En PK-gubbes funderingar

Med jämna mellanrum uppstår det märkliga debatter i samhället och här på internet. Den senaste diskussionen handlar om det rimliga i, att marknadsför beigefärgade plåster som varande hudfärgade. Fronterna är likartade från andra diskussioner. En grupp blir oerhört förorättade över påpekande att det finns andra hudfärger än beige. Jag tor, lite amatörpsykologiskt, att ilskan orsakas av att personerna innerst inne inser att kvinnorna, som påpekade det absurda i marknadsföringen, har rätt. Det är samma reaktion som kvinnorörelsen möter. Har inte jämställdheten inte gått för långt? Blir de aldrig nöjda? Ska det verkligen anses som rasism, att hävda att beige är synonymt med hudfärgat. Nu har väl PK-folket gått för långt. säger vän av rätten, att säga att jorden är platt!

När man som jag, varit deltagare i samhällsdebatten i drygt 50 år, då innebär det att jag deltagit i många sådana här diskussioner genom åren. Ofta har jag väl fått på tafsen för att vara för PK, men oftast har jag ändå i slutändan fått rätt!

Raskt förflyttar jag mig i minnet till Skönsmons skolgård. Det är 50-tal och vi pojkar spelar kula. (Märkligt nog så minns jag inte att någon flicka spelade kula.) Nu var det så. Ett uttryck som var vanlig, när vi pojkar spelade kula, var gliringen att någon var ”kuljude.” Vi som förlorade våra kulor tog ofta till skällsordet, på dem som alltid hade stora fulla kulpåsar när kulsäsongen tog slut. Ett märkligt uttryck, så nära efter kriget och det kan ju inte varit så, att vi pojkar hittade på uttrycket. Självklart hade vi fått den från vuxenvärlden. Jag skulle gärna vilja träffa någon,som skulle våga hävda, att det vi pojkar sa inte var antisemitism. Vi var inte medvetna om det själva, men de flesta lärde sig, att så uttrycker man sig inte om man vill bli betraktad som en civiliserad människa. Tyvärr finns det de, som aldrig växte ifrån barndomens antisemitism, utan fortsatte med att hävda att det låg i judens natur att samla på sig andras kulor. Här kan jag höra en ilsken röst i bakgrunden: ”Får man inte längre säga att judar ofta är rika, utan att riskera att bli beskylld för att vara rasist?”

Ett bgrepp som på sin tid var omstritt, var ordet lapp. Jag tror att den striden är över nu, men det var ett problem för många, när det inte ansågs korrekt, att tala om lappar. ”Vadå, vi har väl alltid sagt lappar? Det finns t o m ett landskap som heter Lappland. Argumenten var många och många framhärdade länge med att tala om lappar, men i dag tror jag inte att många har problem med att säga same. För mig var frågan enkel. Om nu en folkgrupp anser att storsamhället använder ord som känns förnedrande, då är det väl rimligt att jag möter gruppen med respekt och åtminstone erkänner det namn de har på sig själva, oavsett vad jag känner.
Det är ju ofta så, att när vi pratar om någon, då har vi också bilder av hur personen eller gruppen är. När det gäller samer, så hörde jag så sent som tidigt 90-tal på en campingplats i Härjedalen, berättelser om hur samer fraktade renar till järnvägsspåren för att kunna plocka staten på gigantiska ersättningar för påkörda renar. Jag tror att mycket av det pratet finns kvar. För ni vet hur det låter: ”Alla vet ju hur det är, men politikerna vill inte ta i frågan!” Och så nickar många snusförnuftigt och håller med. Visst liknar det rasism oavsett om det är en PK-gubbe som hävdar det.

Resonemangen kring begreppet zigenare är likartad. Jag har växt upp med berättelser om zigenarhövdingar, zigenarprinsessor, att zigenare inte alls är så fattiga, som de säger att de är. Zigenare är hästskojare och allmänt tjuvaktiga. Många av de här historierna var för det mesta, om inte alltid, rena påhittehistorier. Men ni vet: ”Alla vet hur det egentligen är!” När det gäller behandlingen av romer, som vi efter  många diskussioner, lärde oss att säga, var odiskutabelt rasistisk. Romer drevs från kommun till kommun. Polismakten såg till att lagen om vistelsetid för romer i landets kommuner upprätthölls. Romska barn fick rätt till skolgång först på 60-talet. I dag ser vi samma skeende upprepa sig, men nu på europeisk nivå. Krav om tiggeriförbud, krav om att romer skickas tillbaka och tal om kriminalitet. För som alla vet: ”Romer är kriminella, förutom att de är lata och arbetsovilliga!” För min personliga del ser jag ingen förbättring, när det gäller romernas situation. Trots att vi rent allmänt accepterat att kalla romer för romer och inte insisterar att kalla dem zigenare, så har deras situation inte förbättras. Nu gömmer vi dem under beteckningar som tiggare eller EU-migranter, vilket lett till att människor blir upprörda när de anklagas för rasism. ”Vi talar inte om romer. Vi talar om tiggare, som ett problem. Hur kan det bli rasism?” På 50-talet talades det om vagabonder, arbetsskygga, lösdrivare eller vad det var och det är väl inte rasism?
I mina pessimistiska stunder tror jag att slaget är förlorat. Jag har i dag funderat över vad de tyskar kände, som försökte motverka antisemitismen i Tyskland på 30-talet, när den folkliga antisemitismen bara växte och de insåg att slaget var förlorat. Ville de gå och hänga sig eller hittade de tröst i att de ändå i grunden hade rätt oavsett vad majoriteten ansåg? Det tragiska är, att historien inte lär oss något, utan vi gör om samma misstag gång på gång. Varje gång med samma självgoda attityd.

Visst kan det, med den bakgrunden, kännas lite futtigt att ta en diskussion om att beige inte innebär hudfärgat, hur många det än är som hävdar att så är det. Oavsett om jag är en politiskt korrekt gubbe, så måste sanningen ändå sägas. Beige är inte synonymt med hudfärgat. Förneka det den som kan och samtidigt tror att ni behåller er intellektuella  heder intakt!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

One Response to En PK-gubbes funderingar

  1. Peter T skriver:

    Lite beige bloggpost tycker jag.
    Åtminstone för de som inte verkar vilja ändra sitt ordval i hur de bemöter människor.

Kommentera

