Tankar efter en predikan på Jesu Hjärtas kapell i Sörforsa

I dag på morgonen fick jag något att fundera över. Först läste jag ett upprop som 100 kända svenskar skrivit under. Uppropet heter ”#jag delar”, om jag förstått rätt. bl. a har Svenska kyrkans ärkebiskop Antje Jackelén skrivit under uppropet. Många, som kommenterat uppropet, har varit negativa. Dag Sandahl ironiserar på sin blogg ”BloggarDag” över det märkliga, att någon överhuvudtaget tar sig före att skriva under upprop överhuvudtaget eller om det bara är undertecknandet av det här uppropet, som är märkligt. Det framgår inte riktigt klart. Andra, som Widar Andersson, skriver försmädligt om de kändisar som anser sig ”goda,”  underförstått att ”vi minsann är lika goda!” Jag avser inte i det här inlägget ge mig in i någon polemik, utan säger i all enkelhet, att jag delat uppropet med ett gillande på Facebook. Nu till huvudsyftet med blogginlägget!

I går deltog jag i mässa i Jesu Hjärtas kapell i Sörforsa och hade förmånen att lyssna till en mycket tänkvärd predikan* av fader Damian. Som läget ser ut i Europa i dag är det näst intill omöjligt att förbigå det som händer på flyktingfronten i Europa.

Fader Damian inledde sin predikan med att citera en liten pojke, som på frågan, vad han önskade sig, sa mycket bestämt, att vi måste göra slut på kriget. Vi vill inte flytta från vårt land och komma till Europa, var pojkens mycket bestämda budskap till dem som vill höra. Från det budskapet påminde fader Damian oss om vad Sankt Jakob skriver om att göra skillnad på folk i fina kläder och folk i mindre fina kläder. Fader Damian anknöt till Sankt Jakobs berättelse med att fråga, hur länge Bill Gates skulle behöva vänta uppehållstillstånd och visum om han önskade flytta med alla sina miljarder till Sverige. Behandlar vi alla människor lika? Från Jakob förflyttades vi raskt över till Lukas och berättelsen om den rike mannen och Lasaros. Ni vet berättelsen om den rike mannen som klädde sig i purpur och och fint linne och som levde i fest och glans var dag. Inte tänkte den rike mannen på Lasaros som låg vid hans port och önskade att han finge äta sig mätt på resterna från den rike mannens bord. Hundarna kom och slickade på Lasaros sår. Återigen förs vi vidare och hamnar hos Matteus och den välkända domsscenen, när folken delas upp. En del till höger och andra till vänster. Ni minns, där Jesus säger till de till höger: ”Jag var hungrig och ni gav mig att äta… ni minns säkert också vad människorna sa: ”Herre, när såg vi dig hungrig…?” Hur var det Jesus svarade? Var det inte ungefär så här: ”Det ni gjort för någon av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort för mig. De till vänster frågar samma fråga som de till höger: ”När såg vi dig hungrig…?” och svaret är: ”Det ni inte gjort dessa mina minsta bröder det har ni inte heller gjort mot mig.” Grupperna får vandra skilda vägar, de till höger till Himlen och de till vänster till Helvetet. Som en påminnelse om allvaret knackar fader Damian på en av kyrkbänkarna och säger: ”Lasaros knackar på!”

Upplysningen om att Lasaros knackar på fick sjunka in och fader Damian avslutade med att påminna om vad den lille pojken sagt: ”Gör slut på kriget! Vi vill inte lämna vårt land och flytta till Europa!”

Jag åkte hem, med många funderingar, som fortsatte även i dag. Vad mer kan en deltagare i mässan kräva av en predikan, än att den biter tag i sinnet? Tack fader Damian, du lägger ribban, på framtida förväntningar, högt!

*Jag hoppas ni inser när kommit så här långt att det jag skrivit är en sammanfattning av det som fader Damian sa och också i mycket min tolkning av det sagda. Jag sitter inte och spelar in predikningar. Principen är den, att goda predikningar minns jag och mindre goda är också nyttiga att lyssna till.

