Djävulen

Jag har ända sen jag blev kristen för drygt 20 år sedan, varit helt klar över att djävulen, satan eller den onde existerar som en fristående kraft.
Det som tog tag i Carolinas blogginlägg, är hennes beskrivning av djävulen. Det är ingen figur med bockfötter och horn, utan det är en vän, kamrat, villolärare som lägger armen om mig och säger förledande: Skulle väl Gud ha sagt? Minns hur argsint Jesus avvisar Petrus försäkran om att Golgata inte behöver vara en nödvändighet. Jesus känner igen Satan i Petrus ord. Vi får inte heller glömma, att Satan kan tolka bibeln bättre än vad de flesta människor kan. Satan vet meningen och sanningen med Guds plan för mänskligheten.
Vi ska inte heller varna för den förledande rösten hos andra, utan också vara vaksamma mot hur vi själva agerar och säger. Det kanske är jag som förleder en medkristen, med: ett ”Skulle väl Gud ha sagt? Det var en helt annan tid och andra värderingar. Nu vet vi ju bättre!”

Rambling thoughts

Temptation_of_ChristDet pratas inte så mycket om Djävulen längre och det är inte så vanligt att tro på Djävulens existens, i alla fall inte som ett konkret väsen. Det finns de som menar att detta är precis vad Djävulen vill, när vi slutar tro på ‘honom’ får han härja fritt.

Ondska är ett sätt att se på¨Djävulen, som upphov till då. Johannes kallar någonstans Djävulen för lögnens fader, det fick mig att tänka inte bara på regelrätta lögner men även på lögnaktiva liv, liv som inte är i samklang med Livet själv men som hela tiden slingrar sig, livslögner. Det som vill locka oss bort från det Sanna livet. People of the lie. Men också på hur svårt det kan vara att urskilja det onda, frestelsen, ofta klär den sig i förvillande dräkt.

Det var kanske därför jag tyckte om den här bilden. Många bilder av Jesus frestas i öknen målar…

View original post 189 fler ord

7 Responses to Djävulen

  1. […] följde upp med sina tankar om Hin Onde. Han menar, liksom Carolina, att djävulen inte har bockhorn och svans […]

  2. Andreas Holmberg skriver:

    Jag hade den tvivelaktiga äran att föreställa djävulen i min och prästens enkla dramatisering av evangelietexten i EFS-bönhuset i Njutånger igår. Jag körde den fina varianten med en vitklädd djävul. Fast lite klunsig också. ”Djävulen, denne högmodsande, kan inte fördra begabbelse” (efter Thomas More – Martin Luther – C S Lewis)

  3. LeoH skriver:

    Jag är övertygad om att du spelande en övertygande Djävul! 😉

  4. klaus skriver:

    Vi kan inte veta och varför skulle det vara viktigt? Om Djävulen är en person eller en kommitté, en maskin, ett andligt fenomen eller något annat – på vilket sätt är det viktigt?

  5. LeoH skriver:

    Om det är viktigt Klaus vet jag inte, men det är ju helt uppenbart att Jesus själv anser att Satan existerar och verkar. I den meningen vet vi.

  6. Klaus Seigel skriver:

    Åkej då

  7. […] följde upp med sina tankar om Hin Onde. Han menar, liksom Carolina, att djävulen inte har bockhorn och svans […]

Kommentera

