Avser inte att bli någon aktiv valarbetare, men ändå, en första reaktion

Jag har många tankar kring den senaste politiska utvecklingen, men ingenting blir bättre av att jag fördelar skuld för den uppkomna situationen. Vi är där vi nu är och det gäller nu att agera. För min del är den avgörande frågan, att isolera Sverigedemokraterna. Det partiet utgör en fara för vilken stat som helst. De utnyttjar sin ställning till att skapa osäkerhet och förvirring. I en statusuppdatering på Facebook har jag påmint om hur Nazisterna agerade i den tyska riksdagen. De utnyttjade splittringen i riksdagen och blockerade alla försök till konstruktiva lösningar, med efterföljande nyval, där partiet stärkte sig. Till slut fick de positioner de eftersträvade och sopade undan demokratin. Jag anser att Sverigedemokraterna utgör en liknande fara i vår egen tid.

Min uppfattning får konsekvenser för extra valet i mars. Allianspartierna utgör inte sammantaget något vettigt alternativ till SD. Visserligen är partierna demokratiska, men deras politik ledde under partiernas regeringstid till att människor kände stor oro och frustration. Alliansregeringen och alla allianspartierna har bidragit till ett samhälle med stora klyftor och en omfattande utslagning. Många minns säkert det landsomfattande påskuppropet mot utförsäkringarna. Jag har också skrivit, vilket jag fortfarande står för, att vi i valrörelsen borde vänt ryggen till vid allianspartiernas valmöten. De skapade grogrunden för SD:s tillväxt!

För min personliga del har jag bestämt mig för att i valet i mars rösta på Socialdemokraterna. Jag ska för den här gången frångå min, i sak riktiga princip, att inte rösta på ett parti som inte välkomnar mig som medlem. Inte av politiska skäl, utan av på grund av trosskäl. Situationen är nu sådant, att jag får bortse från mina personliga känslor. I dag gäller det att försöka stärka den politiska kraft, som har förmågan att utgöra kärnan i en framtida demokratisk regering. Partiet står inför stora utmaningar, där en av de viktigaste är att ge människor i t ex glesbygden en framtidstro. Det är alltid viktigt att undandra fienden så många av deras uppmarschområden, som möjligt. Jag har väl inte större förhoppningar, jag har ju upplevt hur illa de lokala S-föreningarna i Bjuråker och Norrbo skött kampen mot SD i våra socknar. Men ändå, socialdemokratin är det parti som folkliga rörelser har stora möjligheter att påverka. Därför tillfaller, utan större inre strider, min röst socialdemokraterna i valet i mars!

De som har svårigheter att följa mitt exempel, rekommenderar jag att de lägger sin röst på Miljöpartiet. Om inte av andra skäl, än att SD utsett MP till sin huvudmotståndare.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

14 Responses to Avser inte att bli någon aktiv valarbetare, men ändå, en första reaktion

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Delar Din analys i grova drag och röstar för min del på MP. Men jag hoppas att inte budgetförslaget är hugget i sten inför valet utan att man ändrar det m a p stödet till trossamfund och ideella gåvor, se även
    http://www.sandaren.se/nyhet/rodgrona-valjare-vill-behalla-gavoavdragen !

  2. LeoH skriver:

    Det är bra att du röstar på MP. Vi är oeniga i frågan om avdragen för gåvor. Jag kan inte förstå varför jag ska få skatteåterbäring om jag skänker 2000 kronor till någon organisation.
    Jag kan leva med det. Lite krångligare är det, när jag måste ge på ett sådant sätt, att inte uppgifter om mitt givande skall landa hos skattemyndigheten.

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Nå, man kan också vända på det och fråga sej varför man ska behöva betala skatt på pengar man tänker ge bort som en slags frivillig skatt till samhället i bredare mening än stat och kommun. Om jag ger 2000 kronor i månaden till Erikshjälpen exempelvis. Ett erkännande av civilsamhället ser jag det som, men jag håller med om att det också innebär en ökad ”skrytfaktor” (vänstra och högra handen, du vet) och i värsta fall brister i den gemensamma kassan. Har inte full överblick för att kunna bedöma det här, får jag erkänna.

  4. LeoH skriver:

    Om staten ska gå in borde det väl vara bättre att de plussade på mina 2000 kronor med summan jag skulle fått i skatteåterbäring.

  5. Thorsten Schütte skriver:

    Jag kan ju plussa på själv om jag ger med bruttolönen, det blir samma resultat.

  6. LeoH skriver:

    Huvudraken är att vi inte får skatteåterbäring!

  7. Staffan Wadström skriver:

    LeoH, nog överdriver du ändå hotet från SD, med din liknelse med nazisterna på 30-talet. Jag tror det bästa sättet att desarmera SD’s ”invandrarbomb” är kanske att övriga partier slutar blunda för denna fråga. Den stora invandring som Migrationsverket flaggar för, och som kostar åtskilliga – ofinansierade miljarder – måste väl lyftas upp i debatten. Att utmåla alla som önskar en sådan diskussion som främlingsfientliga är inte så klokt. Enligt Migrationsverkets statistik
    beviljar Sverige uppehållstillstånd/ger positiva asylbeslut till 3-4 gånger flera än övriga nordiska länder tillsammans. Är då alla våra grannländer främslingsfientliga? Tycker nog Stanley Sjöberg har en klok inställning på sin blogg Webbkyrkan.

