Varför blanda in kyrkan?

Läser i Kyrkans tidning om TV-programmet Tro, Hopp och Kärlek. Programmet handlar om hur tre präster och en pastor söker kärleken. Jag har inga problem med att präster deltar i allehanda program som publikforskare tror ska locka tittare. Jag inser också att TV:s publikanalytiker har helt rätt. Programmet kommer att locka tittare!

Det jag har lite svårt att förstå är att deltagarna från Svenska kyrkan, på oklara grunder, anser att deras deltagande skall gagna kyrkan på något sätt. Jag får intrycket att de ser deltagandet i programmet som missionerande. En av deltagarna, Kristin Molander, säger:

– ”Jag gör det här för kyrkans skull och för mig, i den ordningen. Det här är ett nytt sammanhang för kyrkan och kan jag bidra genom att visa på ett kristet förhållningssätt så vill jag göra det.”

Som sagt, jag har inga problem med att präster deltar i nöjesprogram i TV, men att hävda att det görs för kyrkans skull eller att kyrkan finns i ett nytt sammanhang, enbart för att ett antal präster deltar i programmen, anser jag lite långsökt.

Men, visst jag kan ha fel. Det har hänt förr.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer till Varför blanda in kyrkan?

  1. Rebella undrar skriver:

    Jag tycker väl också att det låter lite tveksamt. De som ger sig in i nåt sånt bör förstå att de själva har ytterst liten chans att påverka hur de själva och implicit den kyrka de representerar framställs. Det är bara att klippa och klistra ihop den bild man vill ge… det ska bli spännande att se efteråt, om någon är missnöjd med hur produktionsbolaget hanterade och presenterade dem, eller ej.

  2. LeoH skriver:

    Bilden bekräftar, som jag ser det, att präster gör sina egna bedömningar om vad som är bra eller dåligt för kyrkan. För det kan ju inte vara så, att SvK på något sätt varit inblandad i diskussioner om lämpligheten att medverka i programmet.

  3. Rebella undrar skriver:

    Det är väl iofs inget problem i det, så länge det inte går utanför det rent rimliga? Någon av dem kan ha frågat sin biskop om den såg det som olämpligt, någon annan kanske inte. Om någon avstod efter att ha konsulterat sin biskop lär vi inte få veta det.

  4. LeoH skriver:

    Ja, inte tänker jag gräva djupare i det här.

Kommentera

