Katekesstudier kan vara riktigt upplyftande!

Som de flesta av er vet är jag inne i en process att bli upptagen i Katolska kyrkans gemenskap. För mig personligen innebär det att jag mycket långsamt och förhoppningsvis eftertänksamt studerar Katolska kyrkans katekes. Det går inte fort. Orsaken är de många uppehållen med funderingar kring det jag just läst. I dag har jag fastnat i förundran över avsnittet ”De sjukas smörjelse.” Visst hade jag läst och hört talas om sista smörjelsen, men inte uppfattat att det var ett sakrament. Katekesens förklaring är verkligen upplyftande. Det som tilltalade mig mest är nog den nyktra och sakliga tonen i katekesen. Visst är ”De sjukas smörjelse” ett sakrament till tröst, men kanske än viktigare, som jag tolkar det, att den sjuke medvetet ser sin situation som den är och förbereder sig för mötet med Gud.Inte heller är den sjuke eller döende passiva mottagare, utan har en aktiv och deltagande roll i sakramentet.

Ett, inte alltför långt, citat ur katekesen:

1522. En nåd som präglas av Kyrkan. Den sjuke som tar emot detta sakrament i det att de ‘frivilligt förenar sig med Kristi lidande och död’ bidrar så ’till Guds folks bästa.’ Då Kyrkan firar detta sakrament inskrider hon i de heligas gemenskap för den sjukes bästa. Och den sjuka människan bidrar i sin tur genom nåden från detta sakrament till Kyrkans helgelse och alla människors bästa. För dem lider Kyrkan och offrar sig genom Kristus åt Gud, Fadern.”

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentera

