Varför använder äldre personer broddar?

Egentligen är det märkligt vad som fastnar i minnet. I dessa dagar av stora mörka händelser i Paris och Dresden, sitter jag och ältar frågan om hur farligt det är med halka. I den numer berömda bussen utanför Östersund, fanns tydligen en äldre man som påpekade att den isiga parkeringsplatsen var farlig. Den befängda rädslan, enligt många, har använts som bevis för mannens och gruppens otacksamhet.

I går hade församlingen i Bjuråker-Norrbo en musikgudstjänst i Bjuråkers kyrka. Efter gudstjänsten var anställda, förtroendevalda och andra aktiva i församlingen inbjudna till gröt och skinksmörgås. Vad vi åt är en ovidkommande sidoinformation. Det jag vill berätta, är upplevelsen av vad som hände när vi gick från kyrkan till församlingshemmet. Åldersmässigt tillhörde majoriteten den något äldre delen av det svenska folket. Vi var inte representativa för svensken i allmänhet. Ni skulle hört vad vi talade om. Kan ni gissa? Jo, det dominerande samtalsämnet var hur farligt det var med halka, allra helst om det ligger ett tunt lager av nyfallen snö över en isig vägbana. Under samtalen förflyttade vi oss försiktigt med mycket korta steg.

Slutsats, mannen i bussen (som tydligen är i min ålder) hade helt rätt, en isig parkeringsplats är farlig. Mycket farlig! Inte bara så att vi ramlar och får några blåmärken. På oss gamlingar bryts lårbenet eller handleden mycket lätt. Vi har inte heller samma vighet och balans som vi hade när vi var yngre. Ett brutet lårben kan oftast botas, men komplikationerna kan vara allvarliga. Många äldre hämtar sig inte efter en sådan händelse, utan har kvarstående men både fysiskt och psykiskt efter fallet. Som sagt, mannen har, oavsett om han är nyligen kommen från Syrien eller om han bott i Sverige i hela sitt liv, helt rätt. Isiga parkeringsplatser, isiga vägar eller isen framför dörrarna till affärer är farliga, ja rent av livsfarliga!

Det intressanta är, när jag säger det nickar de flesta jakande och håller med. När en nyanländ asylsökande äldre man säger det, då hånar han Sverige, Jämtland och alla de människor som bor där, med sitt löjeväckande påstående att hala parkeringar är farliga. Tänk så det kan bli!

Det finns alltså orsak till varför äldre personer skaffar sig broddar, som en livförsäkring eller som min fru säger varje gång jag går utanför dörren: ”Akta, det är halt ute!” Varningen är befogad, för jag vill inte riktigt erkänna för mig själv, att jag tillhör riskgruppen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 Responses to Varför använder äldre personer broddar?

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Jodå, det är helt riktigt att halka är farligt och så här års brukar påtalas i många olika sammanhang. Men nu handlade det ju från börjanm om jag förstått sammanhanget rätt, om att av detta och andra skäl vägra lämna en buss och totaldissa ett boende i den jämtländska skogen. Kyla är också farligt om man är utomhus i för dåliga kläder, och Sverige och inte minst Jämtland ÄR halt och jäkligt på vintern. Ändå är det ju, som alla – i synnerhet flyktingarna själva – vet, betydligt jäkligare och farligare i t.ex. halkfria Syrien just nu. Om detta råder nog full enighet på alla håll och kanter.

    Men ett av skälen till att jag nästan alltid är villig att köpa uppgivna asylskäl är faktiskt just detta att jag har så svårt att tro att folk från de varmare länderna – med badtemperaturer större delen av året! – utan mycket ömmande skäl skulle vilja bosätta sej permanent i Ultima Thule.

    Min poäng är dock att även flyktingar – liksom judar och rödhåriga m.fl. grupper – ju stundom kan reagera och uttrycka sej ogenomtänkt och utan sinne för proportioner vilket nog kan inbjuda till ett och annat ”svar på tal”. Däremot vore det för hemskt om oöverlagda reaktioner eller uttryckssätt – från någondera hållet – skulle tas som intäkt för att beröva folk rätten att fräsa ifrån eller sakligt påtala verkliga missförhållanden, eller i värsta fall riskera hela möjligheten till skydd. Så oavsett hur pass väl- eller oöverlagda flyktingarnas reaktion inför Grytan och dess parkering var, ska de givetvis ha all rätt att protestera, och, om asylskäl finns, stanna i Sverige.

