Hörs göken efter midsommar?

En dikt av Tomas Tranströmer så här på midsommarafton:

Göken

En gök satt och hoade i björken strax norr om huset. Den var
så högröstad att jag först trodde att det var en operasångare
som utförde en gökimitation. Förvånad såg jag fågeln, stjärt-
fjädrarna rörde sig upp och ner för varje ton, som handtaget
på en pump. Fågeln hoppade jämfota, vände sig om och skrek
åt alla väderstreck. Sedan lyfte den och flög småsvärande över
huset och långt bort i väster…Sommaren åldras och allt flyter
ihop till ett enda vemodigt sus. Cuculus canorus återvänder
till tropikerna. Dess tid i Sverige är över. Den blev inte lång! I
själva verket är göken medborgare i Zaire…Jag är inte längre
så förtjust i att resa. Men resan besöker mig. Nu när jag trängs
in alltmer i ett hörn, när årsringarna växer, när jag behöver 
läsglasögon. Det händer alltid mycket mer än vi kan bära!
Det finns inget att förvånas över. Dessa tankar bär mig lika
trofast som Susi och Chuma bar Livingstones mumie tvärs
genom Afrika.

Glad midsommar till er alla!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer till Hörs göken efter midsommar?

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Glad midsommar, Leo! Vill du läsa ett kapitel ur Bergspredikan är du förresten välkommen att göra det på Brogården söndagen den 26 juli kl 18! Vi läser då hela Bergspredikan (Matt. 5-7) tillsammans och sjunger sånger och bibelvisor som är skrivna utifrån den! Vill du vid kaffet berätta mer om de kristna i och från Syrien och/eller romersk-katolska kyrkan i Sörforsa så är du mer än välkommen att göra det!

  2. LeoH skriver:

    Det låter spännande, ja förutom det där att berätta vid kaffet. Det känns inte lika spännande. Jag vill gärna slippa den delen av kvällen. Känner att jag inte har något att tillföra.
    Däremot studier av Bergspredikan kan jag aldrig får nog av!
    Kvällen är noterad i fickallendern!

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Då tar vi helt enkelt ett vanligt kyrkfika efteråt! (Kanske jag visar och berättar om några böcker av författaren Josef Stenlund som skulle ha fyllt 100 år i år – om jag hittar dem ;o).

    Men Jesu hjärtas kapell och dess historia tycker jag verkligen att fler hälsingar borde ha koll på! (Hade inte så bra koll själv fram till för några år sen).

  4. LeoH skriver:

    Då kommer jag, om inget oförutsett dyker upp.

Kommentera

