En uppmuntrande andaktstext, när jag är på tröskeln till något nytt!

Som jag tidigare skrivit, är jag på väg mot något nytt. Just på tröskeln till det nya finns alltid tvekan och oro. Hur ska det bli? Då är det gott att bli påmind om att hela mitt liv omfattas av Guds plan. Trösterikt att höra vid mina år, när det mesta känns som, att allt är försent!   Nu till andaktstexterna:

”Vi vet att Gud på allt sätt hjälper dem som älskar honom att nå det goda, dem som han kallat efter sin plan.” (Romarbrevet 8:28)

Ingenting är förlorat

”Vad betyder detta: ‘Jag ger allt tillbaka’? Intet går förlorat , i Kristus är allt samlat…Kristus ger allt tillbaka, och detta så som Gud ursprungligen menat det, inte vanställt av våra synder.” (Motstånd och underkastelse)

”Undret med Guds nåd, utsträckt till oss genom Jesus, är att ingenting går förlorat. Livet vi levde innan vi kom till Kristus är inte förslösat utan blir renat och återinsatt i Guds plan. Våra misstag och felaktiga beslut under det kristna livet går inte heller förlorade. Vi blir förlåtna och Gud använder dem för att undervisa oss och forma våra liv.”

Bön: Fader, hjälp mig att inte låta någon del av mitt liv vara undantagen från din försonande nåd.

Ur ”Fånga dagen med Dietrich Bonhoeffer” för den 15 april.

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

 

Annonser

7 Responses to En uppmuntrande andaktstext, när jag är på tröskeln till något nytt!

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Eller (KB1917, SFB): ”Vi vet att för den som älskar Gud samverkar allt till det bästa.” Ja, må allt tjäna oss till det bästa! Inte för att nåden – ens enligt evangelisk-luthersk tro! – fråntar oss ansvaret att försöka undvika misstag och felaktiga beslut (tvärtom!). Men för att nåden är så stor och för att Gud verkligen kan vända allt (”även synderna”, påpekade Luther) till det bästa (jfr josefsberättelsen), när vi vänder oss till honom och vill hålla oss till hans ord, och det tror jag verkligen att du vill göra, Leo, vare sej du nu går över den där speciella tröskeln eller inte.

    Det är väl bl.a. det här bibelordet som fick Augustinus att utbrista: ”Älska Gud och gör vad du vill!” Men nog krävs det att vi förstår bibeln och Augustinus – liksom Luther och Bonhoeffer – rätt här!

  2. Alma-Lena skriver:

    Vi måste förstå Paulus rätt först och främst och det tror jag Bonhoeffer gör här. Jag tycker också älska Gud och gör vad du vill är en utmärkt maxim för det kristna livet i allmänhet eftersom om vi gör något utifrån vår kärlek till gud och så hittar vår sanna vilja, den vi verkligen är frö vi är ju inte stengrunden, vi är Guds barn, då gör vi rätt i vardagens mångahanda.

    Problemet är att vår vilja ibland är grumlad av vanor och människofruktan, främst rädsla för att de man ser upp till inte ska gilla mig. Att känna sin vilja kräver stillhet och närhet till Jesus för att hitta vår sanna vilja, den heliga Ande i oss.

  3. Alma-Lena skriver:

    Läste nyss denna kloka ledarkrönika som du nog kan ha glädje av: http://www.dagen.se/kronikor/kyrkorna-som-varum%C3%A4rken-1.350884

  4. LeoH skriver:

    Andreas, Bonhoeffer skriver i ”Efterföljelse” så här: ”Vid slutet av sitt liv säger Faust, efter att ha strävat hela sitt liv efter den sanna kunskapen: ‘Jag ser nu att vi ingenting kan veta.’ Hans insikt är ett resultat. Men det blir något helt annat säger Kirkegaard, om en nyinskriven student vid universitetet tar denna replik i sin mun för att rättfärdiga sin lättja. Som ett resultat är repliken sann, som förutsättning är den självbedrägeri.”
    Detsamma gäller för nåden enligt Bonhoeffer. Vilket jag tror är sant. Det stora problemet med Svenska kyrkan av i dag är kanske inte att den predikar billig nåd, utan att den lär ut att nåden inte behövs. Det är ju förtryckande att människor ska bekänna sina synder och be om förlåtelse.

    Ett sista Bonhoeffercitat ur ”Efterföljelse”: ”Finns det ett mera djävulskt sätt att smäda nåden än att synda på den nåd som Gud givit? Har inte den katolska kyrkan rätt när den påstår att detta är detsamma som synd mot den helige Ande?”

    Gud måste inte förlåta mig på grund av någon abstrakt kärleksprincip. Han vill, av nåd, förlåta en botfärdig syndare!

  5. Andreas Holmberg skriver:

    Instämmer helt med det du skriver här om synd och nåd, Leo. Bibeln är helt tydlig med detta. Men att säga att ”Svenska kyrkan av idag” (inkl vår biskop Ragnar?) lär ut att nåden inte behövs eller att det är förtryckande att bekänna sina synder är alldeles för skruvat, även om både jag och Dag Sandahl syndat mot åttonde budet på denna punkt (liksom vi säkert generaliserat för mycket även mot romersk-katolska kyrkan ibland). Eller har du verkligen mött den förkunnelsen i Bjuråker eller hos vår biskop eller över huvud taget i levande livet (varit hos Ulla Karlsson i Aspeboda)?

    Vi kan ibland vara oense om vad som verkligen är synd och alltså måste bekännas som synd (det är ju f.ö. varje prästs plikt att i själavård och bikt ”sortera ut” verkliga synder från allmänna känslor av otillräcklighet), men syndabekännelsen är fortfarande central i vår liturgi och alla präster jag känner (från EFS och OAS-sammanhang visserligen ;o) uppmuntrar till enskild bikt, som jag också praktiserar åtminstone en gång per år, gärna oftare. ”Synden ska inte råda över er, eftersom ni inte står under lagen utan under nåden.” ”Guds nåd fostrar oss…” o.s.v.

    Nu ska jag äta! Tack för ditt – om jag får generalisera 😉 – fina och tänkvärda svar, Leo!

  6. LeoH skriver:

    Tack själv, Andreas och kom ihåg. Jag vill att du kommenterar på min blogg. Strunta i om det blir långt.
    För så här är det. Jag har mycket svårt att gå in i andras bloggtexter och kommentera. Oftast är mina kunskaper för grunda. Däremot är jag sturskare när någon kommenterar mina texter, för då vet jag hur jag tänkte och vilka källor jag hade. Möjligen lite märkligt, men så är det.

  7. Jag håller helt med dig i det där sista du skriver Leo. Jag är precis likadan, angående bloggkommentarer då. Fin helg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: