Påve Franciskus ser ett samband mellan fattigdom och våld, men lägger inte skulden för våldet på de fattiga

Jag fortsätter min läsning av påve Franciskus bok, ”Evangeliets glädje (Evangelii gaudium)” Jag får väl åberopa min politiska bakgrund, när jag så här inledningsvis, blivit tagen av påve Franciskus betoning av de sociala orättvisornas roll i synen på kyrkans evangelisation. Jag kommer att i kommande inlägg att beröra påvens syn på betydelsen av folklig religiositet. Men för att inte pladdra själv för mycket delar jag med mig ett längre citat ur boken. Vi har en påve helt i min smak!

”Nej till ojämlikheten som föder våld

Dagens ekonomiska mekanismer främjar omåttlighet i konsumtion; ändå är det uppenbart att en otyglad konsumentekonomi i kombination med ojämlikhet river upp dubbelt så stora hål i den sociala väven. Ojämlikheten driver till slut fram en våldsspiral som användning av vapen aldrig kan, och aldrig kommer att kunna, få bukt med. Det ger bara falska förhoppningar åt dem som ställer de mest högljudda kraven på bättre säkerhet, trots att vi i i dag vet att vapen och våld skapar nya och farligare konflikter i stället för lösningar på problemen. Ibland nöjer man sig helt enkelt med att lägga skulden på de fattiga, och de fattigaste länderna själva, för de problem de har; man gör det lätt för sig med dåligt underbyggda generaliseringar och hävdar att ”utbildning” är den lösning som kan lugna ner dem och göra dem tama  och ofarliga. Allt detta blir bara än mer förbittrat för de marginaliserade mot bakgrund av den omfattande och djupt rotade korruption, som finns i många länder – regeringar, storföretag och institutioner – helt oberoende av politiskt ledarskpa och ideologi.”

Håll med om att det känns uppfriskande med en enkel klassanalys, som visar på orsaken till våld, istället för mängden identitetspolitiska analyser, som vi matas med i dagens debatter. Än mer uppfriskande är det, för en nybliven katolik, att inse att det är påven som står för klassanalysen!

Köp och läs boken!

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

5 kommentarer till Påve Franciskus ser ett samband mellan fattigdom och våld, men lägger inte skulden för våldet på de fattiga

  1. Rebella undrar skriver:

    Vad är en identitetspolitisk analys, och hur ser en sådan ut?

  2. LeoH skriver:

    Ursäkta Rebella att jag inte svarat snabbare, men annat har pockat på uppmärksamhet i dag. Nu tänker jag göra det lätt för mig. Jag länkar till en artikel av Äsa Linderborg. Jag delade artikeln på Facebook med motiveringen att jag spelar på samma planhalva som Åsa Linderborg. Dock med en liten bisats om att planhalvan var både vid och bred.
    http://story.aftonbladet.se/politisktkorrekt

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Hjälp, jag instämmer med både påven, Leo Holtter och Åsa Linderborg! Dessutom gillar jag Alexandra Pascalidous alltfort aktuella bok Kaos (grekiskt krislexikon)! Hur vänstervriden måste jag då inte ha blivit? (Har visserligen alltid kallat mej borgerlig vänster, men ändå!).

  4. LeoH skriver:

    Och jag har alltid hävdat att det finns en borgerlig vänster! 😉

  5. Rebella undrar skriver:

    Okej Leo, då fattar jag ungefär även om jag inte greppar varför det kallas för identitetspolitik.

Kommentera

