Ett kort meddelande!

Hemma efter annandagens kvällsgudstjänst i Missionskyrkan i Bästdal. Det var knökfullt i kyrkan. Fina psalmer, fina körinsatser av Saron församlingens kör och Norrbo kammarkör.

Nu till det korta meddelandet

När jag åkte hem efter gudstjänsten så slog det mig. Julberättelsen höll i år också. Jag har ingen anledning att vare sig tvivla eller ändra i kyrkans trosbekännelse. Vi firar en verklig händelse! Gud blev människa, född av jungfrun Maria och avlad av den helige Ande. Alla försök att hitta ”naturliga” förklaringar till händelsen för drygt 2000 år sedan känns bara som långsökta tankekonstruktioner.

Även efter den här julen känner jag mig helt övertygad om att kyrkans trosbekännelse är bokstavligt sann. Alla andra förklaringar känns som sagt, konstruerade. Nu kan jag lugnt och tryggt börja vandringen mot påsken!

Gud Jul och ett gott slut på 2014!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 Responses to Ett kort meddelande!

  1. […] ”Ett kort meddelande” från LeoH […]

  2. Thorsten Schütte skriver:

    För några år sedan dialogpredikade jag med en av våra pastorer på Maria bebådelsedag. Jag jobbade mig då fram till det här resonemanget om jungfrufödseln:

    En nyrik som läser Magdalena Ribbings ”Vett och etikett” från pärm till pärm och följer alla regler slaviskt – han/hon uppfattas som dödstråkig. En person som alltid struntar i alla uppföranderegler – den är bara ett irriterande skoskav. Gentlemannen följer etiketten för det mesta, just för att någon enstaka gång kunna bryta mot den med finess, för att få fram ett budskap.

    På samma sätt är det med under: En värld helt utan under, avmytologiserad med teologen Rudolf Bultmanns bultsax som klipper bort allt övernaturligt – den är platt och hopplös. En värld där det händer under jämnt och ständigt – det blir en magisk värld, rena Harry Potter, fullständigt oförutsägbar och otrygg. Ingriper Gud föredrar han att göra det inom ramen för sin egen skapelse, naturlagarna, som när vinden blåste bort vattnet i havet, så israeliterna kunde fly från farao, Men – någon gång bryter Gud mot etiketten och låter undret ske – inte som självändamål, men för att bryta vägen!

    Jag är benägen att tro att jungfrufödelsen är ett Guds ”etikettbrott”, för att bryta väg för hans son och frälsningen.

  3. LeoH skriver:

    En riktigt bra sammanfattning, Thorsten! Möjligen kan väl tilläggas att Gud genom helig Ande kommunicerar med oss människor.

Kommentera