    Och valet – lägger nog min röst på major Björklund. Svårt att tro att den rödgröna röran skulle klara att lotsa Sverige ur krisen.

  8. LeoH skriver:

    Den där ”invandrarbomben” har jag hört talas om sedan åtminstone 10-15 år tillbaka i tiden. Under samma tid har jag hört talas om hur få flyktingar våra grannländer tar emot. SD har genom åren berömt Finland för deras restriktiva politik. Samtidigt har Finland också ett stort parti som varnar för den massiva invandringen. Det samma gäller Norge och Danmark. Eftergifter mot främlingsfientliga partier innebär inte att frågan tappar sin laddning. De invandrarfientliga partier ökar insatsen och kräver att färre och färre får komma in i landet. Vi får inte glömma vilka protester det blev i Sverige, när några judiska läkare skulle få fristad här. Till slut krävde den svenska regeringen att Tyskland skulle stämpla J i passen, så de kunde avvisas direkt vid gränsen. Romer förbjöds att komma in i Sverige. Ett förbud som var i kraft ända in på 50-talet.

    Liknelsen med Tyskland handlar om hur nazisterna utnyttjade den politiska splittringen i förbundsdagen för sina syften. Ingenting tyder på att SD skulle ha några andra ambitioner.
    Om de får makten vad händer då? Visst invandringen minskar, men vad gör de med alla dem, i deras ögon, icke önskvärda. Accepterar stillatigande att de finns i landet? Jag tror inte det. Finns det ett starkt parti, som anser att något inte är önskvärt, då vill de givetvis eliminera det icke önskvärda.

  9. Staffan Wadström skriver:

    Håller delvis med, men faktum kvarstår att vi i förhållande till vår folkmängd tar emot överlägset flest flyktingar. Ska detta kunna försvaras, måste vi ändå föra en ärlig debatt om konsekvenserna, inte bara rent ekonomiskt, utan också vad gäller möjlighet att ge dessa flyktingar arbete, bostad, skolgång och tillgång till hälso- och sjukvård. Som bekant klarar vi knappast av att fixa detta till Sveriges invånare idag.

    Man kan säkert fortsätta mörka och lura en och annan, men jag tror det är en både odemokratisk och farlig väg att gå. Det är just detta som öppnar vägen för verkliga mörkerkrafter.I ett öppet, demokratiskt och fritt samhälle måste alla tankar och idéer få föras fram för diskussion, och detta oavsett vem som framför dem.

    Sanningen ska göra er fria…säger Jesus i Joh 8:32. Gäller även inom politikens område.

  10. Thorsten Schütte skriver:

    ”Om de får makten vad händer då? Visst invandringen minskar, men vad gör de med alla de, i deras ögon, icke önskvärda.” – Det grunnar jag i mina mörka stunder också. Platsar jag med mitt neuropsykiatriska funktionshinder Aspergers Syndrom i SD-samhället, t ex?

  11. LeoH skriver:

    Thorsten, i den frågan vågar jag inte lita på dagens politiska system. Om det funnes ett enkelt blodprov som visade de anlag som du beskriver, då skulle det inte födas många med de anlagen. Tyvärr! Vi ser vad som händer med antalet födda barn med Downs syndrom i Danmark. Det föds nästan inga sådana barn längre. De är bortsorterade!

  12. Staffan Wadström skriver:

    LeoH, har min kommentar den 4/12 fastnat på något vis?

  13. LeoH skriver:

    Jag tyckte jag såg en kommentar från dig, men sen försvann den och jag trodde jag blandat kommentarer.

  14. LeoH skriver:

    Staffan, du för ursäkta mig, men jag läste din kommentar och glömde att godkänna den.

    Först, jag har alltid upplevt det som lite märkligt, att det så ofta sägs att vi inte får diskutera invandringen av personer, som kritiserar den förda politiken. Det är inte något argument i sig mot den svenska invandringen, att det tas emot färre i våra grannländer. Den lilla invandringen i Finland, anses ju av många debattörer där, skapa samma problem som vi har och har ett stort missnöjesparti i den finska riksdagen.

    Det är inte invandringens fel, vilket jag vill slå fast, att det inte byggs tillräckligt med bostäder i landet. Inte heller är det invandringens fel, att vi har problem i våra skolor. Det är inte invandringens fel att vi har arbetslöshet i landet. Det är en förenklad verklighetsbeskrivning.

    Det vore t ex fullständigt rimligt att hävda och också mycket mer med sanningen överensstämmande att hävda att många av landets problem består i att riksdagen infört 5 jobbskatteavdrag, avskaffat gåvo- och arvskatten, sänkte fastighetsskatten (visserligen steg den hos oss i Bjuråker, men sänktes oerhört mycket för de rika med kustnära boenden kring storstäderna). Invandringen har inte krävt den förda skattepolitiken. En ansvarsfull organisering borde ske kring ett missnöje med den förda ekonomiska politiken, vilket t ex SD inte har gjort, utan de aktivt stött utvecklingen.

    Istället väljer man att föra kampen kring en sidofråga, som på inte sätt tvingat staten att sänka sina inkomster.

    Jag tillåter mig en historisk parallell. Judarna i Tyskland utgjorde inte något problem, vare sig ekonomiskt eller politiskt. Ändå lyckades det för nazisterna att få stora delar av befolkningen att acceptera syndabockstänkandet.

Kommentera

