Tro mig! Jag vet att det inte finns någon perfekt kyrka!

Den 31 december rebloggade jag ett äldre inlägg: Har svenska kyrkan mist sin sälta. I presentationen till inlägget skrev jag:

”Under 2014 ställde jag mig ofta frågan om vad Svenska kyrkan egentligen står för. Jag har gett mig själv ett nyårslöfte. Under 2015, före 1 november, ska jag hitta svaret på min egen fråga: Har Svenska kyrkan mist sin sälta eller finns det ett rimligt hopp om förändring? Det går inte i längden att älta frågan, utan den måste få ett slutgiltigt svar.
Jag önskar alla mina läsare ett gott slut på 2014 och ett välsignat 2015!”

Inlägget fick 9 kommentarer av vilka jag skrev 4. De som kommenterade var gamla bloggkompisar, som ofta kommenterar det jag skriver. Kommentarerna var också vänligt förstående, för de som skrev kände väl till hur jag tänker i olika inomkyrkliga frågor. Jag länkar också mina blogginlägg till Facebook och där fick jag två ”gilla” och ingen kommentar. Jag hade och har fortfarande planer på att utveckla mina tankar och dela den med er, men mycket annat har kommit emellan t ex världsläget som bara innebär förstämning och sorg. När jag jag tänkte på kommande inlägg fick jag ögonen på ett inlägg av bloggaren Stillsam: ”Bevare oss för tokerier.” Stillsam avslutar sitt inlägg: ”Ibland har jag i tysthet bett Gud bevara sin kyrka från en hel del förändring som hon vare sig behöver eller mår väl av!” Jag kommenterade när jag delade inlägget på Facebook: ”Jag funderar i liknande banor och de funderingarna får mig att undra om jag vill eller om det är lönt att vara kvar i SvK!” Meningen fick några kommentatorer att påpeka den, helt riktiga tanken, att det inte finns några perfekta kyrkor. En uppfattning jag delar fullt ut. Däremot kan vi komma till en punkt där kritiken mot den egna kyrkans utveckling blir så stark, att den stör vår Gudsrelation. Jag känner att jag är nära den punkten (och kanske rent av passerat punkten) och avser att fundera över i vilken riktning min framtida väg bör gå.

Det nya för min del är, att jag avser göra prövningen offentligt och inte i enskildhet i min kammare, som jag tidigare gjort i liknande situationer. Jag avslutar dagens inlägg med en videoinspelning med Billy Graham från 1957. I slutet av sin predikan (ca 24:35 och framåt någon minut) säger Graham att det finns inga perfekta kyrkor (om jag förstår engelskan), han pekar på sin erfarenhet av möten olika församlingar och kyrkor. Han avslutar tankegången med mycket sant påpekande: Om det mot förmodan skulle finnas en perfekt kyrka, så upphör den att vara perfekt i den stund jag blir medlem!

Det är bara att säga amen!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

 

 

13 Responses to Tro mig! Jag vet att det inte finns någon perfekt kyrka!

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Om det mot förmodan skulle finnas en perfekt kyrka, så upphör den att vara perfekt i den stund jag blir medlem! – Det är Groucho Marx: I en klubb som accepterar mig som medlem vill jag inte vara med 🙂

  2. SigridL skriver:

    Om kyrkan vore perfekt finns det inget behov av nåden. Däremot är Kristi kropp perfekt, sett från rätt håll.

  3. Sigrid Lundqvist skriver:

    Glömde säga att jag håller med dig…

  4. Andreas Holmberg skriver:

    Ja – och likväl: vore vi inte med i något samfund av födsel eller ohejdad vana, vilket skulle vi gå med i? Svenska kyrkan kanske inte är det självklara valet? Jag har sett Svenska kyrkan som Kristi kyrka i Sverige, som Ansgars och Birgittas och Olaus Petris och Lina Sandells, men det kanske bara är att lura sej själv? Det kanske numera är ett ”kungligt salighetsverk” som systematiskt lurar i folk att allt ordnar sej bara man dör. Eller att de enda villoläror som finns är de högkyrkliga: att kvinnor inte kan bli präster i en kristen kyrka och att två personer av samma kön inte kan ingå ett kristet äktenskap med varandra.

    Så visst är Leos fråga relevant. Ingen kyrka är perfekt, men hur galen kan den bli utan att upphöra vara kyrka? Som sagt: politiska partiers engagemang i en kyrka kan bara bero på 1 av 3 saker: 1) att de ser sej själva som konfessionella partier, 2) att de inte ser kyrkan som en kyrka, eller 3) att de ser kyrkan som en kyrka men inte vill att hon ska förbli det.

