Är det lönt att tro på Jesus?

Jag sitter här vid datorn och funderar på ett inlägg med anledning av rebellas senaste inlägg. Den väckte många tankar, men jag vet inte om jag får till det. Jag rebloggar Jonas Nordéns inlägg, som en aptitretare.
https://rebellaundrar.wordpress.com/2015/02/07/gud-i-ladan/

efterkristus.nu

I tider då vi kanske ser eller upplever lite av Herrens direkta ingripanden och gärningar, i våra egna liv eller i samhället i stort, är risken stor att frågor och tvivel uppstår. Vi kan undra: Vad är det egentligen för mening med att följa Jesus? Vad har jag ut av att tro på Honom?

View original post 373 fler ord

Advertisements

11 kommentarer till Är det lönt att tro på Jesus?

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Jag har kämpat med mitt frikyrkliga arv och synen att de flesta går förlorade och,att man får motiveringen att följa Jesus därifrån. Min väg att självt förstår är att att förklara för andra vilket jag gjorde här:
    http://www.sondaghelaveckan.se/?m=3652
    Och det som Tom Wright skriver i ”ännu bättre” om Guds Rike ligger ungefär i den riktningen också. Länken i repris:
    http://tidskriftenevangelium.se/gamla/vad-menas-med-det-kristna-hoppet/
    Det måste ju vara mycket bättre att vara med att bygga Guds Rike för att man vill det än för att man har blivit skrämd att göra det.

  2. Rebella undrar skriver:

    Även Katolska kyrkans Gud måste rimligen vara mycket mer än vad som ryms i en katekes. Jag vet inte om du råkat på de katekes-bokstavstroende som jag tänkte på. På nätet är de överrepresenterade.

  3. LeoH skriver:

    Visst är det möjligt Rebella, kanske rentav troligt, men vad säger det egentligen? Med förklaringen att Gud är större eller mer, måste det ju också komma, större eller mer än vad?

    Jag kommer inte att orka skriva något blogginlägg i kväll, utan det får bli i morgon.

  4. klaus skriver:

    Större än en kosmisk Stalin som vi tjänar enbart för att vi är så himla rädda för honom och för att få belöning.

  5. klaus skriver:

    Och större än vår fantasi, större än mänsklig intelligens, inte för att det känns lite fluffigt fromt att säga så, utan ytterst sakligt och ”torrt”. Ett av Guds kännetecken, har jag blivit övertygad om, är förmågan att överraska något alldeles oerhört.

  6. LeoH skriver:

    Du har säkert rätt Klaus och så skulle väl också jag kunna använda parollen, men den kan inte eller rättare sagt bör inte användas mot det vi vet om Gud, vilket jag upplever att den görs i dagens diskussioner i Svenska kyrkan. Gud är treenig. Fadern och Sonen och den helige Ande. Inkarnationen är sann och har hänt i historien. Jesus är sann människa och sann Gud. Inte profet eller vishetslärare. Född av jungfrun Maria och avlad av den helige Anden. Gud dog på korset, begravdes och uppstod på tredje dagen, uppsteg till himlen.
    Det är klart att Gud är så mycket mer, vilket också aposteln Paulus säger, när han säger att en dag ska vi se klart ansikte mot ansikte. Men det Gud har uppenbarat kan inte bortförklaras eller förminskas med att ”Gud är större.”

  7. LeoH skriver:

    Rebella, jag har försökt få till ett kommenterande inlägg till din ”Gud i lådan.” Jag fick radera det tänkta inlägget, för en stund sedan. Jag upptäckte vid några genomläsningar, att inlägget blivit alldeles för bessewisseraktig. Det kanske man kan vara, men då ska det ske på en starkare kunskapsgrund, än vad jag lyckades uppbåda. Jag lägger projektet på hyllan för osmälta tankar. Hyllan börjar bli knökfull efter alla dessa år.

  8. Rebella undrar skriver:

    Jag känner mig ganska kluven eftersom du, genom att länka till mig, på nåt sätt kopplar efterkristus-inlägget till mig och mitt blogginlägg. Jag förstår det inte. Ärligt så känns det lite… passivt-aggressivt, att rikta något mot mig men inte förklara vad det är så jag inte kan försvara mig. Du kan rimligen inte veta vad jag tänkte på när jag lade upp det blogginlägget.

    Katekesen innehåller väsentligt mycket mer än kristendomens grundstenar. Annars hade den knappast behövt vara så tjock.

    Jag anser inte att män och kvinnor är ontologiskt olika.
    Jag anser inte att preventivmedel är en synd.
    Jag anser inte att min lott som kvinna är att antingen föda sjuttioelva barn eller gå i kloster.

    Härmed sätter jag punkt, då du tydligen inte har lust att förklara vad du menar varför fortsatt diskussion för min del inte kan bli annat än skuggboxning. Nästa gång du länkar till något av mina inlägg ber jag dig att förklara vad du menar – eller låta bli. Annars tycker jag, banne mig, att du inte är sjysst.

  9. LeoH skriver:

    Rebella, jag får tydligen skriva mitt blogginlägg ändå. Jag associerade bilden i ditt blogginlägg till situationen och diskussionen i Svenska kyrkan. Jag anser som du säkert märkt, att SvK är på fullt språng från sina egna bekännelseskrifter. Jag såg framför mig ett inlägg där jag lite raljerande skulle försöka visa på den nya teologi som SvK:s sk kallade andliga ledare står för. T ex omtolkningen av Paulus berömda ord ”störst av dem är kärleken” som pekar mot Jesus och SvK:s tolkning att en kondom symboliserar kärleken och Jesus. (jag har skrivit ett blogginlägg om det.) Det är mycket som Svenska kyrkan försöker knö in in i teologilådan! Självklart borde jag insett att vare sig du eller någon annan kunde veta vad jag tänkte skriva och vilket samband min rebloggning av ”Är det lönt att tro på Jesus?” Den tankelapsusen ber jag om ursäkt för.

  10. klaus skriver:

    Jag förstår vad du menar, Leo (i ditt svar till mig) och jag håller med.
    För mig ter sig ”via negativa” som till stor del sant, men några saker vet vi och det mesta av det genom hur Jesus var och vad han sade och gjorde. Och det kan vi hålla oss till.

  11. […] För ett par dagar sedan rebloggade jag ett inlägg ”Är det lönt att tro på Jesus?” från bloggen efterkristus.nu.  Samma dag läste jag ett inlägg av Rebella undrar: Gud i lådan. Inlägget eller rättare sagt bilden i inlägget gav mig många associationer, men då orkade jag inte skriva ett inlägg, utan gjorde en dumhet. Jag kopplade ihop ”Är det lönt att tro på Jesus?” och ”Gud i lådan,” utan någon som helst förklaring till varför jag gjorde det och hur jag påverkats av bilden. Här. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: