Jag gläds åt, att landets politiska makthavare, anslutit sig till den folkliga opinionen!

Lite brydd blir jag av de senaste dagarnas händelser och debatter. Jag gläds helt och fullt med alla folkiga demonstrationer, manifestationer och stödaktiviteter både här i Sverige och i övriga Europa, för en mer human flyktingpolitik. Alla dessa folkliga aktiviteter visar, att fortfarande är det så, att medmänskligheten är den dominerande folkliga känslan. Krafterna som försöker vrida politiken i mer extremistiskt håll, är i underläge inte bara här i Sverige, utan som sagt också i Europa. Trots bilder på en arg spottande dansk!

Det som gör mig brydd är den märkliga diskussionen om människor, som skrivit på ett upprop, anser sig vara goda. Jag vet inte vad de anser om sig själva, men jag vet vad jag anser om mig själv, när jag hakade på och delade uppropet på Facebook. Inte är jag väl speciellt god, men det hade varit märkligt om jag, efter år av polemik och agitation i ämnet, inte skrivit under.

Jag befarar att diskussionen om människors eventuella godhet eller brist godhet, drar intresset från det som borde intressera alla. Tänk efter, i demonstrationer som uttrycker åsikten, att den välkomnar flyktingar och önskar säkra vägar för asylsökande att ta sig till Sverige och Europa, i en sådan demonstration deltar landets statsminister! Visserligen försöker han lite, så där antydningsvis, hävda att han och regeringen alltid delat demonstrationens syfte och mål. Låt oss bortse från det försöket till historieförfalskning och ta fasta på det Löfven säger och vilken demonstration han deltar i.

Jag kan inte tolka deltagandet på annat sätt, än att regeringen är beredd att avskaffa transportörsansvaret. Gör regeringen det, vilket jag upplever att Löfven lovat i och med sitt deltagande i demonstrationen, då lovar jag för min del, att aldrig mer påminna om att lagen kom till, enbart i ett enda syfte, att hindra människor att komma hit och utnyttja sin mänskliga rättighet att söka asyl. När beslutet togs var inte SD ens representerade i riksdagen. Men som sagt. Om regering och riksdag upphäver bestämmelsen om transportöransvaret, då ska jag köpa en flaska champagne och utbringa en skål för regering och riksdagsmajoritet och inte längre påminna om föregångares mindre väl tänkta beslut.

Självfallet gläder jag mig åt, att även företrädare för oppositionen deltog vid samma manifestation och även på andra. Det verkar som om majoriteten i riksdagen är fixad för avskaffandet av lagen. Det känns ännu säkrare, när jag läser om och hör hur Angela Merkel säger samma sak. Det känns verkligen som om den politiska makten och den folkliga opinionen äntligen hamnat på samma spår.  Det är nog lika bra att jag åker in till Hudiksvall och köper mig en flaska champagne!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

12 kommentarer till Jag gläds åt, att landets politiska makthavare, anslutit sig till den folkliga opinionen!

  1. Alma-Lena skriver:

    Äntligen, säger också jag! Men det kanske är för tidigt? Apropå godheten, kloka ord av Erik Helmerson: http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-for-cynikern-ar-den-gode-ond/

  2. Alma-Lena skriver:

    Förlåt Leo, ser att jag redan länkat till denna utmärkta artikel i förra bloggposten.

  3. LeoH skriver:

    Jag försöker undvika att vara alltför negativ. Jag har mina misstankar, men väljer den här gången, att tro på det makthavarna säger och gör. Men visst, jag har mina misstankar!
    Artikeln du länkar till, kan läsas många gånger!

  4. Alma-Lena skriver:

    Ja, makthavare är riktiga kappvändare därför är jag glad attd en tysta majoriteten nu börjat mullra.

  5. Andreas Holmberg skriver:

    Ja, Widar Andersson och Dag Sandahl kanske ramlade i samma fälla där. Vi behöver inte förakta vare sej politiker eller gräsrötter bara för att vi alla ibland är ängsliga att hamna utanför och därför kanske har blandade motiv för vårt gruppengagemang. Å andra sidan ÄR ju det här med ”godhet” väldigt problematiskt; man kan ju t.ex. verkligen fundera på om inte många av dem som ställer upp för flyktingarna samtidigt ställer upp på samhällets stöd till uppspårning och avlivning av foster med Downs syndrom? Men det är väl bra att man är på rätt spår i NÅGOT fall, och inget behöver ju vara fel för att det har folkmajoriteten bakom sej eller framställs som gott av Expressen (inte heller rätt bara därför, visserligen). Precis som det är bra att Gunilla Gomér är klarsynt i Downs-frågan även om hon hamnat helfel i andra frågor.

