Vi kommer från Vitabergen, Skinnarviksbergen och Tyskabergen, men nu som en global stormflod!

Jag läste för en stund sedan en artikel i DN: FN slopar matbidrag till Syrienflyktingar – ”situationen är desperat.”

När jag läste artikeln kom Strindberg ord till mig från Röda rummet. Jag hittade inte boken, men jag hade citerat den arga snickarens ord i några tidigare inlägg. Jag upplever att den bokstavligt är på sin plats i dessa dagar!

”Jag försäkrar er, mina damer att det här redan är olidligt, sade snickaren. Och det kommer en dag då det blir än värre, men då, då kommer vi ner från Vita Bergen, från Skinnarviksbergen från Tyskabergen, och vi komma med stort dån som ett vattenfall och vi ska begära våra sängar, begära? Nej ta! och ni ska få ligga på hyvelbänkar, som jag fått, och ni ska äta potatis så att era magar ska stå som trumskinn alldeles som om ni gått igenom vattenprovet som vi…”

Vi har sett vilka problem det blir, när människor börjar spontant att röra på sig, när de finner sin nuvarande situationen olidlig. Vad händer när majoriteten av flyktingarna i Libanon och Jordanien tar samma beslut, som de som i dag är i Europa eller på vandring hit?

Där snickaren hos Strindberg, säger ”Det kommer en dag…” kan vi i dag säga, att dagen redan är här!

Till sist en lite sidokommentar bara. Strindberg låter snickaren ösa sin ilska på välgörenehetskvinnor, vilket kanske var naturligt. Men kvinnorna var inte skyldiga till sakernas tillstånd. På samma sätt riktas i dag hån mot kyrkor och välgörenhetsorganisationer, som om de skulle vara skyldiga till flyktingströmmar eller fattiga tiggare från Rumänien eller Bulgarien. De får ta emot ilska och förtvivlan från människor och de som orsakar situationen, åker på konferenser och beklagar sig!

När jag tänker på alla dessa kvinnor och män som sliter varje dag med att försöka hjälpa nödlidande och samtidigt lyssnar på snusförnumstiga kommentarer, då slår jag upp Fänriks Ståls sägner och Lotta Svärd:

”Ty en pärla var hon på krigets stråt
och en äkta pärla också,
och något tålte hon skrattas åt,
men mera hedras ändå.”

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 Responses to Vi kommer från Vitabergen, Skinnarviksbergen och Tyskabergen, men nu som en global stormflod!

  1. Alma-Lena skriver:

    Åh, vad en svensklärare njuter av dina litterära analogier till dagens debatt. Tonen höjs de många snäpp som behövs för äkta eftertanke. TACK!

  2. LeoH skriver:

    Tack Alma-Lena!

Kommentera

