Gudstjänst vill transformation

I dag tog jag steget och lämnade in min utträdesansökan på pastorsexpeditionen. Jag fick också, för framtida behov, en kopia på att jag är döpt.

Har inget behov av att ytterligare förklara mig, det har jag redan gjort. Carolina Johanssons bloggtext beskriver på ett bra sätt en del av känslorna bakom beslutet.

KT

Rambling thoughts

I mina Gudstjänstfunderingar fick jag bra input i morse på en kyrkofrukost med Patrik Hagman. Han pratade utifrån sin senaste bok ‘Om sann gemenskap – Att leva i en kapitalistisk hederskultur.’

Igen, jag skriver utifrån de tankar som hans ord väckte i mig, det kan vara så att jag hörde saker som inte sades, men jag fann honom väldigt inspirerande, apropå vad Gudstjänsten är och skulle kunna vara.

Nyttotänkandet som letat sig in i Gudstjänsten. Gudstjänst som en lugn stund i vardagen, som en rent estetisk upplevelse, en plats att ladda batterierna. Just det där sista har jag också hört men vad säger det egentligen om vår människosyn? Människan som en maskin med batterier som måste laddas, för vad?

Han tog Uttågsberättelsen som en bild. Mose och hans folk. Gudstjänst som tillbedjan, att gå ut i öknen för att tillbe Gud, ökenvandringen som att formas till Guds folk, och frestelsen…

View original post 255 fler ord

10 Responses to Gudstjänst vill transformation

  1. Intressant att mitt inlägg passade in där. All välsignelse på din fortsatta väg.

  2. LeoH skriver:

    Tack, Carolina!

  3. Thorsten Schütte skriver:

    Önskar Dig också Guds välsignelse på vägen Du vill vandra och kraft att stå ut i limbon mellan utträdet och Ditt nya medlemskap!

  4. LeoH skriver:

    Tack Thorsten!

  5. Andreas Holmberg skriver:

    Tråkigt att höra! Men även jag har gått ut ur Svenska kyrkan (på 90-talet), så jag vet att steget inte behöver vara irreversibelt. Och till våra gudstjänster och bibelstudier, inklusive nattvarden, är du naturligtvis alltid välkommen.

    Hoppas att du känner dej lika fri som förut att gå till storms mot orimliga politiska inblandningar i kyrkosamfundens inre liv, oavsett om det gäller medeltidens investiturstrid (tänk att furstarna ville utse biskopar då också!) eller dagens politiska-partier-inblandning i Svenska kyrkan. Vi kanske t.o.m. kan fira reformationsjubiléet tillsammans med udden riktad främst mot påstått religiöst neutrala partier som leker konfessionella?

    Jag kan väl tycka att man borde försöka undvika ”församlingslimbot”, d.v.s. att man bör stå kvar i sin församling (om man får) tills man går med i en annan. Men när allt kommer till kritan är det förstås ditt eget val, Leo.

    Efs-medlemmar som gått ur Svenska kyrkan är inte helt sällsynta (den mest bekante är väl Stefan Gustavsson).

  6. LeoH skriver:

    Andreas, för mig är det andra gången nu. Första gången 70, då jag insåg att en rimlig konsekvens av att inte tro, var att lämna. Nu lämnar jag igen och då har jag varit medlem nästan lika länge som första gången.

    Jag upplever inte att jag hamnat i något församlingslimbo, jag deltar ju i katolska kyrkans församlingsgemenskap. Möjligen kan det stämma om jag avlider de närmsta åren. Jag vet inte hur Katolska kyrkan ser på att hålla begravnings gudstjänst för ickemedlemmar. Svenska kyrkan har en klar policy.

  7. Rebella undrar skriver:

    Någonstans har jag läst att Katolska kyrkan brukar begrava även i fall där man ansvar sig veta att den döde hade önskat en katolsk begravning fast den inte var medlem. Kanske praxis varierar.

  8. LeoH skriver:

    Jag tror inte heller att det blir ett problem.

  9. LeoH skriver:

    Rebella, fick det bekräftat i dag efter mässan i Sörforsa, det är inget problem. ”Du behöver inte oroa dig” som prästen sa.

  10. […] ett kort samtal om katolsk begravning på annat håll letade jag upp en sida om katolsk begravning på KatolikNu.se och blev ganska avundsjuk. En del av […]

Kommentera

