Ni överskattar mina kunskaper!

Jag har förmånen, inte av många kommentarer till mina blogginlägg, men de jag får är ofta av mycket hög kvalité. Inte bara det, utan de är också hållna i en vänlig och resonerande ton. Jag har fått i snitt 4,89 kommentarer/inlägg sen starten i februari 2007. Därför kan jag, lite familjärt, säga att ni överskattar mina kunskaper. Dagens blogginlägg inspireras av en kommentar jag fick i idag av Staffan Wadström till inlägget: ”Känns inte alls skrämmande” Gå gärna till inlägget och läs hela kommentaren!

”LeoH,
Vill återkomma till min första kommentar där jag var nyfiken på hur du såg på den romersk-katolska läran kontra den evangelikala. Mitt första intryck var ju att det kändes mer som ett missnöje över olika biskopars och prästers vacklande hållning inom SvK, än en faktisk analys av själva lärorna.”

Först vill jag säga, vilket jag borde skrivit ut tydligare. Det var inte så att jag under fastan jämförde romersk-katolska läran med vare sig Svenska kyrkans lära eller andra samfunds läror. Tankeprocessen var tvådelad, om nu det uttrycket är det rätta. Dels var det en genomgång av den kritik jag under flera år uttalat, när det gäller Svenska kyrkan och dels en fundering om, vad gör jag, om jag känner att jag inte kan vara kvar i Svenska kyrkan? Jag ser nu, att jag sammankopplat de här två processerna på ett sätt, att det kan tolkas som att det ena leder till det andra. Det hade varit bäst om jag skrivit ett inlägg med rubriken ”Jag lämnar” och väntat med inlägget ”Första steget är taget.” Jag vill också å det bestämdaste hävda att min inställning till Svenska kyrkan inte enbart rör sig om missnöje över olika biskopar och prästers vacklande hållning. Kritiken har varit djupare än så och jag kan bara beklaga, så här i efterhand, om alla de kritiska inlägg jag genom åren skrivit, skulle tolkats som ”missnöje över olika biskopars och prästers vacklande hållning.” Om det skulle vara det bestående intrycket då har jag i grunden misslyckats med att vara tydlig. Det jag kom fram till i mina fastefunderingar var, att min kritik sammantaget var så allvarlig, att det var motiverat att lämna Svenska kyrkan. Så här långt i tänkandet behövdes i egentlig mening inga djupare teologiska kunskaper. Min kritik av Svenska kyrkan byggde på min syn på, vilket kristet sammanhang jag ville vara en del av.

När jag ser på den andra delen av Staffans kommentar, den om bristen på analys. Där kan jag kort säga att jag saknar kunskaper till att göra ”en faktisk analys av själva lärorna.” Jag har inte tillräckliga kunskaper för att kunna göra någon sådan analys. Det skulle också kännas som om jag skulle sätta en lära som jag upplever att SvK saknar mot andra kyrkors läror. Den diskussionen klarar jag inte av. Jag har vissa bestämda uppfattningar som jag håller styvt på. Jag går inte med på omdop, vilket utesluter många samfund och det andra är att kyrkan ska vara episkopal och apostolisk. Det begränsar också urvalet av kyrkor i Sverige. När jag berättade att jag ansökt om att bli upptagen i Katolska kyrkans gemenskap fick jag ett påpekande av en person som kände mig mycket väl, att hon var förvånad att jag inte gått till någon ortodox kyrka.

Jag upplever också att frågan inte är så svår, som många av mina vänner gör det till. Jag ansöker om medlemskap och sen får samtalen mellan mig och den katolska församlingen ge svaret om jag hör hemma där. Jag kan i dag inte se några avgörande frågor, som skulle kunna vara ett hinder, men vi får väl se. För kort sagt, det är ju inte vad jag anser vara katolsk tro, som är avgörande, utan det är mer fråga om min tro är katolsk och det kan ju bara den katolska kyrkan svara på.

Som en sammanfattning. Valet står inte mellan att vara kvar i Svenska kyrkan eller att gå till Katolska kyrkan. Svenska kyrkan är redan bortvald! Sammanfattningen skall inte  ses som något negativt värdeomdöme om alla de av mina vänner och andra, som väljer att stanna kvar och arbeta för en förändring. Deras ambition var också min till för en tid sedan. Om vi har några krav på oss är det att vi ska följa våra kallelser och samveten så gott våra krafter och förstånd tillåter. Allt ligger ju ändå slutligen i Guds hand!

KT

Läs även andra bloggares åsikter om ,

 

6 Responses to Ni överskattar mina kunskaper!

  1. Gunnel skriver:

    LeoH, ge bibeln en chans dessutom! På förlaget Adlibris finns en informativ bok att köpa för 166 kronor: ”Bibelns röda tråd” av Leif Nummela. Grundliga forskningar i bibelns texter kan prövas av allt folk i alla olika kyrkor. Det går inte att styra texterna i någons riktning. De passa alla och håller. Absolut inte förbehållet präster.
    Allt gott!
    önskar
    Gunnel

  2. Gunnel skriver:

    Förstå mig rätt! Det är alldeles för mycket av religionshistoria i de bloggar jag följt och alldeles för lite bibelkunskap från början om orsak och verkan. Det är i GT, som valen är tydliga och bekräftas av att vi människor inte klarar av att välja rätt. Bibeln är bättre än katolska läran.

  3. LeoH skriver:

    Det är svårt att argumentera emot Gunnel, när du säger att Bibeln är bättre än katolska läran. Påståendet kan väl inte enbart gälla katolska kyrkan, utan alla kyrkor och samfund?

  4. Gunnel skriver:

    Nej, påståendet gäller alla kyrkor och samfund. Eftersom du och jag sett varandra på Mikael Karlendals blogg, så förstår du nog, hur jag menar. Hans senaste inlägg gäller GT och Israel i förhållande till NT och hednakristna. Karlendal skriver begriplig exegetik/teologi. Jag för min del är mest intresserad av helheten i bibeln. Det skulle kunna bli bra i Svenska Kyrkan om de föreslagna bibeltexterna för varje söndag i kyrkoåret fick sitt sammanhang belyst. ”Bibelns röda tråd” handlar om löftet om frälsning rakt igenom hela bibeln. Problemet är biskopar och präster, som tolkar på sitt eget sätt.

  5. Alma-Lena skriver:

    Gunnel, jag tycker det du säger här är så viktigt. Så sällan läses Bibeln i ett svep att de stora linjerna går förlorade. Det är svårt för många att läsa så mycket text i ett svep därför fungerar kyrkoårets texter väldigt bra om man följer dem konsekvent. Jag tycker ordningen med en GT- en evangelie- och en episteltext varje söndag är pedagogisk och bra. Tidegärdens genomläsning av Psaltaren på en månad likaså.

    Det är nog för mycket begärt att alla ska läsa lika mycket som du och jag, men jag önskar mer av rena bibelstudier precis som du. Min blogg är mycket av den varan ofta har jag kommit fram till tankarna i samtal med andra bibelnördar. Jag kan inte komma på något intressantare än Bibelsamtal med kloka vänner.

  6. Gunnel skriver:

    OK, då fortsätter vi utan att förtröttas.

Kommentera