  6. Alma-Lena skriver:

    Andreas:´Fast väldigt många av dem som skrivit på har ju ALLTID tyckt så här. Som Helmersson säger, hur kan man förutsätta att exempelvis Laleh hycklar engagemang i frågan? Och Dag är ju alltid på vinglig sida i migrationsfrågor jag misstänker att det är pga av hans doa-kör av vilka någon till och med beundrar Julia Caesar och då menar jag inte hon med Annie från Amörrka. Man kan ju vara svag för att tillhöra en viss grupp, som du påpekar. Jag är dock så glad att vi som strävar efter att göra det goda är i majoritet och äntligen slutar majoriteten tiga still.

  7. LeoH skriver:

    Det är som Alma-Lena skriver, att många av namnen inte överraskar någon som följer debatten i landet. Jag ska göra det, som de flesta av oss äldre tror intresserar yngre, att berätta våra minnen.

    21/2 1968 gick Olof Palme i ett fackeltåg i Stockholm tillsammans med Nordvietnams ambassadör. Det var många inom FNL-rörelsen som menade att Olof Palme hycklade. Det vi aktiva märkte var en enorm ökning av insamlade medel till FNL och det kändes plötsligt oerhört mycket lättare att stå på torget i Sundsvall och dela ut flygblad, sälja Vietnambulletinen och skramla med bössan.
    Hela den här vindkantringen hade förberetts av vårt trägna arbete, vecka in och vecka ut. Kända kulturpersonligheter kom ut som kritiker av USA:s orättfärdiga krig i Vietnam, Laos och Kambodja. Göran Palm kunde berätta om många dråpliga författarträffar runt om i landet, när han läste ur diktsamlingen ”En orättvis betraktelse!” Allt det här hade en oerhörd betydelse för utvecklingen.

    Hycklade Palme? Hycklade kulturpersonligheterna? Hycklade ledarskribenter. Ibland kunde vi, som frös häcken av oss, tycka att de kunde lite mer handfast delta i stödarbetet, som säkert många av dagens aktivister tänker om oss som snackar på bloggar och FB.

    Det jag också med säkerhet minns att det var många som försökte sprida förakt för oss aktivister eller över blåögda kulturkändisar. Den gången misslyckades de. Hoppas att de inte ska lyckas nu heller.

  8. Alma-Lena skriver:

    Tack för dina minnen, Leo!

  9. Peter T skriver:

    Jag läste på text-tv att Löfvén sa att han inte var beredd att verka för transportöransvarets avskaffande.
    Så länge som regeringen inte beslutat om extrapengar från något annat håll än biståndsbudgeten så ser jag utspelet som opinionsbildning.
    Jag välkommar fler flyktingar till Sverige, men skulle även välkomma en handlingsplan för att
    få dem i arbete snabbt. Idag upphör migratiomsverkets ansträngningar vid bostad i kommun. Är integrationen färdig för att man har bostad?
    Flyktingmottagande -> bostad -> arbete -> integration.

  10. LeoH skriver:

    Peter, jag ska kanske vänta med att åka in till Hudiksvall för att köpa en flaska champagne? Om det är som du säger att Löfven sagt att han inte är beredd att avskaffa transportöransvarets avskaffande, då förstår jag inte vad han hade i en demonstration, som välkomnar flyktingar, att göra.
    Jag ska leta reda på uppgiften som du hänvisar till. Det kan vara läge att påtala historien bakom transportöransvarets reella bakgrund. Den kom till för att hindra asylsökande att komma till Sverige.

  11. […] 8 september skrev jag ett blogginlägg, ”Jag gläds åt, att landets politiska makthavare anslutit sig till den folkliga opinionen!&#8…Jag har fått anledning att betvivla min förmåga att analysera dagsaktuella händelser. Trots min […]

  12. […] men då i september hemföll också jag till fromma förhoppningar. Jag skrev ett blogginlägg: ”Jag gläds åt att landets politiska makthavare anslutit sig till till den folkliga opinionen…Jag utgick från att Löfven menade vad han sa, men redan två dagar senare kände jag mig tvungen […]

Kommentera