KT

11 kommentarer till Tankar efter en predikan på Jesu Hjärtas kapell i Sörforsa

  1. Alma-Lena skriver:

    Sedan har vi också vår syster Sodom: ”Detta var din syster Sodoms synd: hon och hennes döttrar kunde leva storslaget, i överflöd och ostörd ro, men de hjälpte inte den som var svag och fattig. ”Hesekiel 16:49

  2. LeoH skriver:

    Det gäller hålla rätt på vad som las Sodom till last.

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Exakt (tack för den viktiga bibelversen, Alma-Lena)! Och då blir det ändå enligt Jesus själv drägligare på domens dag för Sodom och Gomorra än för Kafarnaum och Betsaida (eller valfri europeisk stad som trots tillgång till Evangeliet inte tagit emot Jesus, vare sej som Guds Son eller som fattig flykting).

  4. Alma-Lena skriver:

    Ja, vi som sitter med facit i hand har då ingen ursäkt alls på den dagen.

  5. Thorsten Schütte skriver:

    För en gångs skull känner jag stolthet över mina tysk-svenska rötter, då Tyskland och Sverige är de länder som agerar anständigast i flyktingfrågan i Europa!
    Och pojkens önskan om ett slut på kriget (i Syrien) är hjärtskärande och förståelig, men vilja föräldrar, syskon och barn i väst vill skicka kvinnor och män till Syrien med risken att få tillbaka dem i zinkkistor?

  6. Alma-Lena skriver:

    Erik Helmersson är bättre läsning än Widar Andersson just nu: http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-for-cynikern-ar-den-gode-ond/

  7. LeoH skriver:

    Visst är det en märklig reaktion hos Widar Andersson. Istället för att glädjas åt att SD tydligen inte representerar någon majoritetsuppfattning, ägnar han sig åt att misstänkliggöra människor med en annan grundsyn än vad SD har.
    Ska man dra några slutsatser om Widar Anderssons inställning i sakfrågan?

  8. Staffan skriver:

    Finns det då bara två ståndpunkter i vår åsiktskorridor – majoritetens och SD’s.
    Den syrisk-ortodoxa kyrkans patriark Ignatius Afrem II säger: ”Problemen är mycket större än en död pojke. Oavsett hur tragisk Alans historia är finns det tusentals människor som också drunknat, och det finns tusentals barn i samma situation som honom. Men deras historia har inte presenterats.”
    (Och deras historia har inte heller intresserat vare sig
    storstadspressens chefredaktörer eller kändiseliten).

    Är då denne patriark också en SD-röst? Eller bara en cyniker, eller?

  9. LeoH skriver:

    Staffan, vem är det du polemiserar emot här på min blogg? Är det min sammanfattning av fader Damians predikan? Om du har den vällovliga ambitionen att göra det känt, att tusentals och åter tusentals människor dör under flykt, måste det väl ändå finnas bättre forum för en sådan upplysningsverksamhet, än min blogg.

  10. Staffan skriver:

    Nej, det var väl uppenbart att jag avsåg skället på de som vågar ha synpunkter som inte helt ligger i linje med opinionens, som Vidar Andersson. Som då genast kopplas ihop med ”SD-sidan” och därmed enkelt kan avfärdas.
    Självfallet är allt engagemang för utsatta i världen enormt glädjande och varje insats behövs. Men det finns ju en risk att när allt fokus hamnar på en i sammanhanget liten grupp, bland de 60 milj som är på flykt, tappar vi kraften att bistå övriga, vars situation är minst lika fasansfull som de syrier som kommer till Europa. Detta är ett långsiktigt arbete, som måste fortsätta även när strålkastarljuset på de syriska flyktingarna slocknat.

  11. LeoH skriver:

    Ja, tänk Staffan, så inskränkt jag varit. Ända sen 1960 har jag bara värnat om Syrier. Men du, kan du inte gå in på andra bloggar och propagera för ditt stora engagemang för alla människor i nöd. Jag vidhåller min uppfattning, att det måste finnas bättre bloggar än min, att propagera medmänsklighet åt alla, bara inte dem som står vid våra gränser och ber om hjälp.

Kommentera

