Diktonius vill säga mig något, men vad?

Väl oss

Väl oss
som ännu har ett hem:
en säng,
en hustrus hand,
en liten flickas
flätband.
Och Bach och Beethoven,
böcker i långan rad,
och möjlighet att bedja till den gud
och välja slipsen
som vi önskar –
och umgås blott med dem
som oss behagar.

Väl oss
som har vår egen vilja kvar –
låt vara till den grad
som sann demokrati oss bjuder.
Som bugar inför dem
vi aktar mest,
och inte inför dem
som högst i rangen står.
Som har vår egen brunn,
vårt eget matkärl –
vår tunna stump av jord
(må kallas fosterland);
vår egen stora sol,
vår egen lilla måne.

Som sitta kan en kväll
på egen farstusvale
låt vara hyrd.
Och känna kan:
jag äger detta allt
för att jag själv
har varit med att skapa det –
precis som själv jag vill
men med en tanke på
om det ock passar grannen.

Väl oss
så länge detta är.

Dikt ur diktsamlingen ”Varsel” 1942

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 Responses to Diktonius vill säga mig något, men vad?

  1. Alma-Lena skriver:

    Fin dikt att vakna till, tack för att du tänker på natten!

  2. Björn Malmehed skriver:

    Tack! En härlig dikt. Jag har inte läst den förr, men jag ska läsa den många gånger till.
    Jag kommer att tänka på Eufori av Gunnar Ekelöf.

  3. Thorsten Schütte skriver:

    Kusligt bra! Existensens skörhet och ambivalens.

  4. LeoH skriver:

    Tack för kommentarerna! Lite spår satte skolans undervisning!

Kommentera

