Jag undrar om jag är inne på rätt spår?

De av mina vänner som är katoliker, kan väl vara så vänliga att rätta mig om jag har fel. Självfallet får även de som inte är katoliker rätta mig om de anser att jag har fel.

Under mina studier i Katolska Kyrkans katekes mötes jag ganska tidigt av två begrepp, den helig Traditionen och den heliga Skrift, som bägge tillsammans utgör ett fundament i Kyrkans självförståelse.

82.”Detta betyder att Kyrkan, åt vilken förmedlingen och tolkningen av uppenbarelsen har anförtrotts, inte ‘får sin visshet om allt i uppenbarelsen genom den heliga Skrift. Båda, Skriften såväl som Traditionen, bör därför tas emot och hållas i ära med samma hängivenhet och vördnad.”

Det här synsättet kändes för mig lite främmande till för några år sedan. Jag såg en serie program om kristendomens globala utveckling. Ett av programmen handlade om Östkyrkans utveckling. Programmet fascinerade mig. Först på ett abstrakt och allmänt plan, men med tiden alltmer konkret. Jag började intressera mig för apostels Tomas, som vandrade österut och till slut kom till Indien, någonstans kring år 52. När jag mediterade över Tomas missionsresa till Indien slog en tanke till! Vad bar Tomas med sig på sin färd? Nu tänker jag inte på mat eller kläder, utan vilka kunskaper bar han med sig. Dels hade han säkert med sig i bagaget den judiska läran och erfarenheterna och dels det Jesus lärt honom under den tid de vandrat med varandra. Och självfallet upplevelsen av korsfästelse, död och uppståndelse. Tomas kunde berätta för alla, vad han personligen upplevt och vilken slutsats han drog, när han knäföll inför den uppståndne och utropar: Min Herre och min Gud! Där och då är aposteln Tomas och de andra apostlarnas uppfattning klar. Jesus är Gud. Sämre lärobagage kan vi kristna bära med oss när vi möter andra människor och det självupplevda bagaget bar Tomas med stor stolthet och stort mod och spred med stor iver det vidare till andra, i bl. a Indien.

Så här långt i tankarna slog det mig att Tomas kanske inte träffat Paulus och kanske inte läst något av hans brev eller andra brev. Definitiv har han inte tagit del av de fyra Evangelierna. Enligt traditionen dör Tomas martyrdöden år 72 och vi har inte några skrifter som berättar vad Tomas gjorde och vad han lärde, däremot finns det berättelser i traditionens form om vad han gjorde och uträttade och vad jag, i all enkelhet, förstår så strider inte traditionen från Tomas från Kyrkans huvudfåra. Att vi vet så mycket om  t ex Paulus är förståeligt. Apostlagärningarna, som Lukas skrev, beskriver på mycket utförligt sätt hur en tradition växer fram och hur berättelsen hamnar i Skriften. Tänk om Lukas inte hade skrivit om apostlamötet i Jerusalem, där det beslöts om stora lättnader i mattabun. Vore inte beslutet giltigt även i dag? Självfallet, då skulle beslutet om vad vi får äta, varit en del av Kyrkans tradition och lika giltig som om den stått i Skriften. Eller?

Ibland ser också i Skriften hur en tradition nämns som en självklarhet. I Paulus första brev till Timotheos beskriver Paulus vilka krav som bör ställas på en församlingsledare (biskop). Det är helt uppenbart att Paulus inte skriver om något nytt som han föreslår ska införas, utan han beskriver en levande tradition i praktiken. Biskopsämbetet får inte sin legitimitet av det står beskrivet i Skriften. Ämbetet hade och har sin legitimitet även i traditionen och det i en tradition långt före Konstantin den Stores livstid.

Till sist ska jag ta upp Maria. När jag berättade att jag lämnat Svenska kyrkan och sökt mig till Katolska kyrkan, var det några som verkligen allvarligt varnade mig för att jag nu skulle bli tvungen att omfatta dogmerna om Maria. Ett viktigt skäl är att det inte står något i Bibeln om dessa Mariadogmer, vilket nog till stora delar är sant, efter vad jag förstår. Det vi däremot vet en hel del om, är alla de diskussioner och strider om Marias roll i frälsningsplanen. Det fanns de som var ytterst tveksamma till att benämna Maria Guds moder eller gudaföderska. Jag har inte alltför stora kunskaper om alla dessa strider, men ett vet jag, att de som ansåg att Maria var Guds moder och alla andra ärebetygelser segrade. Mariadogmerna dyker inte upp plötsligt, som från en klar himmel, utan alla beslut rörande Marias ställning vilar på en solid kyrklig tradition.

Jag stannar här, för den här gången, i redovisningen av min förståelse av vad jag inhämtat i Katolska kyrkans katekes. Jag kan å det varmaste rekommendera fler att ta del av katekesen!

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

10 Responses to Jag undrar om jag är inne på rätt spår?

  1. Rebella undrar skriver:

    Jag kan ju nu inte betrakta mig som kristen, som du vet. Men principen ”Skriften allena” blir mig allt svårare, på alla sätt.

    Prästen i den där kursen där jag gick en halv termin sade ”kristendomen är inte en bokreligion. Kristendomen är fokuserad på en person, inte på en en bok. Bibeln är intressant för att det står om Jesus i den. Inte tvärtom.” Det var ett intressant sätt att ställa saker på huvudet för den som liksom mig har sin bild av kristendom formad av våra semi-fundamentalistiska frikyrkor.

