Döm inte!? Del 2

Sämre förklaringar har jag hört och läst!

Hälleberget - Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

Jag avslutade förra posten (som du kan läsa HÄR) med en liknelse:
Jag och min fru är ute och åker bil. Hon kör.
Om jag säger till min fru att hon kör för fort och att om hon fortsätter så kommer hon att åka dit, dömer jag då henne? Inkräktar jag på hennes frihet? Nja. Jag förmedlar det som lagen faktiskt säger… Om hon klarar sig från att åka fast, OK. Beträder det att hon gjort rätt? Kan jag säga att hon gjort rätt? Och bara för att möjligheten finns att hon inte kommer åka fast, kan jag då lova henne att inget kommer hända?

Nej, det jag kan förhålla mig till är det som faktiskt står! Om du kör för fort så får du XXX i böter/straff. Sedan kan jag hoppas på att hon inte åker dit eller att domaren ska vara snäll, men jag kan inte säga…

View original post 795 fler ord

7 kommentarer till Döm inte!? Del 2

  1. Rebella undrar skriver:

    Om du själv brukar fuska med skatten både dömer och hycklar du.

  2. Rebella undrar skriver:

    Det är väl också så att man inte vet hur Herren dömer. Vad bloggaren säger är, om jag förstår rätt, att det inte bara är helt OK att gå omkring och säga till folk att de kommer till helvetet utan att man bör göra det. Jag får lust att citera Daniel på Aletheia… blanda inte ihop Tommy Dahlman och Sankte Per.

  3. LeoH skriver:

    Eftersom jag inte förstår hur du kommit fram till din slutsats, Rebella, så avstår jag från en svarskommentar. Du och jag verkar inte läsa och tolka texten på ett likartat sätt.

  4. klaus skriver:

    Det är en väldig skillnad mellan att döma och att varna. Om man har en dotter som börjar dricka vin varje dag, så är engagerade varningar på sin plats men ”döma” är åt hållet ”fördöma” och mer nedvärderande av min dotter, mer slutgiltig. Vi kan och bör varna men det där mer slutgiltiga och nedvärderande och t.o.m Straffet mötande ska vi inte ägna oss åt.
    Särskilt inte som vi är dåliga på att se bjälken i vårt eget öga och kastar sten i glass.

  5. klaus skriver:

    Förlåt min smarta stavningsfunktion på mobilen. Det blev lite fel här och var.

  6. klaus skriver:

    Att kasta sten i glass kan aldrig vara bra. Mitt inlägg var menat såhär:

    ”Det är en väldig skillnad mellan att döma och att varna. Om man har en dotter som börjar dricka vin varje dag, så är engagerade varningar på sin plats, men ”döma” är åt hållet ”fördöma” och mer nedvärderande av min dotter, mer slutgiltigt. Vi kan och bör varna men det där mer slutgiltiga och nedvärderande och t.o.m straffutmätande ska vi inte ägna oss åt.
    Särskilt inte som vi är dåliga på att se bjälken i vårt eget öga och kanske kastar sten i glashus.”

  7. Rebella undrar skriver:

    Det är väl själva poängen med en liknelse, att den är en smula otydlig och tolkas på olika sätt från olika håll. Jag tycker öht att ”Hällebergets” text – även del 1 – är otydlig på den punkten, och menar att det krävs ett sammanhang om liknelsen ska bli begriplig.

    Min självklara association gick till någon som menade att Tommy Dahlman och pingstpastorerna inte dömt, utan bara sagt sanningen vilket är välmenande och omtänksamt. Själv finner jag det vara ett nyttigt exempel i sammanhanget. Den som tänkte på något helt annat tycker förstås att jag är fullständigt off topic.

Kommentera

