Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.

Jag kom att tänka på orden av Paulus i Romarbrevet 5:8, när jag såg bilden på Lars Gårdfeldt från regnbågsmässan i Norrala kyrka. Av någon, för mig outgrundlig, anledning kan jag inte kopiera bilden med medföljande text. Ni får använda er av länken.

http://www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/regnbagsmassan-avslutade-soderhamn-pride

I en av bilderna, i bildserien, ser vi Lars Gårdfeldt i predikstolen med följande bildtext: ”Gud hör inte all bön, menar Lars Gårdfeldt. Han hör inte den som pratar om enfald, bara om mångfald.” Jag mådde faktiskt fysiskt illa i går kväll, när jag läste citatet för första gången. Det är en märklig Gudsuppfattning Lars Gårdfeldt sprider från predikstolen. Efter vad jag förstår hävdar Gårdfeldt att Gud utesluter en grupp människor för att de har så felaktiga åsikter, att de definitivt och slutgiltigt är uteslutna ur den kärleksfulla nåden. De har så fel, att Gud inte ens lyssnar på deras böner! Jag ryser av obehag när jag ser vad jag skriver!

Jag ställer mig frågan om Gårdefeldt verkligen menar, att det finns människor som inte omfattas, på grund av sina åsikter och handlingar, av den nåd Luther och Svenska kyrkans bekännelseskrifter talar om. Om jag förstått Luther och Svenska kyrkans tradition rätt, så lär kyrkan att vi inte kan genom egna gärningar göra oss förtjänta av frälsning. Enbart genom Guds nåd är räddningen möjlig. Den uppfattningen förkastar Lars Gårdfeldt, om jag förstår honom rätt. Enligt honom måste vi göra oss förtjänta av nåden för att ens bli hörda, när vi vänder oss till Gud med våra böner. Hade jag råkat vara i Norrala kyrka när Lars Gårdfeldt predikade, då hoppas jag att haft modet (jag är i grunden mycket feg), att resa mig upp och högt ropat: Tro inte på den mannen. Han är villolärare! Gud älskar oss alla och hör alla våra böner oavsett om vi gjort oss förtjänta av det eller inte!

Till sist vill jag rekommendera för läsning: ”Men då kom nåden springande” skriven av Dan Sarkar och utgiven förlaget GAudete. Boken passar sig för enskild läsning, men jag tror den kommer bäst till sin rätt i en studiecirkel. Oavsett hur ni studerar boken kommer ni att få en mild men effektiv vaccination mot att gå vilse bland allehanda hemsnickrade gärningsläror .

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

13 Responses to Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.

  1. Alma-Lena skriver:

    Du har så rätt. Vilken avskyvärd och helt okristlig åsikt han förfäktar Gårdfeldt. Tommy Dahlman et. al. har fått en kompis i kategorin fördömanden utan biblisk grund.

  2. Thorsten Schütte skriver:

    Nja, som meteorolog i botten av min utbildning har jag svårt för att be om bättre väder. Finns säkert alltid en bonde som ber emot 🙂

  3. LeoH skriver:

    Som vanligt har du rätt Alma-Lena. Vi bör undvika fördömanden!

  4. LeoH skriver:

    Bondens bön om bättre väder är nog mer realistisk än vad vi andra presterar. 😉

  5. klaus skriver:

    Göra sig förtjänt av nåden? Då är det väl definitionsmässigt ingen nåd!?

  6. Alma-Lena skriver:

    Nej nåd är oförtjänt. Gårdfelst tycks vara en sann farisé som tror sig förtjäna nåden (jag antar att han aldrig är enfaldig) och därför tror han att andra inte förtjänar den. Ett totalt missförstånd av ordet nåd.

    Jag tror dock att alla kan känna igen sig i Gårdfeldts präktighet. Det är lätt att inbilla sig att vi förtjänat Guds nåd pga renlärighet, trofasthet eller god vilja. Men nåden gavs oss alla när vi döptes innan vi ens kunde ta oss själva till dopvattnet. Och dopets nåd kommer sig av Jesu död och uppståndelse, vem kan säga att de hade del i hur det utvecklade sig?

