De senaste dagarna har jag ofta tänkt på fabrikör Höglund

Jag, och många med mig, har haft anledning att känna ilska och sorg över hur grekerna behandlas av banker och ”statsmän” inom EU. Det har skrivits spaltmetrar om hur Grekland pressas av EU att betala sina skulder. Jag tror inte att jag behöver skriva någon på näsan, vad de mäktiga i EU anser att grekerna i gemen ska utstå, av ekonomiska bestraffningar, för lån de. med bästa vilja i världen, inte kan sägas ha tagit.

I en intervju i DN berättar Greklands förre finansminister, Yakis Varoufakis hur ”förhandlingarna” gick till. Skrämmande läsning! ”Men ändå: att ha mycket mäktiga figurer som ser dig i ögonen och säger: ”Du har rätt i vad du säger, men vi tänker krossa er i alla fall.” Läs hela intervjun!

Nu till fabrikör Höglund! Jag tror att det är många som sett filmen ”Den enfaldige mördaren” minns scenen där fabrikör Höglund undervisar en fattig låntagare, Månsson, moral och etik i affärsvärlden. Fabrikör Höglund använder många av de argument, som sprids som dynga, i den aktuella diskussionen. Det är inte pengarna det gäller utan principen! Månsson har sålt hästen och pantsatt sina ägodelar och torde bli en framtida och ständig låntagare hos fabrikör Höglund.

Jag minns som i går den känsla som scenen framkallade hos mig, när jag såg tårarna rinna på Månssons kinder. Jag har ända sen barndomen, när jag lyssnade på berättelser om hur fattigt folk blev behandlade, varit mycket känslosam, när det gäller klassorättvisor. Haft nära till tårar, men också vreden. En vrede som filmen med oerhörd kraft visar. Himlen vredgas när ondskan trampar på den hjälplöse! Jag tror det vore klokt av makthavare, att försöka sätta sig in i  hur grekerna i längden kommer att hantera EU-ledarnas medvetna vilja att förnedra Grekland. Troligtvis kommer det inte stanna vid tårar, när de inser att det inte kommer att räcka med att de sålt hästarna och pantsatt sina egendomar.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 Responses to De senaste dagarna har jag ofta tänkt på fabrikör Höglund

  1. klaus skriver:

    Applåd!

  2. LeoH skriver:

    Tack Klaus!

  3. Sven Andersson skriver:

    Typiska vänster-resonemang! Men är det inte så att grekerna levt
    över sina tillgångar länge genom att låna pengar? Lånevillkoren är
    väl, att pengarna skall återbetalas efter viss tid. Överenskommet
    och klart – men brutet, därför inga nya lån utan garantier för återbe-
    talning enligt överenskommelser. Kanske tufft – men rättvist!

  4. LeoH skriver:

    På vilket sätt skulle försämrade fackliga villkor garantera framtida återbetalningar av skulder? Ett märkligt resonemang från dig och EU.

Kommentera

