Kondomer störde koncentrationen vid mässan i dag

När jag deltar i församlingens gudstjänster eller mässor och inte tjänstgör som kyrkvärd försöker jag sjunka in i gudstjänsten och låter mig inte störas av yttre faktorer. Det innebär inte frånvaro, utan stark närvaro. Jag hör vad som sägs och deltar aktivt, där församlingen förväntas delta. Ibland kan det hända, inte ofta, att jag drabbas av klarsyn och min förståelse av tron tar ett skutt uppåt. De stunderna lever jag länge på!

Det började bra i dag. När jag klev in i Norrbo kyrka blev jag glatt välkomnad av kyrkvärden Anders. Vi utbytte några kloka åsikter och jag och satte mig förväntansfullt i bänken. Gudstjänsten inleddes med pampig procession av kören och sen var allt i gång! Allt gick helt förträffligt ända fram till, när kyrkvärden Ove började läsa dagens episteltext. Ni vet den där mäktiga texten ur Paulus Första Korinthierbrev.  Det där avsnittet som avslutas med: ”Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.” Jag drogs abrupt ur min gudstjänstbubbla redan när Ove läste de första orden i episteltexten. Jag såg framför mig hur domkyrkoförsamlingen i Luleå delade ut kondomer vid den senaste Pride-paraden med texten ”störst av allt är kärleken!” Jag satt där i kyrkbänken och kände hur ilskan kom tillbaka! Jag mindes hur jag reagerade då jag hörde nyheten och hur upprörd jag blev, när jag insåg att Svenska kyrkan nog accepterade domkyrkoförsamlingens tolkning av vad som kännetecknar Guds kärlek. För tystnaden från våra biskopar var, som jag brukar säga öronbedövande! Jag skrev ett blogginlägg där jag gav biskop Ragnar Persenius en uppmaning:

”Som lekman i Uppsala stift vill jag att min andliga ledare, biskop Ragnar, kommer ut och tar avstånd från domkyrkoförsamlingens agerande. Om biskopen anser att han inte kan ta avstånd, då bör han förklara, för en vetgirig och nyfiken  lekman, vad den nya teologin bottnar i och hur den förhåller sig till Bibeln och kyrkans bekännelseskrifter.” Uppmaningen kvarstår.

Redan vid evangelieprocessionen och läsningen av dagens evangelieläsning hade jag så sakteligen klivit tillbaka in i min gudstjänstbubbla och kunde också nöjd och glad ta mig till kyrkkaffet!

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

13 Responses to Kondomer störde koncentrationen vid mässan i dag

  1. klaus skriver:

    Sexualitet är inte detsamma som kärlek, eros är inte detsamma som agape (men ibland så föreligger båda). Det där vet man väl utan att ens vara kristen…lite pinsamt är det allt.

  2. LeoH skriver:

    Här behövs inga ytterligare kommentarer från mig. Du har helt rätt Klaus!

  3. Alma-Lena skriver:

    Ja det var verkligen en pinsam händelse och jag antar att det är själva den totala skämmigheten som gör att biskop Ragnar förstummas och hoppas att om han ignorerar Luleås svamlande har det liksom aldrig hänt.

  4. Jonas Nilsson skriver:

    Exemplet som störde ditt gudstjänstfirande var ju talande – som det brukar heta. Att splittringen ändå kunde styras till en vrede över domkyrkoförsamlingens och tillsynes biskopens oförmåga var väl ändå välsignat?! Oftast får splittringen totalövertaget och vi /jag förlorar mig i betydligt mer meningslösa och förvirrade reflektioner.

  5. LeoH skriver:

    Alma-Lena,tigandet sänder signaler, att aktiviteten nog inte var så allvarlig, kanske rent av riktigt fromt, men din förklaring är trovärdig!

  6. LeoH skriver:

    Jonas, det gladde mig att jag lyckades ta mig ur de negativa tankarna och gå in i det som var väsentligt. Gudstjänsten!
    Men samtidigt ser jag störningen som en påminnelse att inte tappa bort väsentlig kritik.

  7. Alma-Lena skriver:

    Kyrkan måste alltid tillåta väsentlig kritik, det är ett ansvar vi alla har som tillsammans är kyrkan. Se på Livetsd ord hur det blir om man inte tillåter kritiker och på SvK som låtsas som inget har hänt. Men jag tror SvK ändå är att föredra.

  8. Vad skall den gamle kyrkväktaren svara?
    Att det är fel förstår jag men som sagt, inget svar från mig ej teolog ??

  9. Andreas Holmberg skriver:

    Vad skönt att associationen/reflexionen inte fick störa din andakt under hela gudstjänsten på ”Guds hjärtas dag”! Den Onde vill nog få oss att till slut få det jobbigt med själva kärleksbegreppet, bara för att det är så missbrukat. Här får du en psalm som ”försvann” 1986 men fortfarande är mycket fin (dock inte fullt så fin som själva texten i 1 Kor. 13): http://psalmboken.blogspot.se/2015/02/784-ar-min-rost-som-anglars-tunga.html

    F.ö. kan även kondomer förvisso ha en uppgift att fylla och vara ett av många uttryck för kärlek och omtanke (även agape alltså). Men jag delar din kritik av min hemstads domkyrkoförsamling. Med tanke på kontexten blev det underbara bibelordet liksom dömt att missuppfattas.

  10. LeoH skriver:

    Jag har inställningen att gudstjänsten skall vara en gudstjänst inför Gud. Gudstjänsten bör vara fri från ilska och dömande tankar. Oftast lyckas jag med det, men igår blev det ett det litet avbrott, men Gud vare tack, så lyckades jag samla mig och återgå till det väsentliga!

  11. Alma-Lena skriver:

    Ibland är vi lite ofokuserade även på gudstjänst. Minns med fasa när jag dåsade till en gudstjänst och återhörde i slummern ett inslag från Godmorgon världens satirprogram ”På håret” det var längesedan så Billy Butt och Bert Karlsson med Ny demokrati var på tapeten. De sa de enkla orden : ”Bert Karlsson talar ut, det är jag som är missnöjesprofilen”, jag skrattade till högt och vaknade till liv. Insåg då att en person i församlingen just hade ett personligt vittnesbörd och hen hade inte skämtat just då. Dessutom är hen en Downs-person så det blev så fruktansvärt fel allt. Men jag tror det ändå var en gudstjänst för alla närvarande, till och med för mig som med fog kan säga mea maxima culpa livet ut för denna fadäs.

  12. LeoH skriver:

    Än har jag inte somnat! 🙂 Däremot händer det lite väl ofta att tankarna far iväg. T ex har det hänt att jag suttit och funderat över hur långt solskenet hinner förflytta sig i kyrkfönstret under en genomsnittlig gudstjänst.

  13. Jonas Nilsson skriver:

    Frågan är väl vilken tanken som driver oss till Kristus.

Kommentera

