Vi behöver lite till mans förlåtelse!

Under några dagar har en förkylning så sakteligen tagit musten ur mig. Hade stora planer på skriva några blogginlägg, men också svara på vänliga kommentarer, men det har inte velat sig riktigt. Jag får vara glad att jag orkat med min dagliga andakt med stöd av Den Svenska bönboken, utgiven 1933 och nytryckt 1988. Varje gång jag läser dagens andaktstexter, dels på morgonen och dels på kvällen sänder jag en tacksamhetens tanke till min vän Karl Åkerblom, som gav mig bönboken som gåva på julnatten vid korset i Hassela.

I dag vid morgonandakten läste jag högt för mig själv en text av Luther:

”Inför dig, allsmäktige Gud, bekänner jag mina jag, arma syndiga människa, mina många synder, mina världsliga tankar och onyttiga ord, mitt dåraktiga och blinda liv, min stora kärlek till mig själv. Jag har alls inte varit så from som jag tyckts. Jag har hellre lyssnat till mina begär än till den helige Andens trogna varningar. Allt detta grämer mig och jag ångrar det av hjärtat. Jag söker dig, eftersom nådens tid ännu varar. Förlåt mig för Jesu Kristi skull. Gör mig viss om din förlåtelse, så att jag jag får kraft att dö från mig själv, leva efter din vilja och vänta min Frälsares återkomst:
Amen”

När jag avslutat min morgonandakt, kändes det inte onaturlig att jag tänkte på Dan Sarkars bok, ”Men då kom nåden springande.” Jag har berättat om mina intryck vid läsningen av boken, här!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

 

7 kommentarer till Vi behöver lite till mans förlåtelse!

  1. Alma-Lena skriver:

    Kloka ord och roligt att du är kryare nu, blev lite orolig.

  2. LeoH skriver:

    Svackorna kommer lite oftare nuförtiden och höjderna blir lägre!

  3. Margalit skriver:

    Jag hoppas du känner dig mycket bättre nu Leo. Det är tröttsamt att vara sjuk.
    Har själv funderat över mig själv i dessa dagar. Här får du av mig
    https://margalits.wordpress.com/2015/02/02/sa-helt-forlater-gud/

  4. LeoH skriver:

    Inte helt pigg ännu!

  5. klaus skriver:

    Hoppas du mår bra snart igen!

  6. LeoH skriver:

    Tror jag ska orka skriva ett blogginlägg i morgon. Annars blir högen för stor! 🙂

  7. Andreas Holmberg skriver:

    Hoppas du är bättre idag på Kyndelsmässodagen (inte den riktiga men den firade!). Vi saknade dej i Njutånger men det var roligt och intressant ändå. Du kan ju i kureringssyfte prova att dricka kaffe på etiopiskt vis – med sockrade popcorn till! En del av det Kersti berättade om senare på kvällen finns glädjande nog på Svenska kyrkans hemsida http://www.svenskakyrkan.se/troochandlighet/framlingarnas-kyrkogard
    – nästa år ska vi alltså inte bara fira 200-årsminnet av Carl Olof Rosenius´ födelse utan också 150-årsminnet av den svenska utlandsmissonen… (SIDA räknar tydligen oxå 1866 som starten för svenskt bistånd… och då var det ändå nödår eller ”storsvagår” härhemma).

    Glad Kyndelsmässodag!

Kommentera

