Biskop Bonnier, är det tillåtet att vi, i Franciskus efterföljd, missionerar för himlens fåglar?

I ett blogginlägg ”Tack och lov att inte alla måste tro lika!” Skriver biskop Bonnier raljerande följande:

”Det kan tyckas vara en konstig titel på detta blogginlägg. Borde inte en biskop i Svenska kyrkan hävda att alla borde tro på Jesus, att alla ska bli kristna och att kyrkans uppgift är att göra alla folk till Jesu lärjungar? Det kan man ju tycka. Men risken med en sådan hållning är att man gör allt för att omvända människor och att det då bara finns en enda sanning och det är den som uttrycks i den kristna tron. Allt annat är meningslöst, bortkastat. Våra muslimska bröder och systrar har då valt helt fel väg och kan inte ha någon hållbar gudsgemenskap. I och för sig så delar ju judarna drygt halva Bibeln med oss kristna men eftersom inte deras förbund längre gäller utan det nya förbundet genom Jesus Kristus och som ersätter alla de gamla förbunden så borde mission bland judarna vara en gudi behaglig gärning. Hinduer, Sihker, Buddister ska vi inte tala om. De har ju inte en siffra rätt. De måste också omvändas – ju förr desto bättre. Det är på detta sättet som kristna fundamentalister och extremister resonerar. Men extrimismen måste hållas stången.”

Visst, det går att ta citatet från den skämtsamma sidan. Jag deltar i en studiecirkel i församlingen där vi fördjupar oss i Franciskus liv och tänkande, vilket förklarar associationen till Franciskus. När jag läser biskop Bonniers uppräkning, då återstår fåglarna och möjligen ateisterna, men det vore väl ett övergrepp mot ateisterna, att försöka omvända dem. Eller…? Då återstår bra fåglarna. Jag får väl ta mig en missionstur ut till fågelbordet i morgon. Jag inser, att det bästa svaret på biskop Bonniers raljerande, inte är att raljera tillbaka, utan ställa frågan. Var har han hittat dessa fundamentalister och extremister här i landet som önskar tvångskristna alla ickekristna? Jag ska göra en, och det är ingen vild, gissning. Biskop Bonnier torde få stora svårigheter att namnge dessa ”fundamentalister och extremister.” Men jag anser att det för samtalets skull är nödvändigt att biskopen redovisar sina källor. Tills så sker, utgår jag från, att biskopen tagit till ett debattekniskt skamgrepp.

Varför gör han det? Skälet kan bara vara den, att han inte anser mission vara något nödvändigt för Svenska kyrkan. Varje gång någon i Bonniers omgivning tar till ordet mission, då måste personen bedyra att han inte är fundamentalist och extremist eller en person som vill undergräva vår religionsfrihet och åsiktsfrihet. Åke Bonnier har skapat en osäkerhet kring att diskutera mission, vilket är en beprövad härskarteknik. Jag anser att biskop Bonnier borde vara så rakryggad, att han pläderar för att minska församlingarnas huvuduppgifter till tre. Gudstjänst, diakoni och undervisning, för det är ju det han vill. Samtidigt bör också biskopen Bonnier förklara på vilket sätt mission skulle hota människors rätt att tro vad de vill? Om jag pratar med min grannar om min kristna tro (vilket jag gör för sällan), så innebär det väl inte, att de inte har rätten att tacka nej? Det kan väl inte anses som en kränkning av någons personliga integritet att ge dem möjlighet att ta ställning till erbjudandet som Jesus ger alla människor. En inbjudan som är bekräftad på korset och aldrig tas tillbaka! Det är ju vi kristna som har till uppgift att dela ut inbjudningen och berätta om den glad festen som väntar!

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

 

 

 

 

11 Responses to Biskop Bonnier, är det tillåtet att vi, i Franciskus efterföljd, missionerar för himlens fåglar?

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Ja – plus den något dystra bakgrunden att ”om vi inte tror att Jesus är den han är, så kommer vi att dö i våra synder.”

    (Nej, det brukar jag vanligen inte berätta för folk om – det är roligare det där med festen – men Jesus sa ju så. Eller förresten, det har väl Johannes hittat på själv; det enda historiskt säkra Jesusordet är ju enligt K-G Hammars helgsmålsbön att ”Gud är ande”).

    Tack för ditt goda inlägg, Leo! Biskopar som Bonnier ska pressas uthålligt – jfr Birgittas press på sin tids kyrkliga ledare! – och det är därför du och sådana som du behövs i vår kyrka. Annars får de ju vara ifred, för av ekumeniska skäl (eller?) är t.o.m. romerska kyrkan och våra frikyrkor jättedåliga på att ryta ifrån. ”Vännens slag ges i trofasthet, men ovännens kyssar i överflöd.”

    Apropå Fransiscus så är ju den s.k. Fransiscusbönen enligt K-G Hammar fejk. Men det finns som du kanske sett en alldeles äkta Fransiscusbön, se slutet av följande bloggpost från i fjol: http://efsidag.blogspot.se/2014/05/vila.html

  2. LeoH skriver:

    Tack Andreas. Jag har ett stort problem. Jag undrar vad som är min kallelse i kyrkan. Det kan vara det jag ägnat många år åt nu, den att påtala fel och brister. Det kanske är nödvändigt, men jag ställer mig allt oftare frågan – på vilket sätt bidrar det till utbredningen av Guds rike? Frågan kan ju också ställas – hur många förs till kristen tro av min kritik av Svenska kyrkan. Nu menar jag alla dem som är medlemmar i SvK. Jag vet inte hur jag skulle motivera någon utanför SvK, att söka medlemskap i SvK.