  2. Lars Nilsson skriver:

    Spännande att läsa dina reflexioner.
    Gud välsigne dig på din fortsatta vandring!

  3. Gunnel skriver:

    Go´morron Leo!
    Tack för denna intressanta bloggpost! Jag har fått vänner från Kerala i Indien och frågat mycket om alla deras religioner. Sara sa en gång, att svenskar kan mer om yoga och meditation än hon kan. Hon är uppvuxen i Kerala där det är flest kristna för de menar, att aposteln Tomas kom dit och därför är kristendomen kvar i det området.
    Sen tänker jag på alla ”snyftpredikningar” om Tomas hur mänskligt det är att leva i tvivel. Men Tomas stannade inte lång period i tvivel. Så snart han som sagt böjt knä (ödmjukat sig) så gick han hur långt som helst med budskapet, att Herren lever och är uppstånden med mera.
    Guds välsignelse! Den helige ande kommer att visa dig vad som är väsentligt i fortsättningen också!
    Och mig och andra…
    Gunnel

  4. petterlundstrom skriver:

    Intressanta tankar om traditionen som jag håller med dig om. Är också en student av katolska kyrkans katekes även om jag är kvar i Svenska kyrkan. Finner studiet avliden uppfriskande. Är mycket som står där som torde vara självklart uttryckt även i Svenska kyrkans sammanhang. Tron lyfts fram otroligt tydligt, samt vem det är som är Kyrkans herre! Som sagt, uppfriskande 😊.

  5. Peter T skriver:

    Gudsmoderbegreppet var mer en lärostrid om Jesu gudomliga natur var förenad med hans köttsliga natur redan vid den vaginala födelsen, eller om den föreningen skedde senare, eller – framför allt – om Jesus var så personlighetskluven att han hade två naturer.

    Denna strid utspelar sig efter de första spekulationerna om Maria som evig jungfru, varför det skulle vara mycket intressant att veta hur de Monofytiska kyrkorna (Koptiska, Armeniska, etc) ser på RKK:s dogmer om Maria. De kyrkorna har haft en levande tradition och alltid hävdat att hon är Gudföderska till Jesu enda natur.

    Jag måste försöka få tag på en koptisk katekes snart 😊

  6. Thorsten Schütte skriver:

    Det finns intressanta paralleller till traditionen i den kristna kyrkan i de andra abrahamitiska religionerna: talmud i judendomen och haditherna i islam.

  7. Staffan skriver:

    LeoH, det är nog bara du själv som kan avgöra om du är inne på rätt spår. Däremot kan ju lite ”moteld” möjligtvis tillföra fler ingredienser i ditt ”beslutsunderlag”.
    Som evangelikal kristen menar jag att traditionen bara kan ha en tjänande funktion, den kan alltså inte vara en auktoritet vid sidan av Skriften. Skriften är Guds ord, och det är Guds ord som skapat kyrkan. Eller med andra ord – evangeliet skapar kyrkan, inte tvärtom .
    Sant är också att de gamla reformatorerna mycket tydligt tog avstånd från mänskliga traditioner, t ex de mariologiska dogmerna som ”traditionen” tillför Skriften, ofta mycket sent i historien. För vidare studier rekommenderas f ö Per-Axel Sverkers lilla skrift ”Behövs en reformation?”.
    När det gäller mariadogmerna, så är det svårt att hålla med om att de vilar på en solid kyrklig tradition. Många har ju tillkommit relativt sent, t ex detta med Maria Himmelsfärd (stadfästes 1950) eller att Maria var fri från arvssynd (stadfästes 1854). Inget av detta har något som helst stöd i Skriften. Den säger inget om en kvinna som föddes och levde utan synd, förblev jungfru fast hon var gift och upptogs till himlen.
    Är detta då så viktigt, frågar sig kanske någon. Ja, därför att mariologin och Mariadyrkan tycks växa i betydelse inom RKK. En del har tolkat utvecklingen i katolska länder som att Maria ställts på treenighetens nivå. Jag ser en klar risk att en sådan här dyrkan skymmer och också delvis ersätter dyrkan av Jesus. För mig som evangelikal kristen är det till Jesus Kristus jag överlåter mig och litar på för min frälsning. Bara Jesus kan förmedla nåd, ingen människa.

  8. LeoH skriver:

    Jag tackar er alla som kommenterat. Jag har läst era kommentarer, men inte haft ork att samla mig till några vettiga svar. Fortsätt att kommentera. Jag ska försöka bättra mig!

  9. Tobias Johansson skriver:

    Tack för dina inlägg Leo. Känner igen mig själv för några år sedan. När jag kom till Kyrkan och tron.

    Meningen är inte att alla bara ska lära sig och acceptera Kyrkans lära.
    Regler är inte viktiga i sig själva.
    Det handlar snarare om en ”omvändelse”.
    ”låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar”
    Rom 12:2

    Det enda vi har är traditionen.
    Och skriften är den tidigt skrivna delen av traditionen.
    Och därtill en levande tradition, som följer Kyrkan genom historiens gång.

    Frid
    Tobias

  10. LeoH skriver:

    Tack för kommentaren, Tobias.

Kommentera

