Ett ensamt 1 maj-tåg i ett kök i Kyrkbyn, Bjuråker 2015

För ett antal år sedan skrev jag ett blogginlägg, att jag inte längre deltar i 1 maj-tåg. Skälen till det var många och skälen kvarstår. Det skulle kännas som hyckleri att traska med i partitåg och hylla partiers tillkortakommanden. På mitt sätt hyllar jag ändå 1 maj genom att i min ensamhet reflektera över vad genuint folkliga rörelser, som nykterhetsrörelsen, frikyrkorörelsen och arbetarrörelsen uppnådde av egen kraft. Det historiska skeendet bör vi minnas och hedra. Inte med nostalgiska åthävor, utan genom att vi tar till oss arvet och börjar organisera samhällsomvandlingen på egen hand.

Förra året beskrev jag min ensamma 1 maj-tåg i Bjuråker. Jag skrev ett inlägg: ”Ensam demonstration en 1 majkväll!” Så här ett år efteråt vill jag göra demonstrationen till en vana och genomföra en ensam demonstration även i år. Vän av ordning kanske frågar sig, vad ensamma demonstrationer i ett kök gör för nytta och frågan är berättigad. Jag kan bara hoppas att de där ca 100 personerna som brukar läsa mina blogginlägg gör det i dag också.

I år har jag ökat antalet krav på plakaten till tre:

Slopa FAS 3. Nu!
Erkänn folkmordet på armenier. Nu!
Sluta uppsöka och avliva foster med Downs syndrom. Nu!

Alla tre parollerna torde inte vara någon överraskning för er, som följer min blogg och mina statusuppdateringar och delningar på Facebook.

Årets 1 maj är inte över ännu. Än återstår det mycket att fundera och reflektera över! T ex det pågående folkmordet på kristna runt om i världen! Jag inser också, här i min ensamhet i köket, att jag gör mig skyldig till den oerhörda försyndelsen, att som kristen försöka påverka samhällsutvecklingen! Men kan ni förstå? Det struntar jag fullständigt i!

Jag avslutar, som jag gjort ett antal gånger tidigare, min demonstration med en dikt av Birger Norman

1 maj

Bestig din smärtas berg och se
förlorade riken, förlorade drömmar
Mest förlorad är freden

Vi stod vid korsvägen, skiljevägen
Professorerna kom till oss
och våra kamrater ministrarna
De lade på oss ett ansvar
som var för gammalt och för tidigt
och som ledde oss undan ansvaret

Genom medvetandet om klassen
fanns ett medvetande om världen
och ett medvetande om människan
Vi övergav det trängre medvetande
som begärde vår trohet
och förlorade alla våra vägar   

 Intet blod må utkrävas
Förräderiet var redan berett i våra hjärtan

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

12 Responses to Ett ensamt 1 maj-tåg i ett kök i Kyrkbyn, Bjuråker 2015

  1. Jonas Nilsson skriver:

    Långt mer radikalt än något av de stora tågen. I morse firade vi Filippos och Jakob men det senaste är ju att fira Josef arbetaren! Fö intressant, tycker jag, med ryktena om Filippos som ska vara den, näst Andreas, som kopplas till missionen norrut.

  2. Sigrid L skriver:

    Jag stöder alla punkter!

  3. Rebella undrar skriver:

    Ansvaret i att skaffa barn har alltid skrämt mig. Risken för downs är ordentligt förhöjd vid min ålder. OM jag skulle gå med på partners (teoretiska) önskan om barn bör jag alltså, enligt dig, inget göra för att minska risken att få barn som aldrig helt lär sig ta hand om sig själv. Jag är ledsen men jag kan ingen sympati för denna åsikt hysa.

  4. Andreas Holmberg skriver:

    Ja, vad kan man göra för att minska den risken, Rebella? Risken är ordentligt förhöjd vid din ålder, men fortfarande väldigt liten. Dock: risken finns alltid, även vid unga år, att det barn man får visar sej vara handikappat. Eller att barnet efter födelsen blir påkört av grannens bil och får hjärnskador. Kan man minska riskerna på något sätt, eller minimera/bota skadorna, bör man givetvis göra det. Men till det förebyggande eller reparerande arbetet räknar jag aldrig avlivning – där gör man sej av med en redan existerande individ. Idén om att det skulle höra till välfärdssamhället att slippa få barn med handikapp (som t.ex. aldrig helt lär sej ta hand om sej själv) är av rent rashygienisk karaktär. Dessutom märker jag att du (liksom jag) har fördomar om personer med Downs syndrom – nog tror jag att t.ex. Marte Wekselsen Göksöyr tar hand om sej själv tämligen bra även om jag vet att det är olika. Precis just det: olika. Se https://www.youtube.com/watch?v=-YY6vTQR-9E

  5. LeoH skriver:

    Rebella, jag ansluter mig till Andres kommentar. Jag har ofta frågat mig om Danmark är på väg att bli ett bättre och lyckligare land nu när landet håller på att bli Downs syndromfritt. I dag föds det inte många om ens något barn med Downs syndrom i Danmark och då torde de röra sig om två till tre generationer innan de sist födda är borta.

  6. SLJ skriver:

    Vi tågar ändå tillsammans på nåt vis.

  7. LeoH skriver:

    Ja, det gör vi nog eller rättare sagt det gör vi!

  8. Jag skulle vilja att politikerna inte talar om andras fel, bättre säga vad de vill vi skall göra för att få ett fint land Sverige.

  9. Thorsten Schütte skriver:

    Fullt medhåll ang. Ve och FASa 3 och folkmordet på armenierna. 3/4 medhåll ang. Downs syndrom, dess ”upptäckt” ingår, så vitt jag vet, i ett helt paket av prenatal diagnostik och blir i praktiken svårt att separera ut.

  10. Rebella undrar skriver:

    Leo och Andreas, jag håller förstås inte med på väsentliga punkter men tar det småningom på egen blogg.

  11. Rebella undrar skriver:

    Jo en grej. Rashygienordet. Osakligt, opåkallat och osmakligt sagt av en person av det kön som har valet att överge det defekta livet för ny fru som föder friskare barn. Du skulle förstås inte göra så. Jag säger bara att du visar noll förståelse för situationen, ungefär som han på Efter kristus som svarar Jonas Gardells ”sådan kristen förkunnelse gör unga homosexuella illa” med ”vi är inte mot homosexualitet bara för äktenskapet”. Yxskaft, liksom. Och du säger rashygien… den kan du, helt ärligt, stoppa upp nånstans.

Kommentera

