Till Visby via skräckväldet i Hudiksvall!

Än har väl inte Dagens och tidskriften Evangeliums undersökande artikel ”Sprickorna bakom domkyrkans fasad i Visby”  blivit helt bortglömd? Om artikeln skulle fallit i glömska, klicka på länken och läs! Jag har ingen avsikt att kommentera innehållet, det har jag gjort här, utan syftet är att påminna om kritiken och bemötandet av artikeln i Dagen. Den första och kanske också förväntade reaktionen var en stor tystnad. Vilket inte är ovanligt, när kritik kommer. Det gäller för många att se vad kritiken kan leda till. Så en avvaktande hållning är inte konstigt alls. Den andra kritiklinjen var, att artikeln var ensidig och onyanserad. Självfallet innebar artikeln också ohemula personangrepp. Den tredje kritiklinjen blev det något skadeglada. Ingen vågar uttala sig med namn, utan kritiken är anonym och därmed också omöjlig att bemöta eller försvara sig emot. Den sista eller kanske den första försvarslinjen blev att ifrågasätta artikelförfattaren Sofia Lilly Jönsson kompetens. Hon är ingen journalist och säkert med en egen agenda, som hon inte redovisar. Självfallet behöver ingen lyssna till en så oprofessionell journalist, som skriver obestyrkta debattartiklar. En beprövad metod, gå på person, när inget annat hjälper!

Jag fick en ordentlig påminnelse om artikeln i Dagen, när jag slog upp Hudiksvalls Tidning (HT) i går till morgonkaffet. Jag möttes av en jätterubrik över två sidor, ”Skräckvälde råder på sjukhuset.” Läs artikeln (den är utförligare i pappersversionen). Artikeln handlar om urusel personalpolitik inom städföretaget ISS. När jag satt där i går vid kaffet och läste artikeln, upptäckte jag att jag mer koncentrerade mig på hur artikeln var uppbyggd och jämförde med Sofia Lilly Jönssons artikel i Dagen. Artikeln i HT (Skriven av Fredrik Björkman) innehöll inte många namn. Vad jag snabbt kunnde se var det enbart tre. Josefin Karlsson, undersköterska som beskrev städningen och den undermåliga utbildningen på smittosamma sjukdomar som städpersonalen fått. Hon menade att det kunde bidra till smittspridningen på sjukhuset. Den andra personen som nämns med namn är en facklig representant, Marianne Eng skyddsombud inom Kommunal och Jonas Holmqvist som blivit av med sitt arbete inom ISS, städföretaget som ansvarar för städningen på Hudiksvalls sjukhus. I övrigt bygger hela artikeln på uppgifter från anonyma uppgiftslämnare. Så här står det i artikeln:

”Tidningen har pratat med ett halvdussin lokalvårdare, alla berättar att ledningen är dålig. De har kommit överens om att alla ska vara anonyma. Är man ensamstående mamma vågar man inte riskera jobbet genom att prata med tidningen, säger en.” 

Med det underlaget i ryggen vågar HT publicera artikeln med rubriken ”Skräckvälde råder på sjukhuset.” När jag läste artikeln upplevde jag att den var väl underbyggd med fakta och kändes också i övrigt trovärdig. Hittills har jag inte sett, att någon kompis till chefen för städbolaget ISS ryckt ut till försvar och anklagat artikelförfattaren eller HT för att vara för ensidiga. Jag tror inte heller att jag kommer att få läsa, att någon anser journalisten vara oprofessionell. Journalisten har gjort ett arbete, som är journalistiskt intressant och innehållet i artikeln har ett allmänintresse. Det kan ju vara intressant för oss skattebetalare att få insikter om hur det går till och hur våra pengar används.

Svar från ansvariga här och här.

Den inställningen är också helt rimlig, när vi bedömer artikeln om ”Sprickorna bakom domkyrkans fasad i Visby.” Dagen och tidskriften Evangelium har gjort en korrekt journalistisk bedömning av allmänintresset för hur ansvariga leder Domkyrkoförsamlingen i Visby. Ni får ursäkta, att det blev lite rörigt, men jag hoppas det viktigaste gått fram. Den att Dagen, Tidskriften Evangelium och Sofia Lilly Jönsson använt en helt vedertagen journalistisk metod, för att belysa och lyfta fram ett problem. Hur skulle sanningen kommit fram på annat sätt?

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 Responses to Till Visby via skräckväldet i Hudiksvall!

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Bra poäng där, Leo! Om franska revolutionens skräckvälde kan man läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Franska_revolutionen#Skr.C3.A4ckv.C3.A4ldet

    Jag tror att både Hudiksvall och Visby har en bit kvar dit. Men det som är kan ju vara illa nog ändå. Tack till alla grävande journalister!

  2. LeoH skriver:

    Ingen har behövt bestiga giljotinen ännu! 😉

Kommentera

