Nonsensfrågor

En viktig text, att ta till sig. Hoppa inte över blogginlägget av stillsam, som Carolina länkar till!

Rambling thoughts

Kyrkans tidning ägnar ett uppslag åt efterverkningarna av Domkyrkoförsamlingens DN-artikel. En av de intervjuade är Eskil Franck, fd präst och rektor för pastoralinstitutet, men numera på egen begäran avkragad. Det var från hans bok Giv mig, min son, ditt hjärta som frågan kom, han frågar sig rent hypotetiskt i den hur vår tids biskopar skulle besvara frågan: Är Jesus en sannare väg till Gud än Muhammed? Frågan återfanns sedan i utfrågningarna inför ärkebiskopsvalet. (Befinner mig i Medevi, på landet, så har inte tillgång till boken, men det var formulerat ungefär så.)

För övrigt blev jag berörd av Francks bok, den är ärlig, på något djupare plan, den skriker: Detta är viktigt, för mig! Och han tar konsekvensen av det, begär att bli entledigad från sitt prästyrke. Jag var och lyssnade på honom en gång, då berättade han att hans brev till Stockholms stift, när han avkragade sig, bemöttes av ……

View original post 177 fler ord

Kommentera

