Det här med ligor

Jag tar tacksamt mot hjälp av Micael Grenholm. Det vore också mycket bra om många inom Svenska kyrkan tog del av Grenholms kunniga inlägg. Det skulle säkert innebära ett bättre samtalsklimat i många församlingar.

Hela Pingsten

Bild från Nyheter 24 Bild från Nyheter 24

En av de absolut vanligaste frågorna vi som hjälper hemlösa EU-migranter får, är om det inte är så att de utnyttjas av kriminella ligor – att mystiska maffiaorganisationer tar stora delar av de pengar som migranterna lyckas tigga sig till. Det kräver mer än en kort svar, så här kommer ett långt blogginlägg.

Rapporterna om att de som tigger skulle vara offer för kriminella ligor dök upp väldigt snart efter att de tiggande EU-migranterna dök upp i slutet av 00-talet, något som skapade stora rubriker i sensationspressen. Expressen intervjuade polisen Glenn Nilsson på rikskrim 2009 som sa: ”Givetvis finns det enskilda tiggare med hemvist i Sverige. Men de är i klar minoritet. Min uppfattning är att de flesta är organiserade och att de kommer från Bulgarien eller Rumänien.” 2010 intervjuade GT Lars Christensen på Citypolisen i Göteborg: ”Det man borde upplysa folk om är att det förvisso…

View original post 2 454 fler ord

9 kommentarer till Det här med ligor

  1. Micael Grenholm skriver:

    Tack så mycket broder!

  2. LeoH skriver:

    Du skriver ofta så bra och självklart!

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Intressant! Tack Micael! Man måste verkligen kunna se flera saker samtidigt i den här debatten, men ”faktoider” är ingen betjänt av. En märklig dubbelbottnad känsla det där att upptäcka att man som inkomsttagare i lägre medelklass faktiskt är en riktigt ”rik knös”.

    Jag gillar att du är så konkret (precis som Leo) och säger att vi i den globala rättvisans namn borde försöka klara oss på 7500 spänn i månaden (det påminner om en enkel pensionärs eller en vanlig katolsk prästs levnadsvillkor). Resten – om vi har en sådan – kan vi dela med oss av… ”Inget jag äger som inte jag fått” heter det väl i en gammal segertonersång?

    Säger jag som denna vecka köpte en beg. Citroen ihop med min fru och ytterligare byggde in oss i bilsamhället (trodde att vi skulle klara oss på ren kollektivtrafik när vi flyttade till Iggesund men…). För barnens skull, säger vi som så många andra som om vi inte tog några miljöhot alls på allvar… Man kan låta bilen stå mest, men gör man? (Avd. offentlig bikt). Vi levde i a f ett helt år utan – för 10 år sen.

  4. Dan Sarkar skriver:

    Så bra!
    Och lika bra var Micael när han besökte Broby i början av veckan och talade på alphaavslutningen.
    Men jag håller med Andreas om att radikal efterföljelse blir allt svårare ju mer jag blir en del av medelsvenssonismen…

  5. LeoH skriver:

    Jag upplever att den ungdomliga förnöjsamheten kommer tillbaka ju äldre jag blir.

  6. Alma-Lena skriver:

    Jag känner så igen mig Andreas, bo på landet är bra på många sätt, men bilberoendet är hemskt.Långpendlande till Malmfälten tvingar oss att ha två bilar, fast vi delar med mamma, men ändå. Så är man fast med två begagnade bilar som ska underhållas och betalas och spyr ut skit i luften.

    Förr kunde jag köra släde till kyrkan, men då var det i en liten by där det fanns ren – och hästutrymme utanför kyrkan och ingen kom på att salta vägarna. Borde vi äska stall vid alla kyrkor som förr i tiden?

    Ni är så kloka alla här, ledda av bloggpappa Leo. Vill bara önska er en härlig adventstid, jag går nu in i julfastan och förutom enkelhet och nyttig mat innebär det mediefasta.

    Gud välsigne er i Advent, kära bloggsyskon i Kristus!

  7. Ulf Hjertén skriver:

    Grenholms långa blogginlägg kan väl sammanfattas så här: Låt oss lägga bort ”tiggarligetänket” och göra något konkret. Bra. I min kyrka (Franciscuskapellet i Nyköping) gör vi många insamlingar till vår diakonikassa in vilka våra diakoner arbetar. Ex. går halva inkomsten för en dikt och fotobok som jag gjort tillsammans med en fotograf just till diakonikassan. Släpper vi lite på det inrutade tänket och låter fantasin flöda kan vi göra mycket mer. Oavsett hur dessa som tigger på våra gator har kommit hit så illustrerar de hur ett ovärdigt liv ser ut. Ovärdigt och omänskligt. Jesus skulle aldrig ryckt på axlarna åt dessa olyckliga.

  8. LeoH skriver:

    Gud välsigne dig också Alma-Lena!

  9. LeoH skriver:

    Bra initiativ av din kyrka Ulf! Ett gott gensvar från dig också!

Kommentera