  2. LeoH skriver:

    Mitt inlägg ska ses som ett resultat av en mångårig erfarenhet. Jag har ända sen jag var barn och kom till Sverige förundrat mig över den oerhörda känslighet det finns mot kritik från nyanlända och nyanländ kan man vara i många år.

    Jag tror inte att bussresenärerna uttryckte sig oöverlagt, de framförde en berättigad kritik mot migrationsverkets personal. Jag förstår inte varför utomstående människor reagerade med ryggmärgen och ansåg sig ha behov att ”ge svar på tal.” Resenärerna ansåg sig ha blivit förda bakom ljuset, när det gällde resans mål. De hamnade i skogen utanför Östersund. De skulle bo 8 personer i samma rum, vilket inte upplevdes som den optimala lösningen.
    En diskussion som i grunden var en diskussion mellan bussresenärerna och migrationsverket, blev ett allmänt samtalsämne för allmänheten, som tydligen kände sig kränkta.

    Nå, jag anser att bussresenärerna agerade som man bör göra i en demokrati. De påtalade missförhållandet och försökte efter de medel som stod dem till buds ändra situationen till det bättre. Det enda resultat jag sett i medierna är att det inte ska bli färre som delar rum.

  3. Alma-Lena skriver:

    Leo, både du och Andreas har ju rätt, visst ska man i en demokrati få yttra sig om man är asylsökande men det är ju inte möjligt att ta alla argument på lika stort allvar. Det är så oerhört stor skillnad på faran i en halkig parkering och faran i ett inbördeskrig att uttalandet måste anses mindre respektingivande, vem som än hade yttrat det.

    Jag tycker inte heller att något annat än informationen varit felaktig från migrationsverket. Det kan väl inte anses som förnedrande att få tak över huvudet, mat och en skyddad boplats i ett oerhört fredligt hörn av världen. Det är inte en shoppingresa till storstadens nöjen som var meningen med bussresan åtminstone det var ju alla medvetna om.

    Att bo åtta personer i en varm bostad måste också i alla händelser vara bättre än att inte ha en bostad alls. Det är ju också helt klart ett transitboende som kan leda till egen lägenhet i Jämtland vad tiden lider. De hade en syrisk kvinna som varit där längre som förklarade för dem hur bra det var i Östersund jämfört med storstäder som Malmö. Kanske hade det varit bra att redan från början ha tagit dit en sådan arabisktalande person som kunde informera.

    Men det är alltid lätt att vara efterklok på långt avstånd, jag tycker vi ska akta oss för att angripa personal som gör sitt bästa lika mycket som vi inte ska dras med i mobben mot de här trötta resenärerna.

    Jag förstår att du irriterats av standardsvaret ”åk hem då!” när man bor i annat land och påpekar att maten är godare hemma eller solen varmare eller bastun skönare, men det svaret betyder nog mindre än den som får det tror. Inte menar alla de som sagt så att du inte har rätt att bo i Sverige och att de vill att du ska flytta till Finland snabbast möjligt.

    Andreas och jag som tycker denna busshistoria var olycklig på många sätt och inte ett uttryck för mognad och god uppfostran är inte det minsta fientliga till att dessa människor och andra som flyr ska få en fristad i Sverige.

    Jag är inte heller arg på dessa flyktingar, jag tror de var trötta, gnälliga och besvikna efter en lång resa med buss och överreagerade. Tråkigt att de skulle göra det till en mediegrej i hopp om att få åka tillbaka till Malmö. Annars hade vi sluppit SD-anhängare i kommentarsfälten. Men inte är det en riksolycka på något sätt. Xenofoberna hade ändå haft en massa att pladdra om. Precis som uttrycket ”åk hem då” inte alltid är så illa tänkt som det blev sagt.

  4. Klaus skriver:

    Jag tycker inte att det är så konstigt att bussresenärerna blev kinkiga och jag tycker inte att det är så konstigt att somliga blev lite sura på detta.
    No big deal.

  5. LeoH skriver:

    Jag har sagt det jag vill säga. Mer skulle nog bli upprepningar.
    Jag vill kommentera uppgiften, att det tydligen var bussresenärerna som gjorde det till en mediegrej, den uppgiften har jag missat.
    Jag blir riktigt imponerad, här kommer en grupp människor efter efter en lång resa till en okänd plats, men klarar av att ta kontakt med medier i området och lyckas förhandla sig till bättre villkor på boendet, än vad myndigheten hade tänkt sig.
    Heder åt sådan kompetens. Motstånd lönar sig, som vi skanderade i min ungdom!.

Kommentera