  5. Staffan Wadström skriver:

    Nej, självfallet kan ingen kyrka vara perfekt i någon allmän mening. Kyrkan utgörs av dess medlemmar och anställda – och ingen människa är ju perfekt (åtminstone inte rent objektivt).
    Detsamma gäller för övrigt alla sammanhang som utgörs av människor – allt från i idrottsföreningar, pensionärspartier till kyrkliga samfund. Så sökandet efter det perfekta är nog resultatlös.
    Men, vi behöver inte heller göra ”det perfekta till det mindre perfektas fiende”.

  6. LeoH skriver:

    En utgångspunkt för ett svar på dina frågor Andreas, är dina tre punkter. Punkt 1 kan vi sortera bort. Då återstår dina punkter 2 och 3. Hur tyngdpunkten ligger i de olika partier som styr kyrkan kan vara svårt att riktigt säga. Min erfarenhet av socialdemokratin är att bägge uppfattningarna finns. Morgan Johansson är en bra representant för punkt 3.

    Dina tre punkter ger också andra funderingar. Om vi går tillbaka till situationen när Luther spikade upp sina teser, vilket var ett inslag i en omfattande kritik av Påvekyrkan, vilket ledde till nybildning av en mängd kyrkor i Europa. Den katolska kyrkan stod inte handlingsförlamad, utan svarade mot utvecklingen med både våld, men också med en motreformation. Motreformationen var riktad mot de nya kyrkorna, men också en intern reformation inom kyrkan. Katolska kyrkan kom ur processen med förnyad kraft och ny auktoritet och har klarat sig riktigt bra.

    Om vi nu ser till situationen inom SvK, så ser också ett förfall, där det skulle finnas behov av en motreformation. Nu kommer den avgörande frågan: Vilka krafter inom kyrkan kan tänkas vara bärare av en sådan motreformation? Det enda riktiga maktcentrum i kyrkan är de politiska partier som styr kyrkan. De som aktivt arbetat för förändringen i riktning mot en sekulär kyrka. Inte ens ett enigt biskopskollektiv skulle kunna välta makten i kyrkan och påbörja en motreformation.

  7. LeoH skriver:

    Staffan, jag ser det så här. Bara för att något inte är perfekt, så innebär det inte att vi passivt ska acceptera tillkortakommanden. Ibland kan förfallet bli så stort att det längre inte har likheter med den ursprungliga kyrkan och då kanske det är dags att lämna eller bilda fristående enheter vid sidan av kyrkan,

  8. Alma-Lena skriver:

    Fast fristående enheter vid sidan av kyrkan finns redan, jag tycker inte att kyrkans splittring bör öka det är bättre att byta till ett sammanhang som passar ens samvete bättre. Men jag tycker just din hemförsamling verkar väldigt fin, Leo. Att kyrkan centralt verkar vara totalfördärvad innebär inte att varje lokal församling är det och där ska vi ju verka och hämta andlig kraft av varandra. SvK centralt är ju skämmiga nästan jämt, men den lokala kyrkan är det inte. Svt play om Klara kyrka till exempel, det är jag stolt över och det är också SvK.

  9. LeoH skriver:

    Jag har under en längre tid tänkt mycket på det Håkan Sunnliden skriver. Bl a så här:
    http://hakansunnliden.blogspot.se/2015/01/lat-svenska-kyrkan-vara-del-2.html

  10. Alma-Lena skriver:

    Det Sunnliden skriver håller jag med om till viss del, men det kan ju lika gärna vara just din församling, din bönegrupp eller husförsamling sedan är jag inte så där högkyrklig av mig utan tror att alla har fått dricka av samma Ande och alla är präster i det allmänneliga prästadömet, den apostoliska successionen har alla kristtrogna fått del av. Jesus är den enda översteprästen och resten är leviter i Guds husfolk.

    Jag har det nog lättare än du och Sunnliden, jag har nämligen aldrig sett SvK som Kristi kropp. Jag har alltid haft en fast övertygelse om att det är de troende på en plats, som samlas till bön som är Kristi kropp där och alla dessa små böneceller tillsammans bygger Kristi kropp globalt. Det kan vara anglikaner eller laestadianer, alla är vi ett i Kristus.

  11. LeoH skriver:

    Jag vet inte om Sunnliden och du tänker så olika. Efter vad jag förstår kan de lokala gemenskaperna bestå av människor ur skilda sammanhang och med skilda erfarenheter. Därför vore det fel att binda upp gemenskapen att vara en del av SvK eller någon annan kyrka. Det kan bli så att en speciell grupp har sin hemvist i SvK, men behöver inte vara så.

  12. […] oantastligt. Det är bara att acceptera, vilket jag visat att jag gör i ett kort blogginlägg här, tog t o m hjälp av Billy […]

  13. Allan Karlsson skriver:

    Kyrkan är inte som det var meningen från början och våra fäder ville ha den. Prästerna som nu för tiden stryker oss medlemmar medhårs borde ta tag i det rätta och säga vad som behövs om synden och annat som ej hör kyrkan till. Vi är alla av synd födda sade en pastor när han fick en fråga om sina barn.

Kommentera

