Att svälta med värdighet eller utan värdighet

Just nu tyder de första resultaten från folkomröstningen i Grekland på en klar seger för ett nej från det grekiska folket. Det kanske skulle vara klädsamt om jag väntade med mitt blogginlägg tills rösträkningen var klar. Men jag får väl erkänna, ju närmare själva omröstningen vi kommit, att jag insett hur känslomässigt jag bundit upp mig för ett nej. Självfallet är det så, att det är det gregiska folket som avgör om vilken väg de skall gå. Så tills vi vet hur det går, så vet ni att jag sitter här och håller tummarna, att grekerna valt att svälta med värdighet, som Kallifatides uttrycker det i en artikel i SvD: ”Grekland får inte bli en lydstat.

Överheten vill självklart inte att grekerna skall tänka i termer av värdighet. Hur skulle det se ut om människor själva fick avgöra vad som är ett värdigt liv eller inte. Sådana omdömen kan väl bara girigbukarna kosta på sig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer till Att svälta med värdighet eller utan värdighet

  1. Sven Andersson skriver:

    Nu slog vänstersidan till! Man kunde ju också tala om att göra rätt för sig och återbetala lån…

  2. LeoH skriver:

    Nu var det väl inte vänstersidan som slog till. Det var väl grekerna, efter vad jag förstår. Folket kunde väl inte riktigt förstå, hur det kunde komma sig att det tydligen bara var offentligt anställda, sjuka, skolelever och pensionärer som lånat. De rika hade tydligen varit oerhört ansvarsfulla och inte lånat en spänn.
    Oavsett vad, så är det så enkelt, att finns det inga pengar så finns det inga pengar.

Kommentera

