Jag får nog rodnande backa från min välvilliga tolkning av Löfvens goda avsikter!

Den 8 september skrev jag ett blogginlägg, ”Jag gläds åt, att landets politiska makthavare anslutit sig till den folkliga opinionen!” Jag har fått anledning att betvivla min förmåga att analysera dagsaktuella händelser. Trots min långa politiska erfarenhet är jag fortfarande på tok för godtrogen! Jag känner inte att jag behöver backa från min uppskattning av alla de människor som deltar i demonstrationer, skriver på protestlistor, samlar pengar, kläder och möter asylsökande med vänlighet och värme. Alla dessa människor gör en god gärning, som de definitivt inte behöver skämmas för. Jag har inte heller någon anledning att så här, med några dagars perspektiv, börja kalla de 100, som skrev under ett upprop, för hycklare. Varför skulle jag beskylla Zlatan Ibrahimovic för att vara hycklare?

Det som var en förhastad förhoppning, är tydligen, att jag trodde att Löfven ställde sig bakom kraven på säkra vägar för flyktingar, att ta sig till till Sverige och Europa. Varför skulle Löfven delta i en demonstration om han inte delade demonstrationens mål och krav. Jag påminner igen om kraven, en välkomnande inställning till asylsökande och säkra lagliga vägar in i landet. En viktig förutsättning för säkra vägar är, att transportörsansvaret avskaffas eller i grunden ändras! I morse, när jag efter många och men, lyckades öppna min dator, hade Peter T skrivit en kommentar till mitt förra inlägg. Kommentaren var vänligt formulerad, men Peter ville upplysa mig om, att han sett en nyhet på text-TV, som sa att Löfven inte hade några som helst ambitioner att verka för ändringar i transportörsansvaret. Jag börja surfa runt och rätt snart insåg jag att Peter hade rätt. Löfven har inga ambitioner att ta initiativet till ändringar i transportörsansvaret. Inte heller Löfven någon vän av, att införa möjligheter för asylsökande att söka visa direkt på svenska ambassader. Här ett exempel, på mitt botaniserande! Här vill jag återigen påminna, för minst femtioelfte gången, att den enda orsaken till att beslutet om transportörsansvaret togs, var den skulle hindra asylsökande att komma till Sverige och Europa. Visst går det att säga vackra fraser och kritisera SD, men om orättfärdiga lagar är giltiga, då tynger skulden, för varje död i Medelhavet, tung på alla dem som fattade beslutet och på dem som försvarar att lagen finns kvar.

Jag inser, att inköpet av champagnen får vänta. Den positiva känslan för makthavarna jag kände för ett par dagar sedan, har förbytts i ilska, sorg och förakt. De politiska makthavarna är inte sams med den folkliga opinionen. Tvärtom!

Till sist en galghumoristisk berättelse, som jag läste när transportörsansvaret infördes och som visar varför människor dör på Medelhavet!

Tänk er en person i Afghanistan, som känner att han inte längre, med tanke på sin personliga säkerhet, kan stanna i Afghanistan. För att ta sig legalt till Sverige måste han vandra till fots hela vägen från Afghanistan till Sverige. Under fotvandringen till Sverige får han inte passera en enda gräns eller varit i kontakt med någon enda myndighet. 

Ja så var det och tydligen fortfarande är med den svenska regeringens välkomnande attityd!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 Responses to Jag får nog rodnande backa från min välvilliga tolkning av Löfvens goda avsikter!

  1. Alma-Lena skriver:

    men alla andra, som du säger, är förhoppningsvis inte hycklare. Politiker är ju kappvändare så man får förutsätta att om denna opinion är lika uthållig som du varit i denna fråga ändrar sig politikerna och ändrar på denna tokiga lag liksom Dublin-konventionen som i praktiken innebär att Italien, Malta, Spanien och Grekland ska ta emot alla flyktingar som kommer till EU.

  2. Alma-Lena skriver:

    Förresten är det inte du, utan Löfven som har anledning att rodna. Vi som kristna ska tro det goda om andra människor. Jag påminner dig om Romarbrevet 12:9-21 eftersom jag tycker du visar prov på dessa egenskaper:

    Er kärlek skall vara uppriktig. Avsky det onda, håll fast vid det goda. Visa varandra tillgivenhet och broderlig kärlek, överträffa varandra i ömsesidig aktning. Slappna inte i er iver, håll er brinnande i anden. Tjäna Herren. Gläd er i hoppet, var uthålliga i lidandet och ihärdiga i bönen. Hjälp Guds heliga med vad de behöver, vinnlägg er om gästfrihet.

    Välsigna dem som förföljer er, välsigna dem och förbanna dem inte. Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter. Bemöt alla lika och håll er inte för goda att umgås med dem som är ringa. Var inte självkloka.

    Löna inte ont med ont. Tänk på vad som är riktigt för alla människor. Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och kommer an på er. Ta inte rätten i egna händer, mina kära, utan låt Guds vrede ha sin gång, ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren. Men är din fiende hungrig, ge honom att äta; är han törstig, ge honom att dricka. Då samlar du glödande kol på hans huvud. Låt dig inte besegras av det onda, utan besegra det onda med det goda.

  3. Staffan skriver:

    Ja, kanske statsministern insåg att hans ansvar sträcker sig lite längre en enskild bloggares. Ett ansvar för alla människor i Sverige, inte bara idag eller imorgon, utan för 5, 10, eller 20 år framåt i tiden.

  4. LeoH skriver:

    Alma-Lena, jag tror som du. Det gäller att ligga i och inte ge upp. Den folkliga opinionen påverkar makthavare, det vet jag av erfarenhet. Det var inte alls självklart att Sverige och världssamfundet skulle bojkotta Sydafrika på sin tid. Definitivt inte i början på 60-talet när jag och några SSU-vänner gick i ett 1-majtåg med plakatet ”Köp inte frukt från Sydafrika. Den smakar blod.” Äldre partivänner ansåg att vår paroll och teckning var osmaklig. Vi vet hur det gick. I Vietnamfrågan kunde en socialdemokratisk partiombudsman partiombudsman så sent som i december 1966 hävda att vi inte skulle kritisera USA, de hade ju räddat Europa. Vi vet hur det gick. När den folkliga opinionen blir tillräckligt stark, då svänger politiken.Jag hade en förhoppning att Löfvens deltagande i demonstrationen markerade en förändring, som när Palme gick i Vietnamdemonstrationen 1968. För ögonblicket var min förhoppning förhastad.

    Jag tror det är oerhört viktigt att vi mitt i stridens hetta också minns Jesus undervisning. Tack för den påminnelsen. Det behöver vi alltid dela med varandra.

  5. LeoH skriver:

    Staffan, ett tips. Skicka ett hyllnings-SMS till Löfven! Han lär inte läsa min blogg.

  6. […] från att Löfven menade vad han sa, men redan två dagar senare kände jag mig tvungen att skiva: ”Jag får nog rodnande backa från min välvilliga tolkning av Löfvens goda avsikter!”…Han körde en medveten bluff i sitt tal på demonstrationen. Han avsåg inte alls att verka för […]

Kommentera

