Har Svenska kyrkan mist sin sälta?

Under 2014 ställde jag mig ofta frågan om vad Svenska kyrkan egentligen står för. Jag har gett mig själv ett nyårslöfte. Under 2015, före 1 november, ska jag hitta svaret på min egen fråga: Har Svenska kyrkan mist sin sälta eller finns det ett rimligt hopp om förändring? Det går inte i längden att älta frågan, utan den måste få ett slutgiltigt svar.
Jag önskar alla mina läsare ett gott slut på 2014 och ett välsignat 2015!

Tankar i natten

Jag har i dag varit drabbad av svårartat tungsinne. En känsla som drabbat mig ofta genom åren, när jag känner att det kanske är dags för uppbrott och söka andra vägar. Tungsinnet började i morse när jag läste Dag Sandahls blogg och dagens inlägg: ”Jag fick en kondom.” Visst hade jag läst om att domkyrkoförsamlingen i Luleå skulle delta i Pride-aktiviteterna och där dela ut kondomer. Jag har skjutit ifrån mig uppgifterna, men i morse kunde jag inte längre blunda utan tog till mig Dag Sandahls text fullt ut. Kondomutdelningen i Luleå berör också mig och är därmed också mitt ansvar. Jag får inte tiga. Det känns tungt, att som lekman i kyrkan få uppleva hur en församling och dess präster reducerar en av de mäktigaste texterna i Bibeln till att symboliseras av en kondom. Om nu församlingen önskade åskådliggöra Jesus kärlek till oss människor med förpackning med text ”störst  av…

View original post 350 fler ord

10 kommentarer till Har Svenska kyrkan mist sin sälta?

  1. Marie Fredin skriver:

    Jag får önska dig detsamma; Ett välsignat nytt nådens år!
    Det finns hopp för Svenska kyrkan och ansvaret är ditt och mitt.
    Vi måste höja våra röster för en kyrka i Kristi efterföljd!

  2. LeoH skriver:

    Vi har alla ett ansvar, men frågan handlar väl mer om i vilket sammanhang vi tar vårt ansvar.

  3. Ulf Hjertén skriver:

    Bäst tar vi ansvar genom att sträva efter att bygga församling där vi är. En god och kärleksfull församling finner alltid vägar att öppna för Jesus att födas igen och igen. Vadhelst ni gjort mot en av dessa mina minsta har ni gjort mot mig. Gott nytt församlingsår önskar Ulf i Nyköping.

  4. LeoH skriver:

    Så kan det bli, att jag tillsammans med andra får uppdraget att bygga en ny församling i Dellenbyggden, eller att jag går in en befintlig församling i bygden eller att jag blir kvar Svenska kyrkans församling i Bjuråker-Norrbo.

  5. Alma-Lena skriver:

    Nyårslöften är bra. Blir spännande att se vad du kommer fram till. Jag tror jag kommit fram till svaret: i varje församling finns en brudesjäl och då kan den heta Pingst, laestadian, katolsk, ortodox eller mennonit jag till och med SvK, brudesjälen finns överallt och det är hon som är den sanna kyrkan, hon har inte tappat sin sälta. Vi behöver därför inte starta eget utan stanna och verka där vi är, i vårt fall SvK.

  6. LeoH skriver:

    Ja, vi får se hur det går.

  7. Thorsten Schütte skriver:

    Jag tycker att Svenska Kyrkans bild utåt präglas alltför mycket av ytterligheterna, det trägna arbete i den kristna mittfårans vingård, som jag som frikyrklig uppskattar så mycket hos SvK, försvinner i ytterligheternas mediebrus. Jag ser optimistiskt både på SvK och hela den Kristna Kyrkan i Sverige och tycker att man ska gräva där man står i sitt kristna sammanhang. Konvertiter bör förbli undantagen och då fungera som brobyggare, ej splittrare.

  8. LeoH skriver:

    Jag hör vad du säger, Thorsten, men kan känna en spontan tveksamhet till den generella slutsatsen.

  9. […] gärna. Låt Svenska kyrkan vara, del I, här. Det finns en del 2 med. Och så Tankar i natten. Här. En annan blogg som jag upptäckte under juletid som jag gärna länkar till så där mer generellt […]

  10. […] 31 december rebloggade jag ett äldre inlägg: Har svenska kyrkan mist sin sälta. I presentationen till inlägget skrev […]

Kommentera

