Allt blir vid det gamla!

När socialdemokraterna gick till kongress, var det många som uttryckte förhoppningar om att kongressen skulle besluta, att partiet avstår att ställa upp som parti i kommande kyrkoval. Förhoppningar orsakades av att det till kongressen inkommit ett antal motioner med det kravet. Jag hyste inga förhoppningar. Det skall mycket till att socialdemokraterna frivilligt skulle avstå från den positionen i svenskt samhällsliv. Att delta som nomineringsgrupp ger inte bara inflytande, men också hyfsat med pengar till partiet. Partiet tänker inte helt pragmatiskt, utan partiets självbild är ju den, att det Socialdemokratiska partiet skulle stå för så fina värderingar, att det inte får riskeras, att de värderingarna inte även i framtiden skulle få vara förhärskande i Svenska kyrkan. Det räcker inte med vad Jesus i förmedlar i evangelierna. Nej, det krävs lite mer av ideologiskt hopkok, för att det ska bli bra! Enligt S, vill säga. Jesus kanske har en annan uppfattning!

Det som störde mig under många år som medlem i Svenska kyrkan, var den fega tystnaden från präster och biskopar. (Det slipper jag nu, när jag lämnat.) Stilla accepterar de, att bli styrda av sekulära partier och också vara beroende av samma partier, för att kunna göra karriär i kyrkan. När jag sitter här och tänker på situationen inom Svenska kyrkan påminner jag mig en beskrivning om hur det går till inom den ortodoxa världen. Ungefär så här beskrev författaren det. Vid biskopsmöten eller koncilier får representanter för lekfolket delta i diskussioner och samtal, men när besluten skall tas, då får lekfolket träda tillbaka och biskoparna fattar besluten. Jag tänkte då, när jag läste hur det gick till i en episkopal och apostolisk kyrka och jag tänker också nu, att det är helt annorlunda i Svenska kyrkan. Biskoparna får delta i debatter vid kyrkomöten, men när det ska beslutas, då får biskoparna träda tillbaka och låta ledamöterna i kyrkomötet fatta besluten.

Nå, jag ska inte bli mer långrandig. Jag rekommenderar att ni läser ledaren i dagens KT: ”Behovet av kontroll bakom S kyrkoengagemang.”

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer till Allt blir vid det gamla!

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Den fega tystnaden från präster och biskopar i Svenska kyrkan verkar tack och lov störa dej fortfarande, Leo! Men jag förstår vad du menar: att präster och biskopar i romersk-katolska kyrkan inte (just nu) behöver bekämpa obehörigt politiskt inflytande i de egna leden. Dock tycker jag absolut att även romerska katoliker, som väl även de också ofta är medlemmar i olika politiska partier (eller?), både som kristna och som samhällsmedborgare borde höja sina röster mot oskicket att dessa förment sekulära partier så ofta, direkt eller indirekt via partianknutna ”filialer”, lägger sej i styrelsen av Sveriges största trossamfund. Även andra ”frikyrkliga” borde höja rösten. Det vore bara bra för Svenska kyrkan om dess för närvarande alldeles bisarra styrelseskick kritiserades ”utifrån”, högt och uthålligt, av både troende och icketroende, av både höger och vänster och mitemellan. Systemet är så sjukt att det behöver påtalas med mycket stora bokstäver. Riktigt så stora bokstäver använder väl inte Jonas Lindberg – icke förty är ledaren i KT riktigt bra och jag tackar dej Leo för länken!

  2. LeoH skriver:

    Jag kommer nog lite då och då påtala för de katoliker som är medlemmar i S och C att de inte bör delta i val av kandidater till listor i kyrkoval. Jag har skrivit några sådana blogginlägg före det senaste valet.

Kommentera