    Nej, till Jesu verk kan vi inget lägga däremot kan vi i glädje följa honom i att bygga Guds rike och vara hans kropp på jorden. Men att vara någons kropp är inte heller något vi förtjänat, det bara är så. Det naturliga för Guds barn är att bygga Guds rike. Att vi lever är en oförtjänt nåd och detsamma gäller om att vara Guds barn och bygga Guds rike. Om jag till äventyrs någon gång får göra något gott är det en nåd att glädja sig åt och ta emot med tacksamhet. So help me God!

  7. Rebella undrar skriver:

    Ungefär lika märklig gudsbild som de som säger att himlen är stängd för homosexuella. Gud står på min sida, inte på mina meningsmotståndares.

    Iofs på ett sätt begripligt eftersom Gårdefeldt garanterat fått smaka väldigt mycket av den motsatta (som i grunden är samma) åsikten, men ändå.

    Det är nog inte så få som menar att himlen är stängd för exv homofoba pingstpastorer.

  8. LeoH skriver:

    Min tanke med inlägget var och är. Gud hör allas böner! Prästen Gårdfeldt verkar ha en annan uppfattning!

  9. Staffan Wadström skriver:

    Delar LeoH’s kritik av Lars Gårdfelt. Helt klart en villolärare.
    Men, vi får inte glöma bort vad Bibeln säger om detta med himlen.
    Kommer alla till himlen – vare sig man är troende eller ateist?
    Och kan vi bortse från synden – klassisk kristen tro säger att alla människor är syndare.Till synden hör både homosexualitet och äktenskapsbrott, för att ta några exempel. Synden skiljer oss från Gud – men Gud älskar oss och ger oss nåden att söka honom. Han sände sin Son till att dö för oss och vara det offer som sonar vår synd. Och även Jesus predikade omvändelse och tro. ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utan genom mig”. Alltså – inga som lever i oförlåten syn, och vägrar erkänna synden och omvända sig, kommer till himlen.

  10. Andreas Holmberg skriver:

    Oj då! Tack för intressant, länk, Leo! Jag förstår verkligen din reaktion! Men jag håller nog även som ”evangelisk” eller ”lutheran” med Gårdfeldt så långt som att Gud.inte lyssnar på oss utan vidare (annat än i den meningen att han är allvetande och i den meningen hör både korpar och människor): Psaltaren 66:18-20 uttrycker t.ex. full medvetenhet om att den som har ont i sinnet (och t.ex. ber om sjukdom och annat djävulskap över någon) inte kan räkna med att Gud hör, och i Nya testamentet får vi män en påminnelse i 1 Petr. 3:7 om att ett hänsynslöst samliv med hustrun står i vägen för våra böner. Gårdfeldt har nog i princip rätt i att det finns hatiska kristna vars böner Gud (tack och lov) inte hör, jag tänker närmast på Westboro Baptist Church men exemplen är tyvärr fler, och utan att kunna döma i det enskilda fallet misstänker jag att man kan bli så självgod även på andra kanten att man inte längre är öppen för Guds tilltal och inte längre själv kan räkna med bönesvar. Det är ju även en del frommisar som till sist lär få höra: ”Jag kände er aldrig – gå bort ifrån mej ni ogärningsmän.”

    Evangelium är förvisso att Gud älskade världen så att Kristus dog för oss ”medan vi ännu var syndare” – för att den som tror på honom inte ska förgås utan ha evigt liv. Men evangelium säger nog inte – ens i s.k. luthersk tappning – att även en obotfärdig syndare eller självrättfärdig blir lyssnad på av Gud (annat än enligt allvetenhetsaspekten). ”Om någon inte vill höra lagen, så är t.o.m. hans bön en styggelse”(Ords. 28:9). ”Om ni än räcker ut era händer, så gömmer jag dock mina ögon för er, och om ni än ber mycket, så hör jag er dock inte (Jes. 1:15).

    Så det är inte alldeles lätt det här. Jag kan t.ex. inte avvisa Gårdfeldts krav på ”lärotukt”; alltså att kyrkan måste se till att alla dess präster lär på ett visst sätt om exempelvis äktenskapet. Jag håller med honom i princip. (Det tycker ju du också, Leo, annars hade du ju inte sökt dej mot Rom). Jag kan alltså heller inte avvisa hans varningar för att leva och förkunna på ett sätt som gör att Gud inte vill lyssna på oss när vi ber. Skillnaden ligger i vilken lära och vilket liv Lars och jag vill gynna – men inte ens han och jag är helt och hållet oense: det finns både fördömanden (jfr t.ex. Westboro Baptist Church) och ideal (t.ex. om ömsesidigt, osjälviskt tjänande inom äktenskapet) som vi båda alldeles säkert delar.

    Detta sagt, Leo, så förstår jag alltså din reaktion. Gårdfeldt vill ju framstå som gränslöst öppen, och så visar det sej att han faktiskt vill ”stänga till”. Det kan verka som dubbla budskap, men jag är inte säker på att han skulle gå med på det: han ser sej nog helt enkelt – likt Jesus och Fantomen – som ”hård mot dom hårda”. Även själva Skriften eller en bekännelsetrogen präst som predikar både lag och evangelium kan lätt upplevas som lika inkonsekvent: i en predikan betonas oförtjänt nåd för alla genom Kristi förtjänst, och i nästa – eller rent av i samma predikan! – betonas att vi inte kan lura Gud och att vad en människa sår måste hon också skörda.

  11. Andreas Holmberg skriver:

    Jag återvänder ofta till gamle Linderot som både förskräcker och tröstar: http://www.linderot.blogspot.se/search/label/B%C3%B6ns%C3%B6ndagen

  12. LeoH skriver:

    Okey, Andreas jag har säkert missbedömt något, vilket inte vore första gången. Jag upplevde det lite övermaga av Gårdfeldt att han vet vilkas böner Gud lyssnar till. Jag hoppas verkligen för min egen del att Gud inte ser på mig så endimensionellt som prästen Gårdfeldt ser på sina medmänniskor. Gud ser våra tillkortakommanden, vår ångest ja vad du vill. Gud ser ända in i hjärtat. I den meningen tror jag, att jag har Bibelstöd, när jag säger att Gud hör och lyssnar till böner från medlemmarna i Westboro Baptist Church.

    Jag skulle drar för mig att hävda, att Gud inte hör, alla de i Svenska kyrkan och utanför kyrkan som förordar och försvarar selektiv abort. Det jag kan hävda, med stöd av Bibeln och kyrkans tradition, att selektiva aborter är synd, men jag kan inte självsäkert stå säga hur Gud handlar med människorna som hävdar att selektiva aborter är moraliskt rätt. En rättelse, ”dra mig för” är för milt uttryckt. Jag skulle inte för mitt liv inte hävda till någon att Gud inte hör deras böner.

    De exempel du för fram står där, men jag upplever att Guds varningar är generella i den meningen att de riktar sig till alla oss kristna. Det är av samma skäl som jag aldrig påminner någon som går omkring och dömer, att Jesus pratat om bjälke och flisa. Jag kan möjligen säga att handlingen är en synd enligt Bibeln och kyrkans tradition, men det är jag som går omkring i tillvaron med en bjälke i ögat och det i förhållande till alla andra människor jag möter! Att jag vet det? Jesus har ju sagt det!

    Av samma skäl dömer jag aldrig någon till helvetet, det har jag inga befogenheter att göra. Den domen ligger helt på Guds bord och varför gör jag inte det? Därför att Jesus har sagt, att med den dom jag dömer kommer också jag att bli dömd. ,

    Ett för långt svar, för att säga det enkla, jag känner inte att jag behöver ångra min text.

  13. Alma-Lena skriver:

    Jag kan hålla med Andreas i det att Gud inte besvarar alla böner jakande, men att han inte skulle höra på vissa människors böner tror jag inte stämmer. Vi kan vara så förstockade av synd tex hat, så vi inte kan ta emot det svar på bönen Gud vill ge oss. Om han svarar Westboro-homofoberna: Vänd om! Så hör de inte eller vill inte lyssna.

    Dessutom har Gårdfeldt fel i att han kan bedöma vilka det är vars böner Gud inte hör. Precis som Dahlman et . al. inte har mandat att utdöma eviga straff.

Kommentera