    Frågorna är många och jag får hoppas att den helige Ande ger svaren.

    Måste man anmäla sig till sammankomsten i EFS-kyrkan nu på lördag?

  3. Jag tänker mig att man som kristen är kallad att vara just kristen – eller kyrka. Vi kristnas inte in i ett samfund – utan in i Kyrkan som är inget mindre än Kristi kropp.

    För min egen del har sammanhang varit viktigt – det är näst intill omöjligt att göra kristenhet till en privatsak – att man behöver ett sammanhang är tydligt, sedan kan jag köpa att det finns olika sammanhang (samfund) och att människor är olika. Detta sagt, jag delar ju med dig grundtanken att man kan ha ett lokalt sammanhang som fungerar för en, men när dissonansen blir för stor med det lokala sammanhangets ledning är det väl naturligt att man reagerar. Någonstans kan man ju inte tänja begreppet kristendom för mycket.

    Om dina nuvarande grubblerier, bön och vandring för dig närmare Kristus bidrar det ju till utbredningen av Guds rike.

    Jag tror att många delar dina funderingar med olika personlig slutsats – det är många just nu som funderar på konvertering, medan andra aldrig skulle kunna tänka sig den vägen. Jag tror att det är bra att röster som din hörs och att du i det ger vägledning till människor att fundera ett varv till. När jag talade med en SvK präst för några år sedan om liknande tankar använde han uttrycket att gräva djupare där man står – i betydelsen att inte lämna SvK utan att stanna kvar och gräva djupare – när jag tänker på den liknelsen idag tänker jag att gräva djupare där man står likväl kan vara att gräva sin ned i den katolska, eller ortodoxa tron. Att jordmånen i första hand inte är svenskkyrklig, utan kyrklig (utan prefix då).

    I vilket fall. Välsignelse på din väg!

  4. Andreas Holmberg skriver:

    Nej, du är varmt välkommen ändå redan till halv 3-kaffet. Vi brukar beräkna potatisgratäng och kallskuret ganska bra för typ 30-40 pers ;o). Så kom som du är! (Gäller även övriga som läser detta och har möjlighet!).

    F.ö.: Nä, att påtala fel och brister är inte särskilt kul (inte för den helige Ande heller, tror jag, som ju sysslar en del även med det). Men jag tror att det behövs, som sagt även samfunden emellan och ibland t.o.m. vänner emellan (hur oartigt det än tycks). Bara man inte får det som själaföda och börjar tycka det är kul – för det är ju egentligen inte särskilt uppbyggligt och har sina stora risker ifall man börjar se sej själv som nån sorts läromässigt ofelbar småpåve. Nog har jag känt frestelsen alltid.

    Jag tycker f.ö. att du Leo brukar vara bra på att berömma både din hemförsamlings präster och t.o.m. en frikyrklig pastor du tydligen lyssnar på ibland. Så nån gnällspik med H C Andersens skärvor i ögat är du inte (se sagan ”Isdrottningen”).

  5. Thorsten Schütte skriver:

    Nu. när även FP har hoppas på KDs förslag med tidbegränsade uppehållstillstånd skrev jag så här i vår samfundstidning:
    http://www.sandaren.se/debatt/fp-forslag-ger-klump-i-magen

  6. Jonas Nilsson skriver:

    Varför läser du Bonniers blogg om det inte just är din uppgift att reagera som en lots i farliga vatten? Som konverterad till Rom är jag rädd att du tystnar. Eftersom du avsätter tid till Romerska katekesen – har du läst den Stora, eller för den delen den lilla? Augustana med apologien tar lite mer tid. Bäst tycker jag om samlingen av ord av fäderna sist. Ett tidsdokument – ja, men med klart syfte att reformera utifrån ursprunget, inte tänkt samtid.

  7. Alma-Lena skriver:

    Bonnier är en sann efterföljare till Herder, han med folksjälen och nationalismens viktigaste inspiratör. Herder var pluralist och trodde stenhårt på apartheid och att man skulle bo hela livet där man föddes. Han hatade också mission, folket skulle förbli det de var när de föddes och inte ”prackas på” andra folks religion.

  8. kyrkis skriver:

    Jag känner mig ofta klämd mellan att stå upp för kristen tro och att inte döma andra. Om jag tror att Jesus är vägen, sanningen och livet – så innebär det att de som inte tar emot Jesus hamnar utanför. Men tidsandan kräver att alla ska komma till himmelen. Det blir svårt att missionera, man blir intolerant sägs det.

    Hos frissan idag läste jag i magasinet M. Där fanns en artikel om en kvinnlig präst i Stockholms stift. Det var inte så speciellt. Kan tänkas. Men nu råkar hon vara född som muslim, flydde till Sverige. Hade en man som slog henne. Till sist kom hon till klostret i Vadstena. Där fann hon frid. Och mötte Jesus.
    Hon säger att islam är religion, kristendom relation. För henne är det otänkbart att likställa religioner.

  9. LeoH skriver:

    Oförklarligt trött i kväll. Jag drar mig tillbaka och svarar på era kommentarer i morgon.

  10. Leopold Holtter skriver:

    Reblogga detta på Tankar i natten och kommenterade:

    Påminde mig med anledning av biskop Bonniers debattartikel, att jag skrev ett något ilsket inlägg, när biskop Bonnier tidigare var ute och vädrade åsikter om att mission inte var nödvändig.
    Då var jag fortfarande medlem i SvK. Att jag rebloggar min dåvarande reaktion kan inte ses, enligt mitt förmenande, som ett illvilligt angrepp på SvK från en utomstående.

Kommentera

