Nytt utkikstorn. Nya horisonter!

De senaste dagarna har jag, inspirerad av fader Damian, kyrkoherde i Sankt Pauli Katolska församling i Gävle, försökt sätta mig in i vad katolsk sociallära i grunden innebär. I dag avslutade jag läsningen av påve Johannes Paulus II rundskrivelse ”Centesimus annus” till hundraårsminnet av Leo XIII:s encyklika ”Rerum novarum” från 1891. Mitt huvudsakliga intresse av Katolsk sociallära ligger, av naturliga skäl, kring frågor angående arbetsliv, löner och facklig organisering. Där låg också mina största fördomar vad gäller katolsk sociallära. Länge ansåg jag att katolska fackföreningar kunde jämställas med gula fackföreningar. Jag upplevde hur jag hela tiden, som jag läste Johannes Paulus II:s rundskrivelse ”Centesimus annus,” påmindes om mina tankar och funderingar, som ung, vad gäller kristna kyrkors syn på social rättvisa. Därför delar jag upp mitt inlägg i två delar. I dag låter jag mina tidiga uppfattningar tala och i morgon låter jag Katolska kyrkans sociallära konfrontera mina fördomar i ungdomsåren. Långt upp i medelåldern, för att vara riktigt sanningsenlig!

På min första SSU kurs på Bommersvik 1961 (?) fick jag lära mig sången ”Svarta präster” av Joe Hill. Den svenska texten av Ture Nerman:

PRÄSTEN OCH SLAVEN (Svarta präster)

Svarta präster står upp titt och tätt, lär dej skilja på synd och på rätt, men begär du ett torrt stycke bröd, sjunger kören i trossäker glöd.

Du får mat, o kamrat
uti himmelens härliga stat! Svält förnöjd! O vad fröjd!
Du får kalvstek i himmelens höjd.

Du står arbetslös på trottoarn,
du får svälta med hustru och barn. Men var tålig, som Herren befallt – se, därovanom ordnar sig allt.
(Refr.)

Bränner nöden därhemma, så vet: Varje jul finns det välgörenhet! Om du bugar dej djupt, kan du få
en kopp kaffe att fortsätta på.
(Refr.)

Du blir gammal och bräcklig och grå,
du blir körd från ditt arbete då, du får folkpension lagom till snus,
men din f r a m t i d är ljuvlig och ljus!
(Refr.)

Alla arbetets folk, kom till oss
i vårt land att för friheten slåss! När vi segrat, förtryckarnas gäng får i ödmjukhet dra sin refräng:

Du får mat, o kamrat,
när du lärt dej att laga din mat.
Hugg din ved, slit och bed!
Du får kalvstek i himlen, du med!

Den här sången och många andra sånger förstärkte en känsla, som blev en stenfast förvissning om, att kristna kyrkor inte kunde ha något att erbjuda en kämpande arbetarrörelse! Jag säger inte att vi tänkte på frågan så där dagligen, men den utgjorde en underström i vårt medvetande.

I morgon ska jag försöka beskriva de utmaningar jag utsattes för i min läsning av Johannes Paulus II:s rundskrivelse. För att inte tala om utmaningen som läsningen av påve Leo XIII:s gav.

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Annonser

10 Responses to Nytt utkikstorn. Nya horisonter!

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Var i kväll på ett möte med ekumeniska rådet inför Globala Veckan där Per Larsson från Svenska Kyrkan och fader Witold från Katolska Kyrkan presenterade encyklikan ”Laudamus Si”. Fantastiskt inspirerande, nu kan ingen med heder i behåll längre fortsätta med att kalla Katolska Kyrkan för vetenskapsfientlig!

  2. Rebella undrar skriver:

    Finns det faktiskt katolska fackföreningar? eller menar du den katolska visionen av fackföreningar?

    Smått off topic. Den här intervjun med Göran Greider kanske du sett, ang. Joe Hill och sången du har i inlägget.
    http://t.co/5ANcYpmRKw

    Visste inte att originalet skrevs eftersom kyrkliga mässingsorkestrar användes för att överrösta Wobblies. Man sjöng då på samma melodi och sålde häften med den alternativa sångtexten, det var tydligen god åtgång på dem. Vet inte hur mycket engelska du läser, det står iaf så här
    http://joehill2015.org/joe-hill/joe-hill-songs/the-preacher-and-the-slave/
    Se klippet i slutet på Greider-intervjun.

  3. LeoH skriver:

    Rebella, jag tror inte att Katolska Kyrkan bildat vare sig partier eller fackföreningar. Däremot har katoliker och kanske också andra kristna bildat både partier och fackliga organisationer baserade på Kyrkans sociallära.
    I Frankrike finns en facklig organisation som verkar i kristen-socialistisk anda: Confédération Francaise des Travailleurs Chrétiens. Grundades 1919. Splittrades 1964 (?) då en majoritet bildade en sekulär facklig organisation. Minoriteten behöll namnet och har i dag, vad jag förstår, 160 000 medlemmar.

    I Italien finns Confederazione Italiana Sindicati Laveratori. Bildad 1950 och bstår av olika katolska grupper knutna till Kristdemokratin. Hade 2008 4 507349 medlemmar.

    Protestantiska kyrkor har nog det lite svårare att inspirera medlemmar att bilda fackliga organisationer. Partibildningarna tenderar också bli värnare av nattväktarstater, istället för breda välfärdspartier. Möjligen en fördom. 😉

  4. Thorsten Schütte skriver:

    Off topic, en mycket bra tankeställare till den aktuella flyktingsituationen:
    http://www.ystadsallehanda.se/ledare/johansson-metso-till-de-unga-mannens-forsvar/
    Och, encyklikan heter ”Laudato Si”, inget annat.

  5. Rebella undrar skriver:

    Undras hur det gick till att den där första socialencklikan skrevs. Den lär ju ha upprört många på sin tid.

    Jag har dålig uppfattning om kristna/kristdemokratiska partier ute i Europa men det svenska imponerar väl inte särskilt. De lär ha rest från vänster till höger. Vet inte om den svenska frikyrkligheten gjort samma resa.

  6. LeoH skriver:

    En intressant artikel, Thorsten!

  7. LeoH skriver:

    En förklaring till att pingströrelsen inte kunde skapa ett kristdemokratiskt politiskt alternativ i Sverige, var nog och är nog fortfarande, bristen på social förankring. En bas som Katolska kyrkan hade och kanske fortfarande har.

    Statskyrkan kunde inte bära upp den sociala dynamik, som industrialiseringen förde med sig.

  8. Thorsten Schütte skriver:

    Med Pingstkyrkan i synnerhet och frikyrkan i allmänhet är det så att i början rekryterade man medlemsbasen bland arbetare, statare och annat ”enkelt” folk. Ett nykter och godsfruktigt leverne får som sidoeffekt att man får pengar över, förkovrar sig och klättrar på den sociala stegen, I dag är det finaste bilen parkerade vid Filadelfia.
    P O Enquists ”Levis Resa” ger en bra inblick.

  9. […] lovade för ett par kvällar sen, att skriva en del två till inlägget ”Nytt utkikstorn. Nya horisonter!” Jag insåg i går att jag måste läsa på lite mer om den Katolska socialläran. Mina kunskaper […]

  10. Rebella undrar skriver:

    Intressant, Thorsten!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: