/article19837428.ab

  10. LeoH skriver:

    Jag har funderat över artikeln och har en liten lust att skriva ett blogginlägg. Det finns många dimensioner i drevet. En kan ju vara, att ett drev funkar ungfär som när lejon eller hyenor jagar, de väljer ut den svagaste med en mycket säker blick. Vi får se om det blir något inlägg.

Kommentera

