Greider är besviken!

Göran Greider har skrivit en artikel i svt-opinion, i vilken han berättar att han är besviken. Den socialdemokratiska partikongressen levererade inte önskvärda beslut. På ett plan förstår jag Greiders besvikelse, men på ett annat plan är besvikelsen fullständigt obegriplig. Jag kan inte tro att Göran Greider ens i sina vildaste drömmar kan ha trott på något annat än det som blev resultatet. Som Greider själv sammanfattar: ”Jag sökte förändring men fann (s)tatus quo, jag är besviken.” Om den sammanfattningen skall spegla en ärlig känsla, då borde förväntningarna backas upp av några tecken som kunde tolkats som en vilja till förändring. Vad jag kan se, så här i efterhand, så fanns det inga sådana tecken före kongressen. Det mesta blev väl som väntat? Eller…?

Jag är möjligen lite förvånad över beskrivningen i artikeln att partiet verkar stå still. Tidigare år har det mer låtit som om partiet alltid rört sig högerut. Under mina politiskt aktiva år, tänkte jag ofta över vänsterkritiken att partiet, ända sen någonstans 1917, alltid rör sig högerut. Jag funderade dels om det fanns någon gräns för högervandringen och dels över det faktum att vänstern alltid följer med i högersvängen. Vi verkar ha nått vandringens slutpunkt. Partiet är i ett status quo-läge. Det ska bli intressant att se hur länge ett parti kan stå i stand-byläge, utan att falla samman. Problemet är nog, att vilken riktning partiet än tar i framtiden, splittras partiet.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer till Greider är besviken!

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Jag kan förstå Greiders besvikelse, men inser också att socialdemokraterna är bundna till händer och fötter i dagens läge. Jag har alltid sett på S med välvilja, även om jag som för individualistisk lagt aldrig riktig platsat där i kollektivet, först som vänsterfolkpartist och nu som tillhörande MPs pragmatiska flygel (det känns som det inte är jag, men dessa två partier som har flyttat på sig). Socialdemokraterna behövs och jag hoppas att det kommer något gott ur dagens vånda.

  2. LeoH skriver:

    Den vånda som Greider och kanske också partiet känner, är ingenting nytt. Situationen är känd sedan årtionden. Greider lever i den gamla tron att partiet har en själ som inte kommer till synes i dess praktik.

  3. Alma-Lena skriver:

    Jag sympatiserar med Greiders ganska naiva tro på att det finns ett slags folkdjup av 2riktiga” socialdemokrater och jag har min svärfar som levande bevis på att de existerear. Mne jag tror som du Leo, att det nog är en försvinnande pldrande grupp och att högerresan ännu inet är slut. Samtidigt håller jag med Thorsten Schütte: SAP behövs. Högern kan inet få härja helt oemotsagd och totalt rasera välfärdssamhället sådana som min svärfar osjälviskt byggde upp med stor stolthet.

Kommentera

