En varning till Bjuråker-Norrbo och Delsbo församlingar

När jag läste den utmärkta debattartikeln, ”En kyrka av förlorare” i veckans Kyrkans Tidning blev min reaktion: ”Vad var det jag sa?” och en suck: ”Jag är inte förvånad!” Många som hörde mig gå an om den nya organisationen, som kyrkomötet före valet beslutade om, tror säkert att jag är skadeglad. Tro mig på mitt ord, jag är, ända in i själen, sorgsen! I debattartikeln berättar artikelförfattarna om utvecklingen i Malmö. Det är inte läge att glädjas åt att 16 församlingar blivit 6 inordnade i ett storpastorat. Jag tänkte när jag läste. Sa inte försvararna av strukturutredningen att organisationsförändringen skulle motverka sammanslagningar av församlingar. I någon debatt som jag deltog i hävdades t o m, att församlingar som tidigare slagits samman skulle kunna uppstå som egna församlingar. Jag sa och tänkte då – tro´t den som vill, men jag gör det inte!

Det ordades också vältaligt att den nya organisationen skulle innebära en nytändning för församlingarna, när de efter omorganisationen skulle slippa mängder av betungande uppgifter som administration, lönehantering och arbetsgivaransvar. Allt det skulle det nya pastoratet avlasta församlingarna. Hur blev det i Malmö? Vad jag kan förstå så blev det så här:

”Till de stora förlorarna hör även de förtroendevalda. Ett enda kyrkoråd för hela Malmö har ensam beslutsrätt. Församlingsråd och verksamhetsråd i de lokala kyrkorna saknar annan beslutsrätt än den som ges på delegation. Och delegationer har inte getts. Det absoluta flertalet förtroendevalda har således egentligen ingen uppgift, de beslutar i praktiken om i stort sett ingenting. De ska samtala om visserligen angelägna ting men utan mandat att besluta.”  Det sägs inte i artikeln hur församlings- och verksamhetsråden utses, men jag utgår från att det är pastoratets fullmäktige eller kyrkoråd som gör det. Hur det ska bli livaktiga församlingar som frustar av livsglädje i en sån organisation förstår jag inte. Hoppas råden får rätt att bjuda på kaffe och en kaka, när de träffas till samtal om ditten och datten.

Det är viktigt att påpeka att Malmö pastorat inte på något sätt brutit mot kyrkomötets beslut. Möjligen har det brutits mot alla skönmålningar som gjordes i debatten. Jag vet jag lyssnade mycket intensivt på debatten i Webbsändningar från kyrkomötet. Jag vet också vilken nomineringsgrupp som reserverade sig mot beslutet. Nu är det så, vilket ett mångårigt samhällsengagemang lärt mig, att alla omfattande organisationsbeslut försvaras med sköna ord och fraser, men det är inte skönmålningarna besluten gäller, utan det är det skrivna förslaget. Ser vi till förslaget som klubbades på kyrkomötet, så är utvecklingen i Malmö helt i linje med Kyrkomötets beslut.

Jag vill verkligen uppmana alla ledamöter i kyrkoråden i Bjuråker-Norrbo och Delsbo, att mycket noggrant studera artikeln jag rekommenderar, men att också göra studiebesök i olika pastorat i stiftet och gör er en bild av hur utvecklingen varit på andra håll. Ställ er också frågan om ni skulle anse det vara meningsfullt att samlas och samtala i frågor ni inte har någon beslutanderätt över? I bästa fall bjuder pastoratet på kaffe.

Till sist. Om det är någon som funderar över vilken nomineringsgrupp det var som reserverade sig mot beslutet, så kan jag informera att det Frimodig kyrka. Den reservationen var nog det starkaste skälet till att jag ansökte om medlemskap i Frimodig kyrka. Ett steg jag inte ångrat.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

 

 

2 kommentarer till En varning till Bjuråker-Norrbo och Delsbo församlingar

  1. Carina Rimborg skriver:

    Hej Leo.
    Jag har också kommenterat artikeln och vad som hänt i Malmö på min blogg.
    http://www.posk.se/blogg/-2015-02-26-0846narhet-till-forsamlingen-och-samverkan-mellan-forsamlingar_3787

  2. LeoH skriver:

    Hej Carina,

    Jag har läst blogginlägget och påminde mig en trevlig diskussion i ämnet innan beslutet togs. Minnet av den diskussionen fanns i bakhuvudet, när jag skrev inlägget.

Kommentera

