Årets Almedalsvecka är redan mycket minnesvärd. Är enig med Gudrun Schyman i två viktiga frågor!

Jag tillhör inte de som lägger utspel från Almedalen på minnet. Finge jag frågan just nu, skulle jag inte kunna räkna upp många om ens något, som partiledarna hävt ur sig under veckan. Därför känns det lite ovant, att konstatera, att åtminstone två utspel från Gudrun Schyman kommer jag att minnas länge. Kanske rent av till nästa riksdagsval!

Det första utspelet, vilket jag redan kommenterat på Facebook, är Gudrun Schymans förnuftiga förslag, att sänka rösträttsåldern till 16 år. Jag har offentligt pläderat för en sänkning av rösträttsåldern sen slutet på 80-talet. Min uppfattning kom inte farande ur tomma intet, utan byggde på goda erfarenheter av Fältbiologerna. Det kanske är fel att säga erfarenheter. Jag har bara indirekta kunskaper om Fältbiologerna, kunskaper jag fått genom min dotter. De erfarenheterna innebar att jag med gott samvete och med mycket på fötterna kunde säga, att en sänkning av rösträttsåldern skulle vara en en rimlig åtgärd från statsmaktens sida. Ni som inte mött organisationen, som förälder till en medlem, har gått miste om något mycket viktigt. När barn och ungdomar tar sig rätten att besluta i egna frågor, utan inblandning av horder av vuxna ledare, då sker något stort i en ung människas föreställningsvärld. Dyker det upp problem, då löser man problemen gemensamt och i demokratisk ordning. Vi som följer någorlunda flitigt världshändelserna vet vad Fältbiologerna uträttat de senaste åren i kampen, att rädda utsatt natur mot rovgiriga gruvföretag, men också försvar av ursprungsfolkens rättigheter. Jag hoppas att F! har sänkningen av rösträttsåldern som en valfråga vid nästa val.

Den andra frågan jag med glädje kommer att minnas från årets Almedalsvecka är Gudrun Schymans raka och sanna besked att Ryssland inte utgör något militärt hot mot Sverige. Under stor del av mitt vuxna liv har jag hört talet om krigshotet från Sovjetunionen. Under några år har det varit lugnt, t o m Moderaterna kunde hävda att det inte förelåg något ryskt krigshot. Nu är vi tillbaka till de gamla tongångarna om det ryska krigshotet, som t o m stalinisterna i Sverige varnade för, när det begav sig. I dagens Sverige har vi inte många stalinister kvar, men vi har en hel hoper av andra krafter som tagit det sin uppgift att varna för krigshotet från den ryska björnen. Jag brukar ofta säga att nånstans kring 1960 började jag få en mer utvecklad syn på det politiska skeendet och kan ni förstå? Jag kan inte minnas att Sverige varit hotad av Ryssland under hela perioden 1960 fram till i dag! Jag hoppas F! står på sig och behåller sin klara analys av krigshot och vilka som står för dem, fram till nästa val.

Det kan mycket väl vara så, för min del att sänkning av rösträttsåldern och frågan om Sveriges deltagande i den militära upprustningen kommer att avgöra var min röst hamnar i nästa val. Jag har röstat på F! i tidigare val (inte valet 2014, utan valet innan), så tanken känns inte helt främmande.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

