En sen morgonandakt

Alldeles nyss, efter en rejäl sovmorgon, avslutade jag min morgonandakt. I ”Den svenska bönboken” stod det i dag följande:

”Käre Fader, bevara din församling för otrogna och okunniga präster, som inte fått kallelsen. Ge istället din kristenhet rättrådiga lärare och själasörjare. Skänk dem av nåd din helige Ande och ge dem sådan kunskap om ditt heliga ord, att de visar oss den rätta vägen. Låt dem inte förlora det levande intresset eller gripas av oföretagsamhet utan gör dem brinnande av kärlek till församlingen och till själarna. Låt dem tala bättringens ord, så att de sovande eller likgiltiga blir väckta, och dem makt att trösta de bekymrade. Ge dem till slut den trogna tjänarens lön i ditt eviga rike.” Habermann

KT

 

5 kommentarer till En sen morgonandakt

  1. LeoH skriver:

    Jag fick den ”Den svenska bönboken” jag har är den femte upplagan och är en språklig revidering av fjärde upplagan från 1933.utgiven av Artos bokförlag 1988. Vad jag förstår utgången på förlaget.

    Boken har två andakter/dag. Morgonandakt och en kvällsandakt. Jag har följt andakterna nu i två månader och den är till stor glädje. Den är också användbar i andakter med flera än bara en. En mycket bra början och avslutning av dagen.

    ”Snubben” vet jag inte mer än det du hittat.

    Till sist en fråga. Får jag reblogga din ”På spaning efter den Svenska kyrka som flytt”? En mycket bra text, som griper in i de funderingar jag har, så här i fastetider.

  2. Rebella undrar skriver:

    Reblogga du, bara du försöker svara på de följdfrågor jag ev. får kring vad du skriver om den texten.

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Amen kan man ju bara säga till denna bön, oavsett villken Habermann det var. Hakon Långströms bönepsalm är också fin att få stämma in i: http://psalmboken.blogspot.se/2010/01/143-se-nadigt-till-var-kyrka.html

  4. Jonas Nilsson skriver:

    Är det sådana böner som faktiskt bjuder lite tuggmotstånd!

Kommentera

