Karln erkänner ju brott mot internationell rätt!

Äntligen nämns det i våra medier att CIA ägnat sig åt tortyr. Medierna vågar ändå inte riktigt peka ut de skyldiga, men det kanske kommer, trots att jag i grunden inte tror det. Det borde inte råda någon tvekan om att president Bush, inte bara kände till tortyren, utan att han aktivt beordrat den.
Jag skrev den 10 november 2012 nedanstående blogginlägg, med anledning av att Bush erkänner att han tillåtit tortyr.
jag är väl inte lika förvånad i dag, att inte något land utfärdat en internationell arresteringsorder på Bush och Cheney, men brottens karaktär gör att de skulle platsa på de åtalades bänk vid intrnationella brottsdomstolen i Hagg. Gärna tillsammans med president Obama på samma bänk. Åtalad för, av honom beordrade drönarattacker, som skördat mängder civila offer.

Tankar i natten

Bush har gett ut sina memoarer och snart får vi säkert se honom i olika TV-soffor, där han, under vördnadsfulla bugningar från intervjuaren, får skrävla om sina bedrifter.

DN visar vägen med sin rubrik: Bush tvekade inför invasionen av Irak. Bush visar lite klädsam självkritik. Kan vara bra underlag i TV-samtalen. Det stör ju inte den gemytliga stämningen och kräver inga hårda, och obehagliga, följdfrågor.

 I samma DN-artikel nämns en intervju i The Times:

”I en intervju i The Times försvarar Bush sitt beslut att tillåta skendränkningar av terrormisstänkta. Han anser att metoden hindrade angrepp mot Heathrow och Canary Wharf i London. Tre personer skendränktes och jag tror att det beslutet räddade liv, säger Bush.”

I intervjun är det helt uppenbart att Bush erkänner att han ”tillåtit” tortyr.

Jag är ytterst förvånad att jag inte läst om, att mängder av länder inklusive Sverige utfärdat en internationell arresteringsorder på förbrytaren. President Obama borde…

View original post 107 fler ord

2 Responses to Karln erkänner ju brott mot internationell rätt!

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Jag instämmer till fullo. Mitt sämre jag skulle t.o.m. tycka att lite tortyr vore ett lämpligt straff – don efter person s a s – en liten skendränkning av Bush kanske skulle få honom att lämna väldigt mycket intressant information. Och när Obama inte vill straffa amerikanska krigsförbrytelser ställer han sej själv utanför lagen, anser jag, och blir inte tagen på allvar när han säger att tortyren måste upphöra. Om överträdelsen inte beivras, om det inte blir några påföljder, kommer grymheterna naturligtvis att fortsätta eftersom de tyvärr delvis kan vara effektiva. Fast den gamla invändningen mot tortyr är ju fortfarande relevant: man kan ju med lämplig tortyr förmås att bekänna vad som helst. Inte bara sanningen.

  2. LeoH skriver:

    En god sammanfattning Andreas! 🙂

Kommentera

