Tumma inte på rättssäkerheten!

Förvånansvärt ofta hittar jag texter, som utnyttjar samhällsläget till att på skilda sätt vilja inskränka rättssäkerheten. I dag läste jag på bloggen ledarsidorna.se nedanstående text skriven av socialdemokraten Johan Westerholm. (Orsaken till att jag betonar att Westerholm är socialdemokrat är att han i nästan alla sina texter framhåller att han är socialdemokrat.) Nå, så här lyder texten som fick mig att reagera:

  • ”Jag föreslår att vi går samma väg som Tyskland går just nu. Tyskland överväger att dra in pass och andra legitimationshandlingar för de medborgare de bedömer vara på väg att ansluta sig till IS eller andra organisationer som begår krigsbrott eller är involverade i folkmord eller människorättsbrott. Det finns ingenting rasistiskt i detta och SÄPO har verktygen i form av FRA samt är de enda som enligt lag kan åsiktsregistrera. Om SÄPO, som bör ges i uppgift att hålla ett öga på dessa individer, finner det sannolikt att en person med svenskt medborgarskap är i begrepp att ansluta sig till den typ av beväpnade miliser som begår denna typ av brott är det rimligt att pass och andra legitimationshandlingar som möjliggör resande omhändertas. Detta är ett bra mycket mer konkret – och effektivt – medel än Mona Sahlins ”heta linje” för att mota Olle i grind.”

Visst är det allvarligt att människor ansluter sig mördarband som IS eller nazistiska organisationer i Ukraina, men ska det kunna motivera att rättssäkerheten sätts ur spel? Ni ser orden Johan Westerholm använder. I Tyskland avser tydligen staten att införa ett juridiskt begrepp som heter ”bedömer.”  Det normala i ett rättssäkert system är att det krävs bevis för en brottslig handling. I Tyskland skall tydligen en myndighet kunna göra bedömningar och försätta medborgare i landsarrest med osäkra bedömningar som grund.

Westerholm gillar utvecklingen i Tyskland och förordar att vi i Sverige ska införa ett liknande system, som i Tyskland. Han påpekar att SÄPO redan har verktygen med FRA och rätten att åsiktsregistrera, så det är tydligen bara att sätta i gång! Johan Westerholm föreslår, att den juridiska grunden att ta ifrån medborgare deras pass och andra legitimationshandlingar, skall vara att SÄPO finner det sannolikt att en medborgare planerar att ansluta sig till organisationer  som är involverade i krigsbrott eller folkmord. Jag förstår inte att Westerholm vågar använda ordet sannolikt, med Tage Danielssons monolog i minne.

Det räcker inte som motivering, att inskränka på rättssäkerheten, att brotten som staten vill förhindra är oerhört grova. Grova brott får inte innebära minskat beviskrav för att ett brott eller planering av ett brott verkligen är begånget. Det går inte att överlåta åt någon säkerhetsmyndighet, att på sannolika skäl ta omvälvande beslut rörande enskilda medborgare. Säkerhetstjänster runt om i världen, har vare sig i nutid eller historiskt, visat att de kan bära ett så tungt ansvar som att både spana och döma. Det leder bara till rättsosäkerhet och godtycke!

Jag tror, nej är övertygad om, att den gamla hederliga principen, att vi alla är oskyldiga tills motsatsen är bevisad. Johan Westerholm vill införa den motsatta tesen, att alla är skyldiga, tills de kunnat bevisa motsatsen. Problemet är bara den, att hur ska jag eller någon annan bevisa att det är osannolikt att vi inte kommer att begå ett eller flera brott? En sån stat vill inte jag leva i.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 Responses to Tumma inte på rättssäkerheten!

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Huvaligen! Bevara mig för mina ”vänner”, mina fiender klarar jag själv…

  2. Andreas Holmberg skriver:

    Bra rutet! Du är en sann liberal, Leo! (Jag förstår att du inte tar det som en komplimang, men jag hoppas att du förstår att jag menade det som en sådan!).

    Det resonemang du med all rätt kritiserar påminner mej om den gamla gubbdevisen: ”Ser du en grabb, så ge´n en örfil! För har han inte gjort nåt hyss så är han på väg att göra ett!”

  3. LeoH skriver:

    Jag tar det som en komplimang, Andreas. Jag kan min historia och vet vad liberalerna betytt för demokrati och rättssäkerhet i Sverige.

  4. LeoH skriver:

    Thorsten, det talesättet har jag haft anledning många gånger sucka under mina riktigt aktiva år i politiken.

Kommentera

