Ett troligt eftervalsproblem

Jag skrev blogginlägget ”Ett troligt eftervalsproblem” den 23 augusti i år. Tyvärr insåg inte Löfven riktigt situationens allvar, utan trodde att han utan förhandlingar skulle ro budgeten i hamn. Visst kan allianspartierna kritiseras, men hur jag än vrider och vänder på frågan, så är det bara att konstatera att Löfven inte klarade av att skapa en majoritet i riksdagen.
Mitt blogginlägg var väl inte höjden av politisk analys, men nog hade jag väntat mig mer av Löfven.

Tankar i natten

Ingen skulle väl bli förvånad på valnatten (det enda valprogram jag de senaste åren följt) om det skulle visa sig att inget av blocken fått egen majoritet. Jag skulle inte heller bli förvånad om Stefan Löfven blir den förste som får uppdraget att bilda en regering.

Jag skulle vilja ge Löfven rådet att lägga manken till i försöken att bilda en majoritetsregering. Jag vet att Stefan Löfven fått kritik för att ha öppnat för samarbete med Fp och C, men hur ser alternativet ut. Om valet inte ger Löfven en rödgrön majoritet, vore det mycket oklokt om han självmant och av ideologiska skäl skulle chansa på en minoritetsregering. Brukar inte kritiken mot SD vara, att de i minst 80% av fallen, där en samlad alliansregering står mot den rödgröna oppositionen, röstar med alliansregeringen? Vad skulle hända om en rödgrön minoritetsregering skulle lägga ett förslag och de nuvarande allianspartierna skulle lägga…

View original post 191 fler ord

8 Responses to Ett troligt eftervalsproblem

  1. Thorsten Schütte skriver:

    I Västerås har vi nu, efter svettiga nattmanglingar, ett blocköverskridande majoritetsstyre S+MP+C+KD. Jag tycker att man på riksnivå ska sätta dessa partiers + FPs ledningar i ”konklave” tills de kommer ut med statsbudget och majoritetsregering, för Sveriges skull!

  2. klaus skriver:

    Man får välja mellan politisk isolering av SD och rigid blockpolitik. Man kan bara få en av dessa. Inte båda.

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Bra sagt Thorsten och Klaus. Och profeten Leo ;o)

  4. LeoH skriver:

    Thorsten och Klaus, jag håller med Andreas: Bra sagt! Jag vill nog inte ta till mig några profetiska egenskaper, när det gäller att dra självklara slutsatser. 😉

  5. Thorsten Schütte skriver:

    Det pubertala uppförande av våra partier denna höst bekräftar min bild av att det finns tre sorters partier i Sverige:
    1) de två stora statsbärande partierna S & M: maktens arrogans
    2) två intorkade rester av f d stora statsbärande partier, small dogs with the attitude of big ones: FP & C
    3) fyra äkta småpartier som har kommit olika långt in i stugvärmen: KD i finrummet, MP i köket, V i tamburen och SD som knackar på ytterdörren…
    Därmed inte sagt att jag likställer SD med de andra partierna under 3), men alla dessa fyra partier har varit eller är fortfarande i en situation där de kan känna sig mobbade.

  6. LeoH skriver:

    En hyfsad bra analys. Det jag möjligen vänder mig emot är att partier skulle vara mobbade. När det gäller behandlingen av partier får vi inte bli alltför känslosamma.

  7. Thorsten Schütte skriver:

    OK, inte mobbade i den personliga meningen jag fick genomlida i skolan, men i överförd mening, som när MP inte fick vara med i pensionsgruppen eller V(PK) inte fick utskottsplatser o s v.

  8. LeoH skriver:

    Jag förstår Thorsten!

Kommentera

