Dagens andaktstexter berör, i den situation jag befinner mig i, oerhört viktiga frågor!

Kom därför ihåg att ni som av födseln var hedningar och kallades oomskurna av dem som kallas omskurna, med den omskärelse som utförs på kroppen av människohand, kom ihåg att ni på den tiden var utan Kristus, utanför medborgarskapet i Israel, utan del i förbunden och deras löfte, utan hopp och utan Gud när ni levde i världen. Men nu, tack vare Kristus Jesus, har ni som en gång var långt borta  kommit nära, genom Kristi blod. (Efesierbrevet 2:11-13)

Ett i Kristus

”Just detta är uppgiften för den kristna förkunnelsen – att säga: Här är församlingen, där jude och tysk står tillsammans under Guds ord.” (Gesammelte Schriften)

Vi tycks ha lättare för att identifiera dem som inte tillhör oss än för att omfatta dem som inte tillhör oss än för att omfatta dem som ingår i Guds familj. Vi är bra på att dra skiljelinjer mellan oss själva och andra kristna – katoliker och protestanter, evangelikaler och karismatiker, liberaler och konservativa – och anser oss vara bättre än de andra. Men i slutänden spelar det inte så stor roll vilka etiketter vi bär. Det viktiga är att vi lever efter Guds vilja i sanning, kärlek och enhet.

Ord att tänka på: Gud bryr sig inte om de uppdelningar vi gör.

Andaktstexterna är hämtade ur ”Fånga dagen med Dietrich Bonhoeffer” Den 1 juli. Redigerad av Charles Ringma

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Advertisements

5 kommentarer till Dagens andaktstexter berör, i den situation jag befinner mig i, oerhört viktiga frågor!

  1. Klaus Seigel skriver:

    Kristna är bra på att dra skiljelinjer överhuvudtaget, inte bara mellan olika varianter av kristendom. Hur är det med en sådan som Malala?

  2. Kurt skriver:

    Men förkunnas en massa trolltyg ihop med läran, då är det som det står, en annan Jesus, en annan kristus man predikar. För han delar inte ära med någon enda annan!

  3. LeoH skriver:

    Malala är, vad jag vet, bekännande muslim.

  4. klaus skriver:

    Ja men då så. Här är, vad jag läst, katolska kyrkan lite öppnare än somliga svenska kyrkor när de säger att man inte VET hur Gud kommer att döma och att Gud ser till hjärtat. Malala framstår för mig som ett helgon.

  5. Andreas Holmberg skriver:

    ”Somllga svenska kyrkor”, Klaus, däribland somliga biskopar, garanterar ju att ALLA blir evigt saliga. Så då är ju katolska kyrkan lite mer trång och tillstängd. Jämfört med dem åtminstone.

    Hursomhelst, t.o.m. den värste domspredikant Svenska kyrkan någonsin har haft, Lars Linderot, säger ju i predikan på Fjärde söndagen efter Trefaldighet (”Att inte döma”) som vi just firat: ”Fördöm ingen hedning – du vet inte vad Gud gör med hedningar på domedag.” http://linderot.blogspot.se/2015/06/fjarde-sondagen-efter-heliga.html

    Problemet, Klaus, är ju att vi måste göra rättvisa åt vår Frälsares varningsord, t.ex. ”Om ni inte tror att jag är den jag är, kommer ni att dö i era synder.” Och till både Gandhi och Malala ljöd och ljuder apostelns ord: ”Tro på Herren Jesus, så blir du frälst.”

    Det finns MASSOR av helgonlika, natursnälla människor inom alla religioner och icke-religioner. Knappast någon ny upptäckt. Men att vara utan Kristus är ju enligt den apostoliska texten ovan att vara utan del i förbundslöftena, utan hopp och – utan Gud! Är det en skiljelinje ”kristna” eller ”somliga svenska kyrkor” drar p.g.a. allmän inskränkthet, eller är det en del av den uppenbarelse vi som Kyrka och kristna faktiskt är förpliktigade till? (Utan att definitivt fördöma enskilda människor, givetvis).

    Sen, Leo, gör den där andaktsboken mej lite förbryllad. Är det ett ord av ”lutheranen” Bonhoeffer till utläggning av Skrift-ordet, och ett ord av Charles Ringma (vem är det?) till utläggning av Bonhoefferordet? Bonhoeffer-ordet tycks mej enormt starkt, särskilt givet 30-talskontexten, men Ringma (om det är han som skrivit den längsta texten) tycks ju reducera din allvarliga samvetsfråga beträffande kyrkotillhörighet till en fråga om tämligen likgiltiga ”etiketter” och meningslösa eller rent av syndiga gränsdragningar (hans första mening verkar dessutom lite väl tillkrånglad – korrekturfel?). Det vill inte jag göra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: