Den som letar hittar ofta något annat än det han söker

Jag har ägnat en stor del av dagen att leta ett inlägg, som jag är övertygad om att jag skrivit, men det vill sig inte. Det verkar vara en dröm. Jag har nog inte skrivit inlägget eller så skrev jag den före februari 2007. Då hade jag, en nu raderad, blogg på Aftonbladets bloggportal. Om jag fortfarande i morgon anser det viktigt, att skriva det jag då skrev, då får jag väl försöka återskapa inlägget.

Inget letande är förgäves. Med jämna mellanrum plockade jag fram olika inlägg och då hittade jag det här inlägget från augusti 2012. Blogginlägget i sig är inte av någon större tyngd. Har skrivit några som varit lite bättre strukturerade, men i inlägget citerar jag, som så många gånger, Dietrich Bonhoeffer. Så här skrev han i ”Efterföljelse”:

”Petrus vet att han inte kan gå ut ur båten på eget initiativ. Det första steget skulle betyda hans undergång. Därför ropar han: ‘Säg åt mig att komma till dig på vattnet’, och Kristus svarar: ‘Kom.’ Kristus måste alltså kalla på honom. Endast på hans ord kan Petrus ta steget. Detta rop är hans nåd som kallar Petrus ur döden in i lydnadens nya liv. Nu däremot, när Kristus har kallat, måste Petrus stiga ur båten för att komma till Kristus. Detta första steg i lydnad visar sig alltså vara uttryck för tron på Kristi ord. Men om vi av detta skulle dra slutsatsen att det första steget inte är nödvändigt, eftersom tron redan finns där, skulle vi komplett ha missförstått vad tron är för något. Tvärtom måste vi våga hålla fast vid att steget i lydnad är nödvändigt att ta, innan man kan tro. Den som inte lyder kan inte tro.”

Bonhoeffer visar pedagogiskt på sambandet mellan tro och lydnad. Jesus kallar och vi har bara att slänga benen över relingen! Det går bra, så länge blicken och koncentrationen är på Jesus, men så fort vi börjar flacka med blicken, vilket vi ständigt tenderar att göra, då sjunker vi och har bara att återigen be om hjälp och få förlåtelse.

Se där, jag hittade en skatt, när jag letade!

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Annonser

2 Responses to Den som letar hittar ofta något annat än det han söker

  1. efsidag.blogspot.com skriver:

    Ja, Petrus är ju som så ofta lite rolig där. För det var ju inte Jesus som tyckte att det var dags för Petrus att börja traska omkring lite på vattnet, utan Petrus som begärde – och fick! – ett tecken.

  2. LeoH skriver:

    Texten kan säkert tolkas på många sätt, men jag tolkar Bonhoeffers citat ur hans perspektiv om billig och dyr nåd. Just det där att vår tro och kallelse kommer från Gud. Det är en nåd att få tro och det är nåd att kunna handla i sin tro. När vi inte klarar det, då får vi hjälp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: