Att vara rik behöver inte vara synd, men risken för synd ligger snubblande nära!

När jag i dag läste min ”mittpådagenandakt” med Bonhoeffer, satt jag länge och mediterade över en mycket välkänd Bibelberättelse som dök upp i minnet under läsningen. Det var ganska naturligt att berättelsen handlade om den rike unge mannen, som bedrövad lämnar Jesus och det Jesus då säger, enligt Matteus: ”Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.” Där brukade jag tidigare stanna med ett självgott leende på läpparna, för självfallet gällde ju talet om rika, andra än mig! Jag är väl ändå inte rik? Jag minns när jag insåg att den rike unge mannen var jag, då gick jag snabbt vidare i läsningen, till stället där Jesus säger, på lärjungarnas oroliga fråga, vem som då kommer in: ”För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt.” I det löftet lever jag, för även jag äger mycket, som jag har svårt att lämna. Men istället för att bedrövat gå bort från Jesus, kryper jag så tätt intill som jag bara kan!

Nu till Fånga dagen med Dietrich Bonhoeffer 5 maj.

Säg åt dem som är rika i denna världen att inte vara högmodiga och inte bygga sitt hopp på något så osäkert som rikedom, utan på Gud, som rikligt skänker oss allt vi behöver.” (1 Timotheosbrevet 6:17)

Ägandets bländverk

”De materiella tillgångarna förespeglar det mänskliga hjärtat trygghet och sorglöshet; men i verkligheten orsakar de till sist sorg.” (Efterföljelse)

Alla behöver vi pengar och resurser för att leva. Att äga ting är ingen synd. Tecknet på andlighet är inte asketism utan lydnad för Jesus Kristus. Men även som Kristi efterföljare kan vi låta oss vilseföras av ägandets begär. Att vilja ha mer och mer är inte uttryck för att man vill utvecklas utan för att man vill öka sin makt och status. Detta kan bli en omättlig hunger som skär tvärs igenom Jesu kallelse till oss att vara varandras tjänare, att törsta efter Guds rike och hans rättfärdighet och att vända oss till Gud med vårt behov av självförverkligande.

ORD ATT TÄNKA PÅ : Ofta är det som vi griper efter för att finna mening och trygghet just det som kan skada vårt livs väv.

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: